دومين پروژه بهبود تاب‌آوري بيمارستان‌ها در برابر زلزله پايان يافت

كمك مالي ژاپن به مقاوم‌سازي 2 بيمارستان در ايران

۱۴۰۳/۰۲/۲۷ - ۰۳:۵۳:۲۴
کد خبر: ۳۱۲۷۴۹
كمك مالي ژاپن به مقاوم‌سازي 2 بيمارستان در ايران

دومين پروژه بهبود تاب آوري بيمارستان‌ها در برابر زلزله موسوم به پروژه «بهتاب ٢» كه با كمك مالي ژاپن انجام شد، پايان يافت. حجم منابع مالي اهدايي دولت ژاپن در بهتاب2 (بهبود تاب آوري بيمارستان ها)، مبلغ ۱.۸ ميليون دلار در فازهاي مطالعاتي و اجرايي بود كه از طريق هبيتات (برنامه اسكان بشر ملل متحد) به بيمارستان‌هاي ساري و بوشهر اختصاص يافت.

گروه راه و شهرسازي |

دومين پروژه بهبود تاب آوري بيمارستان‌ها در برابر زلزله موسوم به پروژه «بهتاب ٢» كه با كمك مالي ژاپن انجام شد، پايان يافت. حجم منابع مالي اهدايي دولت ژاپن در بهتاب2 (بهبود تاب آوري بيمارستان ها)، مبلغ ۱.۸ ميليون دلار در فازهاي مطالعاتي و اجرايي بود كه از طريق هبيتات (برنامه اسكان بشر ملل متحد) به بيمارستان‌هاي ساري و بوشهر اختصاص يافت.

آرمان خورسند، دبير كميته اسكان بشر جمهوري اسلامي ايران با بيان اين مطلب گفت: در دولت سيزدهم سطح همكاري‌هاي ما با آژانس‌هاي سازمان ملل به‌ويژه هبيتات (برنامه اسكان بشر ملل متحد) افزايش چشمگيري داشته است و هيچ‌وقت اين تعداد پروژه فعال نداشتيم. به گزارش ايرنا، خورسند ديروز در مراسم اختتاميه پروژه «بهتاب ٢» (بهبود تاب آوري بيمارستان ها) در محل كتابخانه ملي در جمع خبرنگاران افزود: دولت ايران توافق‌نامه‌هاي مختلفي را با سازمان ملل براي همكاري در حوزه‌هاي گوناگون دارد كه يكي از اصلي‌ترين آنها موضوع كاهش مخاطرات است. در دل اين ارتباط، آژانس هبيتات كه در حقيقت برنامه اسكان بشر ملل متحد است، در رابطه مستقيم با وزارت راه و شهرسازي است و در اين چارچوب همكاري، دولت ژاپن به عنوان يكي از تامين‌كنندگان مالي عمده در آسيا و اقيانوسيه فعاليت‌هاي مختلفي را با ايران تعريف كرده كه يكي از آنها پروژه بهتاب۲ است كه با موفقيت به اتمام رسيد.

خورسند توضيح‌داد: طي سفري كه روز گذشته سفير ژاپن به شهرستان ساري و محل اجراي پروژه (بيمارستان ساري) داشت، انجام پروژه «بهتاب۳»، ادامه مطالعات مقاوم‌سازي، كار عملي مقاوم‌سازي اجزاي غيرسازه‌اي (و در آينده اجزاي سازه‌اي) به‌ويژه استفاده از فناوري جداسازهاي لرزه‌اي در مراحل بعدي اين همكاري ادامه خواهد يافت.

وي تصريح‌كرد: آنچه مهم‌تر از حمايت مالي اين پروژه است، نقش به‌اشتراك‌گذاري تجربيات، گسترش همكاري‌ها و استفاده از فرصت‌هاي بين‌المللي و همچنين عرضه تجارب خود در سطح بين‌الملل است و اميدواريم به افق‌هاي جديدتر و همكاري‌هاي بيشتر دست يابيم. دبير كميته اسكان بشر جمهوري اسلامي ايران خاطرنشان كرد: حجم منابع مالي اهدايي دولت ژاپن در بهتاب۲، مبلغ ۱.۸ ميليون دلار در فازهاي مطالعاتي و اجرايي بود كه از طريق هبيتات (برنامه اسكان بشر ملل متحد) به بيمارستان‌هاي ساري و بوشهر اختصاص يافت.

خورسند اظهار كرد: اين حجم ارزي در حوزه حمايت‌هاي مالي بي‌سابقه است، همچنين سند همكاري‌هاي دو طرف تمديد شد و اكنون در پنجمين سال همكاري با «هبيتات» قرار داريم.

