كارشناس حوزه انرژي مطرح كرد

استفاده از ظرفيت سي‌ان‌جي، راهكار فوري براي حل ناترازي بنزين

۱۴۰۳/۰۲/۲۷ - ۰۳:۳۹:۵۸
کد خبر: ۳۱۲۷۳۷

كارشناس حوزه انرژي با بيان اينكه افزايش سهم گاز طبيعي سي‌ان‌جي (CNG) در سبد سوخت كشور مي‌تواند به كاهش آلودگي هوا كمك كند، گفت: با استفاده از ظرفيت روزانه ۲۰ ميليون متر مكعبي سي‌ان‌جي در كشور مي‌توان روزانه ۲۰ ميليون ليتر در مصرف بنزين صرفه‌جويي كرد.

كارشناس حوزه انرژي با بيان اينكه افزايش سهم گاز طبيعي سي‌ان‌جي (CNG) در سبد سوخت كشور مي‌تواند به كاهش آلودگي هوا كمك كند، گفت: با استفاده از ظرفيت روزانه ۲۰ ميليون متر مكعبي سي‌ان‌جي در كشور مي‌توان روزانه ۲۰ ميليون ليتر در مصرف بنزين صرفه‌جويي كرد. به گزارش ايرنا، يكي از راهكارهاي اساسي براي صرفه‌جويي در مصرف بنزين و كاهش آلودگي هوا، توسعه حمل و نقل عمومي است، با گسترش شبكه‌هاي مترو و اتوبوسراني و افزايش دسترسي به وسايل نقليه عمومي، مي‌توان تا حد زيادي بر مشكلات ترافيكي و آلودگي هوا غلبه كرد؛ از سوي ديگر، توسعه زيرساخت‌هاي استفاده از گاز طبيعي، به ويژه احداث جايگاه‌هاي سي‌ان‌جي (CNG)، مي‌تواند راهكار موثري براي كاهش مصرف به بنزين باشد.
محمدرضا كارگزار، كارشناس حوزه انرژي در گفت‌وگو با ايرنا اظهار داشت: يكي از راهكارهاي اساسي براي كاهش ترافيك سنگين در كلان‌شهرها مثل تهران و صرفه‌جويي در مصرف سوخت، توسعه حمل و نقل عمومي مانند گسترش مترو و اتوبوسراني است. اين اقدام باعث صرفه‌جويي در مصرف بنزين مي‌شود.
وي همچنين در مورد مزيت استفاده از سي‌ان‌جي (CNG) در سبد سوخت كشور (خودروها و بخش حمل و نقل)، افزود: از سوي ديگر، توسعه زيرساخت‌هاي استفاده از گاز طبيعي، به ويژه احداث جايگاه‌هاي سي‌ان‌جي (CNG)، مي‌تواند راهكار موثري براي كاهش مصرف به بنزين باشد.
اين كارشناس انرژي گفت: گاز طبيعي به عنوان سوختي كم آلاينده و اقتصادي، مي‌تواند جايگزين مناسبي براي بنزين در وسايل نقليه عمومي و خصوصي باشد. دولت مي‌تواند با سرمايه‌گذاري در اين زمينه و فراهم آوردن تسهيلات لازم براي تبديل وسايل نقليه موجود به استفاده از گاز طبيعي، گامي بزرگ در جهت حفظ محيط زيست بردارد.
كارگزار تصريح كرد: گاز طبيعي سي‌ان‌جي به عنوان يك سوخت پاك شناخته شده و افزايش سهم آن در سبد سوخت كشور مي‌تواند به كاهش قابل توجه آلودگي هوا كمك كند، به‌ويژه در شهرهاي بزرگ و مناطق حاشيه‌اي كه آلودگي هوا يك مشكل جدي است.
وي تاكيد كرد: دولت و سياست‌گذاران بهتر است تسهيلات لازم را براي تبديل خودروها به سيستم CNG فراهم كنند، از جمله ارايه يارانه‌ها يا وام‌هاي با بهره پايين براي خريد و نصب كيت‌هاي CNG. علاوه بر اين، سرمايه‌گذاري در زيرساخت‌هاي لازم براي پشتيباني از يك شبكه گسترده از جايگاه‌هاي سوخت CNG مي‌تواند دسترسي و استفاده از اين سوخت پاك‌تر را تسهيل كند.
بر اساس اين گزارش، ايران با داشتن ذخاير عظيم گاز طبيعي، مي‌تواند از اين منابع بهره‌گيري كند تا نيازهاي انرژي داخلي خود را تامين كند و ديگر نيازمند واردات بنزين نباشد. هزينه‌هاي استحصال و پالايش گاز طبيعي نسبت به بنزين بسيار كمتر است و استفاده از CNG به عنوان سوخت خودرو، به دليل هزينه‌هاي كمتر توليد و توزيع، مي‌تواند به‌طور قابل ملاحظه‌اي هزينه‌هاي حمل و نقل را براي دولت و شهروندان كاهش دهد.
همچنين مصرف بيش از حد برخي خودروهاي داخلي و فرسوده در ايران باعث شده، علي‌رغم توليد زياد بنزين، ناترازي در عرضه و تقاضاي آن به وجود آيد. با توجه به تجربيات گذشته، احداث و توسعه جايگاه‌هاي CNG در شهرها و گازسوز شدن خودروها، امري ضروري است.

ارسال نظر