توضيحات زاكاني در خصوص محرمانگي قرارداد خريد اتوبوس از چينيها
شهردار تهران درباره محرمانگي قرارداد خريد اتوبوسهاي چيني گفت: محرمانگي آن به معناي مشخص از طرف خارجي است و در دولت هم اعلام شد كه به دليل آسيب نرسيدن به موضوعات بايد از طرف دستگاههاي مسوول رسيدگي شود؛ لذا تمامي دستگاههاي مسوول هم از قرارداد خبر دارند و هم در متن آن هستند.
شهردار تهران درباره محرمانگي قرارداد خريد اتوبوسهاي چيني گفت: محرمانگي آن به معناي مشخص از طرف خارجي است و در دولت هم اعلام شد كه به دليل آسيب نرسيدن به موضوعات بايد از طرف دستگاههاي مسوول رسيدگي شود؛ لذا تمامي دستگاههاي مسوول هم از قرارداد خبر دارند و هم در متن آن هستند. محصول اين قرارداد بسيار ارزانتر از محصول داخلي است. به گزارش ايلنا، عليرضا زاكاني در پايان جلسه هيات دولت با حضور در جمع خبرنگاران اظهار كرد: امروز عمليات عمراني خط ۹ مترو تهران آغاز ميشود؛ اين خط از چيتگر شروع ميشود و تا دولتآباد ادامه دارد. اين خط مترو از شمال تا جنوب است و نقاط مختلف شهر تهران را به هم متصل ميكند.عمليات اجرايي دو خط ۸ و ۱۰ مترو نيز قبل از عيد نوروز شروع شده است و خط چهارم را هم در هفتههاي آينده آغاز خواهيم كرد. شهردار تهران افزود: هر كيلومتر خط مترو حدود ۳ هزار ميليارد تومان هزينه دارد، خط ۹ كه در حدود ۴۰ كيلومتر است، عددي بالغ بر ۱۲۰ همت را به خود اختصاص ميدهد.عمليات خط مترو در مدت حدود ۴ تا ۵ سال كامل ميشود اما هر قطعهاي كه تكميل و متصل شود، به بهرهبرداري خواهد رسيد. وي درباره قرارداد با شركت چيني براي واردات اتوبوس بيان كرد: اين يك شركت ساختماني است و هيچ ارتباطي به خريد خودرو ندارد. فردي كه آن حرفها را زده بود، حرفهايش نادرست و غيركارشناسي است به عنوان مثال خط ۱، ۲ و ۳ توسط شركت نظامي چيني تامين مالي شده است. زاكاني در خصوص محرمانگي قرارداد خريد اتوبوسهاي چيني گفت: محرمانگي آن به معناي مشخص از طرف خارجي است و در دولت هم اعلام شد كه به دليل آسيب نرسيدن به موضوعات بايد از طرف دستگاههاي مسوول رسيدگي شود؛ لذا تمامي دستگاههاي مسوول هم از قرارداد خبر دارند و هم در متن آن هستند. محصول اين قرارداد بسيار ارزانتر از محصول داخلي است. در اين حال، شهردار تهران گفت: شهرداري تهران به ازاي هر دستگاه اتوبوس، ون و تاكسي برقي چيني ۲۵۰ هزار يورو پرداخت ميكند. به گزارش ايسنا، وي هزينه توليد خودروهاي چيني قرارداد شهرداري را بسيار ارزانتر از شركتهاي ايراني دانست و ادامه داد: بخشهاي اصلي خودروهاي خريداري شده از چين تماما خارجي است. اين تجهيزات به ايران منتقل شده و بر روي شاسي خودرو كه به همراه برخي قطعات در داخل ايران توليد ميشود، سوار ميشود.قرارداد شهرداري تهران با طرف چيني ارزانتر و كم زمانبرتر است ضمن اينكه سه سال هم براي باز گرداندن اصل و سود پول طرف چيني فرصت داريم. زاكاني با رد حضور مافيا در قرارداد شهرداري، گفت: اصلا نميدانم مافيا هست يا نيست، اما به شما توضيح ميدهم قبل از سفر بنده به چين پيشنهادات و نامههاي رسمي خودروسازان داخلي به شهرداري تهران حكايت از قيمت ۳۱۶ تا ۳۴۷ هزار يوروي هر دستگاه اتوبوس، ون و تاكسي برقي داخلي داشت. وي ادامه داد: مبلغي كه در وزارت كشور توافق و صورتجلسه شد ۳۲۳ هزار يورو بود اما قيمت قرارداد ما با طرف چيني كه آپشنهاي مشابه يا بيشتر از خودروسازان داخلي دارد، به ازاي هر دستگاه ۲۲۰ هزار يورو كه با احتساب ساير هزينهها به ۲۵۰ هزار يورو ميرسد. شهردار تهران افزود: در اين قرارداد به ازاي هر دستگاه اتوبوس ۹۷ هزار يورو صرفهجويي شده است. زاكاني يادآور شد: شهرداري تهران ۳۲۷۵ اتوبوس با پرداخت ۲۳۶ ميليارد تومان از شركتهاي خودروساز داخلي خريداري كرد اما ۵۰۰ اتوبوس به ما تحويل ندادند و كل اتوبوس و مينيبوس تحويلي به شهرداري به ۲۷۵۵ عدد كاهش يافت كه ۵۰۰ عدد آن مينيبوس است.