چنبره چيني‌ها بر نفت عراق

۱۴۰۳/۰۲/۲۷ - ۰۳:۴۰:۱۸
کد خبر: ۳۱۲۷۳۸

دبير كل فدراسيون صنعت نفت گفت: در حال حاضر چيني‌ها در ۴۱ پروژه مختلف حوزه انرژي عراق سرمايه‌گذاري كرده‌اند كه از اين تعداد ۳۱ پروژه متمركز بر نفت بوده و در برخي پروژه‌ها از جمله ميادين بزرگ نفتي جاي شركت‌هايي مثل اگزون‌موبيل امريكا را گرفته‌اند. عرفان افاضلي در گفت‌وگو با پروژه‌هاي مختلف كشور عراق؛ كشورهاي خاورميانه، عربي، تركيه و ايران را پشت سر گذاشته و به عددي معادل ۳۴ ميليارد دلار رسيده است،

دبير كل فدراسيون صنعت نفت گفت: در حال حاضر چيني‌ها در ۴۱ پروژه مختلف حوزه انرژي عراق سرمايه‌گذاري كرده‌اند كه از اين تعداد ۳۱ پروژه متمركز بر نفت بوده و در برخي پروژه‌ها از جمله ميادين بزرگ نفتي جاي شركت‌هايي مثل اگزون‌موبيل امريكا را گرفته‌اند. عرفان افاضلي در گفت‌وگو با پروژه‌هاي مختلف كشور عراق؛ كشورهاي خاورميانه، عربي، تركيه و ايران را پشت سر گذاشته و به عددي معادل ۳۴ ميليارد دلار رسيده است، حجم مبادلات تجاري دو كشور نيز ۵۰ ميليارد دلار شامل ۱۴ ميليارد دلار صادرات از چين به عراق و ۳۴ ميليارد دلار از عراق به چين است كه اگر با احتساب سرمايه‌گذاري چين در عراق حساب كنيم حجم اين مبادلات تجاري عددي معادل ۸۰ ميليارد دلار در سال است. 
وي افزود: در حال حاضر چيني‌ها در ۴۱ پروژه مختلف حوزه انرژي عراق سرمايه‌گذاري كرده‌اند كه از اين تعداد ۳۱ پروژه متمركز بر نفت بوده و در برخي پروژه‌ها از جمله ميادين بزرگ نفتي جاي شركت‌هايي مثل اگزون‌موبيل امريكا را گرفته‌اند.  دبير كل فدراسيون صنعت نفت گفت: آمارهاي بانك جهاني و موسسه تِرك (موسسه ردياب سرمايه‌گذاري چين) نشان مي‌دهد كه سرمايه‌گذاري چيني‌ها در دو دهه گشته در عراق رو به رشد بوده و از عددي معادل ۵۰۰ ميليون دلار در سال عبور كرده و در برخي سال‌ها مثل ۲۰۰۹ به عدد ۸.۵ ميليارد دلار رسيده كه عدد قابل توجهي است.  وي بيان داشت: براي مثال در سال ۲۰۱۹ سرمايه‌گذاري چيني‌ها در عراق ۳.۵ ميليارد دلار بوده كه در همان سال در ايران عددي معادل ۱.۵ ميليارد دلار سرمايه‌گذاري كرده‌اند بنابراين اين موضوع تفاوت در ارقام سرمايه‌گذاري حائز اهميت است.  افاضلي گفت: ۳۴ درصد منابع اثبات شده نفتي و گازي عراق و دو-سوم توليد فعلي اين كشور توسط شركت‌هاي چيني مديريت مي‌شود. CNPC كه شركت ملي نفت چين بزرگ‌ترين سرمايه‌گذار در عراق است و شركت‌هاي چيني مجموعا در ۲۴ ميليارد بشكه منابع عراق سهم داشته و مسوول توليد ۳ ميليون بشكه نفت در روز در عراق هستند.
وي اظهار داشت: اخيرا نيز اعلام شده كه ۷ شركت چيني در مناقصه اكتشاف ۱۰ ميدان نفتي و گازي در عراق برنده شدند كه يكي از اين شركت‌ها سينوپك است، در هر حال چين حضور خود را در بخش انرژي و ساخت و ساز عراق توسعه داده و بزرگ‌ترين واردكننده نفت عراق با عددي معادل يك ميليون و ۱۸۰ هزار بشكه نفت در روز كه معادل ۳۵ درصد نفت توليدي اين كشور است و تحت معامله‌اي كه در سال ۲۰۱۹ به عنوان نفت براي ساختن با چين انجام شد پروژه‌هاي ساختماني در عراق توسط چيني‌ها با فروش ۱۰۰ هزار بشكه نفت در روز تامين مالي مي‌شوند.
دبير كل فدراسيون صنعت نفت تاكيد كرد: عراقي‌ها تمايل دارند منابع اثبات شده خود را افزايش دهند و در حال حاضر بانك جهاني اعلام كرده عراق ۱۵۰ ميليارد بشكه نفت اثبات شده دارد كه با نرخ توليد فعلي و بر همين اساس ۹۶ سال قادر به توليد نفت است و تمايل دارند عدد اثبات شده نفت خود را به ۱۶۰ ميليارد بشكه برسانند.
وي درباره تاثير حضور چيني‌ها در پروژه‌هاي عراق براي ايران گفت: تنها تاثير اينكه حضور شركت‌هاي چيني و راهبرد همكاري ايران و چين و حضور شركت‌هاي چيني در عراق مي‌تواند زمينه را براي صادرات خدمات فني و مهندسي و حضور شركت‌هاي فني و مهندسي و پيمانكاري و ارايه خدمات ايراني در عراق و بازار اين كشور تسهيل كند و شركت‌هاي بزرگ اكتشاف توليد، شركت‌هاي فني مهندسي و پيمانكار و ساخت و ساز مي‌توانند زمينه را براي حضور ايران در بازار عراق و بهره‌برداري در اين بازار چه در پروژه‌هاي ساخت و ساز و نفتي و ساير پروژه‌هاي چيني‌ها فراهم كند، همچنين حضور اين شركت‌ها زمينه را براي صادرات خدمات فني و مهندسي و كالا با استانداردهاي مشخص فراهم كند كه مستلزم همكاري دو دولت ايران و عراق و پيگيري حضور ايران در بازار عراق از طرف چيني‌ها و بهره‌مندي از توان و تخصص شركت‌هاي مهندسي و پيمانكاري و ارايه‌دهنده خدمات در ايران است.
افاضلي يادآور شد: شركت‌هاي فني و مهندسي و اكتشاف و توليد و شركت‌هاي پيمانكاري ايراني براي حضور در پروژه‌هاي نفتي عراق موفق نبودند و سهم قابل توجهي در اين پروژه‌ها ندارند كه مستلزم حمايت دولت در مذاكرات با دولت عراق و رايزني‌هاي وزارت خارجه و وزارت نفت ايران با عراق براي حضور پررنگ‌تر ايران در عراق است.

ارسال نظر