«تعادل» گزارش مي‎‌دهد

تلاش بورس براي سبزپوشي

۱۴۰۳/۰۲/۲۶ - ۰۱:۱۷:۳۰
کد خبر: ۳۱۲۶۴۸
تلاش بورس براي سبزپوشي

شاخص كل بورس تهران پس از 11 روز نزول بالاخره روز گذشته خودي نشان داد و توانست به صورت ناچيزي رشد كند. بورس تهران در روزهاي اخير سقوط سنگيني را تجربه كرد و همين موضوع باعث شد نقدينگي سنگيني از دايره معاملات خارج شود و اين شرايط درحالي است كه نقدينگي پارك شده بسزايي در بازار وجود دارد و هر روز شاهد وضعيت وخيم در اعتمادسازي در بازار سرمايه هستيم.

شاخص كل بورس تهران پس از 11 روز نزول بالاخره روز گذشته خودي نشان داد و توانست به صورت ناچيزي رشد كند. بورس تهران در روزهاي اخير سقوط سنگيني را تجربه كرد و همين موضوع باعث شد نقدينگي سنگيني از دايره معاملات خارج شود و اين شرايط درحالي است كه نقدينگي پارك شده بسزايي در بازار وجود دارد و هر روز شاهد وضعيت وخيم در اعتمادسازي در بازار سرمايه هستيم.

به عقيده كارشناسان تصميم‌گيري‌ها و اقداماتي كه در چند ماه اخير عليه بازار سرمايه صورت گرفته به نوعي خود را در شرايط ركودي و همچنين در بي‌رغبتي سرمايه‌گذاري و نيز ورود سرمايه به اين بازار نشان داده است. پارامترهاي زيادي در اين بي‌رغبتي نقش دارند كه مهم‌ترين آنها اختلاف قيمت نيما با نرخ دلار بازار آزاد است كه اكثر سودسازي شركت‌ها بسته به اين نرخ مي‌باشد همچنين تصميم‌گيري‌هايي كه صورت مي‌گيرد عليه بازار بوده و به نوعي توانسته سود خالص شركت‌ها را مورد هدف قرار دهد كه در گزارشات و نيز سود خالص شركت‌ها مشاهده مي‌كنيم. ين چنين تحليل‌هايي در اين فضا و شرايط، باعث نااطميناني در فضاي بازار و فضاي سرمايه‌گذاري مي‌شود و هر مقدار اين سطح نااطميناني‌ها بالاتر رود و سرمايه‌گذاران حس كنند در بازاري هستند كه سطح كارايي ندارد و در فضاي نا اطميناني سرمايه‌گذاري كرده‌اند باعث مي‌شود كه خروج سرمايه را در بازار سهام داشته باشيم. در چند ماه آتي بازار سرمايه، فصل مجامع را داريم كه مي‌تواند صنايع DPS محور و همچنين صنايعي كه سود نقدي بالايي را نصيب سرمايه‌گذاران خود مي‌كنند مورد توجه بازار قرار گيرند كما اينكه محرك مهمي به نام نقدينگي و افزايش سطح ارزش معاملات را در بازار بايد رصد كرد، چنانچه افراد كوتاه‌مدت بازار را ارزيابي مي‌كنند تثبيت ارزش معاملات بالاي ۶۰۰۰ ميليارد تومان به مدت يك هفته متوالي مي‌تواند سيگنالي در جهت ورود به بازار باشد. بعد از افت چند ماهه و رسيدن بازار سرمايه به عدد قيمتي بسيار خوب چنانچه بازارساز به نحوي بتواند اميدواري را به بازار ببخشد به راحتي مي‌توان شرايط را ۳۶۰ درجه از شرايط فعلي كه در ركودي‌ترين و بي‌رغبت‌ترين حالت ممكن مي‌باشد در اين محدوده‌ها عوض نمايد و انتظار داشت كه بازدهي مناسب را حداقل به عنوان فصل مجامع از بازار شاهد باشيم.