وي درباره ساير حوزه‌هايي كه زمينه همكاري‌هاي دو طرفه با ژاپن وجود دارد، از همكاري ايران با ژاپن در پروژه احياي منابع آبي روستاي «سايه خوش» خبر داد و گفت: در حوزه‌هاي تغييرات آب و هوايي و مخاطرات اقليمي نيز پروپوزال‌هاي مطالعاتي و اجرايي در دست تهيه است كه بايد با نظر وزارت امور خارجه و ساير دستگاه‌هاي ذي‌ربط شكل اجرايي به خود بگيرد.

سمبل همكاري‌هاي ايران و ژاپن

سفير ژاپن در ايران نيز در اين مراسم پروژه «بهتاب۲» را سمبل همكاري‌هاي دو كشور برشمرد و گفت: ژاپن آماده است تا در موضوعات تغيير اقليم و محدوديت منابع آبي نيز همكاري‌هايي با ايران تعريف كند.

تسوكادا تاماكي با ابراز خوشحالي از انجام موفق اين پروژه، افزود: ايران و ژاپن دو كشور زلزله‌خيز هستند و خوشحالم كه طرفين مي‌توانند در قالب چنين پروژه‌هايي به هم كمك كرده و تجارب‌شان را در اختيار يكديگر قرار دهند.كمك دولت ژاپن در اين پروژه ۱.۸ ميليون دلار بود كه در حقيقت كمك مردم ژاپن بود و اصل كار و عمليات توسط مهندسان و كارشناسان ايراني به انجام رسيد.

سفير ژاپن ادامه‌داد: پروژه بهتاب۲ سمبل همكاري‌هاي دو كشور است و هرچند حجم مالي آن زياد نيست، اما خوشحاليم كه توانستيم در قالب آن ذي‌نفعان و كارشناسان مختلفي را به دور هم جمع كنيم و دستاوردهاي خوبي داشته باشيم.

وي ابراز اميدواري كرد، اين پروژه در فازها و مراحل بعدي نيز ادامه يابد و «بهتاب ۳» را كليد بزنيم.

تاكامي در پاسخ به ايرنا درخصوص ساير مخاطرات از جمله تغيير اقليم و كمبود منابع آب كه كشورمان با آن مواجه است و همكاري ژاپن در اين زمينه‌ها، تصريح‌كرد: به‌طور قطع در زمينه‌هاي ياد شده و ساير موارد نيز مي‌توان همكاري‌هايي را تعريف كرد. موضوع مخاطرات طبيعي نيازمند همكاري‌هاي متقابل است و ژاپن به عنوان يكي از كشورهاي پيشروي جهان به‌طور حتم در اين زمينه‌ها كمك‌هايي خواهد داشت.

سفير ژاپن تاكيد كرد: هرچند در شرايط كنوني موانعي بر سر راه توسعه روابط تجاري دو كشور وجود دارد، اما در حوزه‌هاي ياد شده مي‌توانيم همكاري‌هاي زيادي داشته باشيم.

 

اجراي «بهتاب ۲» در ۲ بيمارستان  ساري و بوشهر

در اين مراسم علي نبيان، معاون وزير راه و شهرسازي افزود: سازمان مجري ساختمان‌ها و تاسيسات عمومي و دولتي وظيفه ساخت و ساز پروژه‌هاي مهم كشور در بخش‌هاي عمراني، بيمارستاني، ورزشي و ... را به تشخيص دولت بر عهده دارد. پس از يك سال و نيم تلاش بين سازمان مجري ساختمان‌ها و تاسيسات عمومي و دولتي، وزارت راه و شهرسازي و برنامه اسكان بشر ملل متحد، كار مشتركي در پروژه بهتاب۲ انجام شد و به اتمام رسيد. مديرعامل سازمان مجري ساختمان‌ها و تاسيسات عمومي و دولتي گفت: اوايل در پروژه بهتاب۲ با دشواري‌هايي مواجه بوديم، اما در ادامه با تعاملات انجام شده و هم‌افزايي شكل گرفته، كار مشترك خوبي به انجام رسيد. وي با اشاره به شناسايي ۱۱ پروژه و انجام بررسي‌هاي اوليه، ادامه‌داد: در نهايت توانستيم در ۲ پروژه مهم بيمارستان ساري و بوشهر اجراي پروژه را داشته باشيم.

معاون وزير راه و شهرسازي اظهار كرد: انجام ارزيابي عملكردي موجب ارتقاي علمي مشاوران و پيمانكاران شد و همچنين استفاده از ظرفيت‌هاي علمي اساتيد دانشگاهي كشورمان در دستور كار قرار گرفت و در نهايت الزاماتي به مهندسان مشاور ابلاغ شد.

ارسال نظر