گاز تركمنستان از طريق تركيه به اروپا صادر مي‌شود

۱۴۰۳/۰۲/۲۷ - ۰۳:۴۱:۰۶
کد خبر: ۳۱۲۷۴۰

توافق براي انتقال گاز طبيعي از تركمنستان به تركيه از طريق جمهوري آذربايجان و گرجستان، از سوي آلپ‌ارسلان بايراكتار، وزير انرژي و منابع طبيعي تركيه اعلام شد.

توافق براي انتقال گاز طبيعي از تركمنستان به تركيه از طريق جمهوري آذربايجان و گرجستان، از سوي آلپ‌ارسلان بايراكتار، وزير انرژي و منابع طبيعي تركيه اعلام شد.
به گزارش ايسنا، وزير انرژي تركيه اعلام كرد دو طرف، در خصوص انتقال گاز طبيعي تركمنستان از طريق جمهوري آذربايجان و گرجستان به تركيه و متعاقبا، ارسال آن به بازار اروپا، به توافق رسيده‌اند. آلپ‌ارسلان بايراكتار در سخنراني خود در مراسم امضاي قرارداد در استانبول در روز سه‌شنبه، اظهار كرد: با توافقي كه امروز امضا كرديم، روابط ما در بخش گاز طبيعي در حال وارد شدن به بعد جديدي است. اين توافق شامل مفاد متعددي است. در اين چارچوب، افزايش حجم گاز از منابع جمهوري آذربايجان و درياي خزر كه تا سال ۲۰۳۰ به تركيه مي‌رسد را در نظر گرفتيم و بخشي از اين گاز از طريق تركيه به اروپا منتقل مي‌شود. ميكاييل جباروف، وزير اقتصاد جمهوري آذربايجان هم در اين مراسم، حضور داشت. وي گفت: جنبه مهم و بديع اين توافق اين است كه توافقي در زمينه انتقال گاز طبيعي تركمنستان به تركيه از طريق جمهوري آذربايجان و گرجستان، حاصل شده است. خط لوله گاز طبيعي تركيه- نخجوان كه از استان مرزي ايغدير تركيه تا منطقه آذربايجان امتداد دارد، يكي از جديدترين نمونه‌هاي همكاري انرژي گسترده‌تر بين آنكارا و باكو است. وزير انرژي تركيه گفت: در زمستان امسال، گاز طبيعي نخجوان، از طريق تركيه ارسال خواهد شد. ما قصد داريم اين خط لوله را هر چه سريع‌تر راه‌اندازي كنيم. بر اساس گزارش حريت ديلي نيوز، تفاهمنامه تامين گاز طبيعي به جمهوري خودمختار نخجوان، بين فاتح دونمز، وزير انرژي و منابع طبيعي وقت تركيه و پرويز شهبازوف، همتاي آذربايجاني او در پايان سال ۲۰۲۰، امضا شد.

ارسال نظر