 

انتشار نرخ خوراك پتروشيمي‌ها

اطلاعات منتشر شده از سوي معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص نرخ گاز خوراك پتروشيمي‌ها بر حسب چهار هاب منطقه‌اي در اسفند ماه ۱۴۰۲منتشر شد. بر اساس مصوبه هيات دولت، نرخ پايه خوراك گاز واحدهاي پتروشيمي تا پايان برنامه هفتم توسعه ايران بر اساس ابلاغيه ۲۶ دي ماه ۱۳۹۴ وزارت نفت تعيين مي‌شود. طبق متن ابلاغيه مذكور درباره خوراك گاز طبيعي واحدهاي پتروشيمي، فرمول پايه محاسبه قيمت گاز سبك و شيرين تحويلي از شبكه سراسري گاز به عنوان خوراك واحدهاي پتروشيمي به ترتيب زير است:

ساير موارد مصوبه به شرح زير است:

«قيمت گاز طبيعي در بازار تعيين شده» از ميانگين ماه قبل قيمت صادراتي گاز طبيعي ايران بيشتر نشود. قيمت خوراك واحدهاي متانولي مشروط به تسويه ماهانه، معادل ۹۵ درصد نرخ پايه تعيين شود.نرخ سوخت گاز تحويلي به واحدهاي پتروشيمي، پالايشگاه‌ها، تلمبه‌خانه‌ها و واحدهاي احياي فولاد (به استثناي واحدهاي كوره بلند) معادل ۶۰ درصد، واحدهاي توليد فلزات (شامل واحدهاي احياي كوره بلند) ۴۵ درصد، واحدهاي توليد سيمان ۱۵ درصد و ساير واحدهاي صنعتي ۱۰ درصد نرخ پايه خوراك گاز پتروشيمي‌ها تعيين مي‌شود. قابل ذكر است؛ در خصوص محاسبه قيمت خوراك و محصولات شركت‌هاي «پالايش نفت و شيميايي»، نرخ دلار حواله مركز مبادله ارز و طلاي ايران مبناي نرخ تسعير قيمت خوراك و قيمت پايه بورس كالا قرار مي‌گيرد.»

 

بازار از نگاه معاملات

طي معاملات چهارمين روز كاري هفته يعني سه‌شنبه، شاخص كل بورس تهران 4 هزار و 273 واحد نسبت به روز كاري گذشته بالاتر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 165 هزار و 696 واحد رسيد. شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با ريزش 433 واحدي در رقم 715 هزار و 740 واحدي ايستاد. شاخص كل فرابورس با افت 47 واحدي به رقم 23 هزار و 927 واحد رسيد. همچنين شاخص هم وزن فرابورس با افزايش 367 واحد به سطح 129 هزار و 779 واحد رسيد. روز سه‌شنبه براي دوازدهمين روز متوالي خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي بازار منفي شد و 132 ميليارد تومان پول حقيقي از بازار سهام خارج شد. در اين روز نماد خودرو بيشترين خروج پول حقيقي را داشت كه ارزش آن 17 ميليارد تومان بود. پس از خودرو، نمادهاي وبملت، خساپا، تاپيكو و ارفع بيشترين خروج پول حقيقي را داشتند. در سوي ديگر، بيشترين ورود پول حقيقي به نمادهاي وآذر، وطوبي، وتوس، دامين و ولكار تعلق داشت. روز اخير نمادهاي فملي، فولاد، واميد و شستا نمادهاي سبز پوش بورس بودند كه بيشترين اثر را در رشد شاخص كل بورس داشتند. در سوي ديگر نمادهاي فارس، كاوه و كگل از نمادهاي قرمز بودند كه اثر منفي بر شاخص داشتند. در فرابورس نيز نمادهاي مارون، بپاس و ارفع بيشترين اثر كاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهاي شگويا، تماوند و ثباغ نمادهايي هستند كه اثر افزايشي بر شاخص كل فرابورس داشتند. در بين نمادهاي پرتراكنش بورس نماد ذوب بيشترين تراكنش را داشت و فولاد و وبملت در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند. در فرابورس نيز آردينه، خاور و كروميت بيشترين تراكنش را داشتند. روز گذشته ارزش معاملات كل بازار سهام به 24 هزار و 953 ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه 18 هزار و 380 ميليارد تومان بود كه 74 درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز تشكيل مي‌دهد. ارزش معاملات خرد نيز با كاهش 7 درصدي به نسبت روز معاملاتي قبل به رقم 3 هزار و 543 ميليارد تومان رسيد. در معاملات نماد واميد بيشترين ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد كه ارزش معاملات آن 135 ميليارد تومان بود. پس از واميد، وآذر بيشترين ارزش معاملات را داشت و فولاد رتبه سوم بيشترين ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد وتوس و ثفارس در رتبه‌هاي بعدي بيشترين ارزش معاملات قرار گرفتند. در معاملات سه‌شنبه، 45 نماد صف خريد داشتند و 79 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با رشد 85 درصدي نسبت به روز كاري قبل به 135 ميليارد تومان افزايش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با كاهش 32 درصدي به 147 ميليارد تومان رسيد.

ارسال نظر