گران فروشي عربستان به ضرر نفت خاورميانه مي‌شود؟

۱۴۰۳/۰۲/۲۹ - ۰۰:۲۸:۳۴
کد خبر: ۳۱۲۸۲۹

پالايشگاه‌هاي آسيايي در بحبوحه كاهش حاشيه سود و افزايش قيمت فروش نفت عربستان، مصرف نفت خاورميانه را كاهش داده و نفت بيشتري از امريكا و برزيل دريافت مي‌كنند.

پالايشگاه‌هاي آسيايي در بحبوحه كاهش حاشيه سود و افزايش قيمت فروش نفت عربستان، مصرف نفت خاورميانه را كاهش داده و نفت بيشتري از امريكا و برزيل دريافت مي‌كنند.
با اين حال، اين تنوع‌سازي خريد، در حال حاضر كاملا ملايم است و عربستان سعودي همچنان بزرگ‌ترين تامين كننده نفت براي آسيا باقي مانده و بسيار جلوتر از امريكا و برزيل، قرار دارد. اينكه آيا اين وضعيت، تبديل به يك روند مي‌شود نامشخص است زيرا بشكه‌هاي نفت خام نسبتا ارزان روسيه هم وجود دارد.
رويترز در هفته جاري، بر اساس داده‌هاي شركت مالي LSEG گزارش كرد واردات نفت آسيا از عربستان سعودي از ۵.۰۷ ميليون بشكه در روز در مارس، به ۴.۸۸ ميليون بشكه در روز در آوريل كاهش يافته است. ميانگين واردات نفت عربستان سعودي در آوريل، حتي به ميزان قابل توجهي كمتر از واردات روزانه ۵.۵۲ ميليون بشكه در فوريه بود.
اين كاهش در پي افزايش مكرر قيمت فروش نفت عربستان سعودي روي داده كه همراه با تقاضاي ضعيف‌تر براي سوخت، منجر به كاهش حاشيه‌ سود پالايش براي پالايشگاه‌هاي نفت آسيايي شد و طبيعتا باعث شد اين پالايشگاه‌ها، به دنبال خريد ارزان‌تر باشند.
عربستان سعودي قيمت رسمي فروش نفت خود را از مارس، هر ماه افزايش داده است. در جديدترين افزايش قيمت، قيمت گريد نفتي «عرب لايت»، ۲.۹۰ دلار در هر بشكه بالاتر از ميانگين قيمت پايه نفت عمان/دوبي تعيين شد. قيمت بيش از ۸۳ دلار اين گريد نفتي در حال حاضر بسيار گران‌تر از قيمت ۷۹ دلار در هر بشكه وست تگزاس اينترمديت امريكا است. بنابراين، گريدهاي نفتي مرتبط با شاخص نفت امريكا، ارزانتر به نظر مي‌رسند. همچنين نفت خام برزيل كه معمولا بر اساس شاخص نفت امريكا مي‌شود، مقرون به صرفه‌تر به نظر مي‌رسد.
 نفت قاره امريكا، انتخاب اصلي پالايشگاه‌هاي آسيايي نيست، زيرا سفرهاي طولاني‌تر، به هزينه‌ها مي‌افزايد و به‌طور بالقوه هرگونه تخفيف قيمتي را در خود نفت از بين مي‌برد و تغيير را تا حد زيادي بي‌معني مي‌سازد. با اين حال، داده‌هاي مربوط به افزايش واردات نفت از امريكا و برزيل به آسيا نشان مي‌دهد كه با توجه به شرايط فعلي، اين تغيير ممكن است براي بعضي از پالايشگاه‌ها منطقي باشد. متنوع سازي منابع تامين نفت در آسيا، ممكن است هنوز سرعت زيادي پيدا نكرده باشد زيرا بازار به‌طور گسترده انتظار دارد كه اوپك پلاس در نشست اول ژوئن وزيران اين گروه، به سياست محدوديت عرضه خود پايبند بماند. اين به معناي آن است كه حتي اگر عربستان سعودي روند افزايش قيمت فروش نفت خود را متوقف كند، بعيد است كه آن را كاهش دهد و نفت اين كشور در مقايسه با گزينه‌هاي ديگر از جمله نفت روسيه كه شريك رياض در اوپك پلاس و در حال حاضر، بزرگ‌ترين تامين كننده نفت چين و هند است، گران محسوب خواهد شد. تا زماني كه سعودي‌ها، قيمت‌هاي خود را كاهش ندهند، احتمالا پالايشگاه‌هاي آسيايي به خريد بيشتر نفت از امريكا و برزيل ادامه خواهند داد. با اين حال، ظرفيت موجود اين پالايشگاه‌ها براي پالايش نفت خام سبك‌تر و شيرين‌تر امريكا، امكان افزايش اين خريد را محدود مي‌كند. بيشتر ظرفيت پالايش در آسيا براي كار با نفت خام متوسط و سنگين كه پالايشگاه‌ها از خاورميانه و روسيه خريداري مي‌كنند، تنظيم شده است.
همچنين بحث تقاضا وجود دارد كه مي‌تواند بر حاشيه سود پالايش در ماه‌هاي آينده تاثير بگذارد. نگراني‌هايي درباره سلامت تقاضا در آسيا به‌طور كلي و در چين به‌طور خاص وجود دارد؛ به خصوص كه خريد نفت توسط پكن در ماه گذشته، كاهش داشت.
بر اساس گزارش اويل پرايس، طبق داده‌هاي شركت LSEG، واردات نفت آسيا در آوريل نسبت به مارس، ۴۴۰ هزار بشكه در روز كاهش يافت. ميانگين روزانه واردات چهار ماهه، ۳۰۰ هزار بشكه در روز بالاتر بود كه مايوس كننده محسوب مي‌شود، به خصوص براي اوپك كه رشد قوي‌تر تقاضا را پيش‌بيني كرده بود.

ارسال نظر