كاهش سهم‌زبان فارسي در سايت‌هاي پربازديد جهان

۱۴۰۳/۰۲/۲۹ - ۰۱:۱۱:۵۷
کد خبر: ۳۱۲۸۴۹
كاهش سهم‌زبان فارسي در سايت‌هاي پربازديد جهان

عضو هيات علمي پژوهشگاه ارتباطات گفت: درحال حاضر ۱.۴ درصد از سايت‌هاي پربازديد جهان متعلق به سايت‌هايي است كه زبان محتواي آنها فارسي است و اين سهم نسبت به دو سال گذشته ۰.۲ درصد كاهش داشته است.

عضو هيات علمي پژوهشگاه ارتباطات گفت: درحال حاضر ۱.۴ درصد از سايت‌هاي پربازديد جهان متعلق به سايت‌هايي است كه زبان محتواي آنها فارسي است و اين سهم نسبت به دو سال گذشته ۰.۲ درصد كاهش داشته است.
 مژگان فرهودي، عضو هيأت علمي پژوهشگاه ارتباطات و فناوري اطلاعات در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص حوزه خط و زبان فارسي در وب و برنامه‌هاي پژوهشگاه ارتباطات و فناوري اطلاعات در اين خصوص گفت: در سال‌هاي اخير يكي از چالش‌ها و موضوعات اساسي عموم محصولات و خدمات قابل ارايه در فضاي مجازي كشور، پردازش زبان‌طبيعي و چالش‌هاي حوزه خط و زبان فارسي است. 
به عبارتي، اين خدمات با محدوديت‌هايي از جمله كمبود پيكره‌ها و منابع داده‌اي و عدم وجود ابزارهاي زيرساختي داراي كيفيت و استانداردهاي لازم روبرو هستند. 
دادگان و ابزارهاي پردازش زبان فارسي از جمله مواردي هستند كه براي بخش بزرگي از محصولاتي كه نياز به پردازش زبان دارند مورد نياز است. وي افزود: يكي از راه‌هاي فراهم كردن محصولات و خدمات بومي با كيفيت، حل چالش‌هاي پردازش زبان فارسي از طريق تعريف دقيق اين چالش و سپس حل آنها از طريق توان علمي و فني پژوهشگران و خبرگان اين حوزه در يك فضاي رقابتي عادلانه و انگيزشي است، تا بدين طريق، سازوكار تشويق افراد به توليد خدمات بهتر در عين فراهم كردن زيرساخت‌ها، سكوها و دادگان محك مورد نياز آن فراهم شود. فرهودي در ادامه در خصوص آزمايشگاه پارسي آزما گفت: در سال جاري در تلاش هستيم تا با توسعه زيرساخت‌هاي اين آزمايشگاه و استفاده آنها در آزمايشگاه هوش مصنوعي پژوهشگاه، علاوه بر ارزيابي و سطح‌بندي محصولات و خدمات هوش مصنوعي، به حل چالش‌هاي حوزه هوش مصنوعي اين محصولات و خدمات در زمينه‌هاي مختلف پردازش متن، پردازش تصوير و پردازش گفتار فارسي نيز پرداخته شود. 
عضو هيأت علمي پژوهشگاه ارتباطات و فناوري اطلاعات در خصوص سهمزبان فارسي در وب گفت: بر اساس گزارش جديد سايت w۳tech كه وظيفه بررسي سايت‌هاي پربازديد دنيا و ارايه آمار در خصوص فناوري‌هاي مورد استفاده، زبان برنامه‌نويسي و زبان اصلي محتواي وب‌سايت‌ها را دارد، در حال حاضر ۱.۴ درصد از سايت‌هاي پربازديد جهان (به عبارتي از يك ميليون سايت پربازديد) متعلق به سايت‌هايي است كه زبان محتواي آنها فارسي است و متأسفانه اين نرخ نسبت به يكي دو سال گذشته كه ۱.۶ درصد بود و به ميزان ۰.۲ درصد كاهش يافته است. 
فرهودي گفت: اين كاهش به معناي افت رتبه زبان فارسي در بين زبان‌هاي مختلف دنيا نيست، بلكه موضوع، مساله كسب و كار و كاهش تعداد سايت‌هاي پربازديد ايراني است از اين رو بايد بر روي كسب و كارها و شركت‌هايي كه پتانسيل توليد سايت‌هاي پربازديد فارسي را دارند تمركز بيشتري شود.

ارسال نظر