افزايش تعدادسايت‌هاي ۵G با راه‌اندازي اولين سايت آزمايشي نسل پنجم

۱۴۰۳/۰۲/۲۹ - ۰۱:۱۳:۱۸
کد خبر: ۳۱۲۸۵۱

رييس پژوهشگاه ارتباطات و فناوري اطلاعات اعلام كرد: چهار سال پس از راه‌اندازي اولين سايت آزمايشي ۵G توسط پژوهشگاهICT، تعداد سايت‌هاي نسل پنجم ارتباطات كشور به عدد ۱۸۰۰ رسيد. 

رييس پژوهشگاه ارتباطات و فناوري اطلاعات اعلام كرد: چهار سال پس از راه‌اندازي اولين سايت آزمايشي ۵G توسط پژوهشگاهICT، تعداد سايت‌هاي نسل پنجم ارتباطات كشور به عدد ۱۸۰۰ رسيد. 
به گزارش مهر به نقل از پژوهشگاه ارتباطات و فناوري اطلاعات، سيد محمد رضوي‌زاده رييس پژوهشگاه در گفت‌وگويي به مناسبت روز جهاني ارتباطات، ضمن تبريك اين روز و اعلام اين خبر گفت: اولين پژوهش‌هاي ملي در خصوص نسل پنجم ارتباطات در كشور در سال ۱۳۹۴ در اين پژوهشگاه آغاز شد كه هدف آنها شناسايي رويكردها و جهت‌گيري‌هاي اين فناوري نوين ارتباطي بود و در نتيجه اين فعاليت‌ها، اولين ايستگاه آزمايشي نسل پنجم ارتباطي در تابستان ۱۳۹۹ در پژوهشگاه راه‌اندازي و افتتاح شد كه امروز بعد از گذشت ۴ سال شاهد افتتاح رسمي ۱۸۰۰ سايت توسط اپراتورهاي سيار در كشور هستيم. 
رضوي‌زاده افزود: پژوهش‌هاي انجام شده توسط پژوهشگاه در سال‌هاي آغازين منجر به توجه برنامه ششم توسعه كشور به اين موضوع شد و نسل پنجم ارتباطي به عنوان يكي از فناوري‌هاي اولويت‌دار براي كشور از سال ۱۳۹۵ مورد توجه قرار گرفت و لذا پيشتازي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و به تبع آن ساير بخش‌هاي كشور به موضوع نسل پنجم بِهِنگام و به موقع بود و كشور ما همزمان با توسعه اين فناوري در جهان، به اين موضوع ورود كرد. 
رضوي‌زاده در سخنان خود به پروژه ملي فيبر نوري كسب و كار و منازل هم اشاره كرد و افزود كه در كنار تلاش بسيار وزارت ارتباطات در توسعه شبكه دسترسي فيبر نوري كشور، ارتباطات سيار هم به عنوان بخش مهم ديگر در شبكه‌هاي دسترسي همزمان مورد توجه بوده و همواره يكي از اهداف توسعه شبكه دسترسي نوري، ايجاد زيرساخت مورد نياز براي توسعه شبكه‌هاي سيار نسل جديد در كشور بوده است. وي گفت: روند توسعه تعداد ايستگاه‌هاي نسل پنجم ارتباطي در دولت سيزدهم قابل توجه بوده، به گونه‌اي كه در طي يكسال گذشته نزديك به ۱۲۰۰ سايت راه‌اندازي شده است. ايشان در ادامه يكي از ماموريت‌هاي اصلي و هميشگي پژوهشگاه را رصد فناوري‌هاي نوظهور عنوان كرد و گفت: رصد فناوري‌هاي نسل جديد ارتباطي در اين پژوهشگاه، منجر به تدوين سند نقشه راه تكامل نسل چهارم و گذار به نسل پنجم ارتباطي شد.
 رضوي‌زاده با اشاره به فعاليت‌هاي پژوهشگاه گفت: در سال گذشته پژوهشگاه ارتباطات و فناوري اطلاعات اولين همايش ملي نسل پنجم ارتباطي كشور را با حضور مديران ارشد دولتي و بخش خصوصي و با حضور اپراتورهاي مطرح كشور با هدف بررسي چالش‌هاي توسعه نسل پنجم ارتباطي در كشور برگزار كرد كه در اين همايش چالش‌ها و فرصت‌هاي توسعه اين نسل نوين به بحث گذاشته شد. همچنين در راستاي پاسخ به دغدغه شهروندان در خصوص ميزان تشعشعات دكل‌هاي مخابراتي علي‌الخصوص نگراني‌ها در ارتباط با توسعه سايت‌هاي نسل پنجم، پژوهشگاه در سال گذشته نشست تخصصي تشعشعات الكترومغناطيسي سايت‌هاي نسل پنجم ارتباطي در كشور را با مشاركت سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي، سازمان انرژي اتمي، اپراتورهاي سيار و نمايندگاني از بخش‌هاي مختلف جامعه پزشكي برگزار نمود و ابعاد مختلف اين موضوع را مورد بررسي قرار داد. در اين رابطه لازم به ذكر است كه پژوهشگاه موفق به بومي سازي سامانه اندازه‌گيري شدت تشعشعات الكترومغناطيسي شده و در ارتباط با روش‌هاي اندازه‌گيري شدت تشعشعات دكل‌هاي نسل پنجم ارتباطي پروژه‌هاي مشتركي با اپراتورها انجام داده است. رييس پژوهشگاه ارتباطات از جمله موضوعات حائز اهميت ديگر در اين خصوص را زير ساخت‌هاي آزمايشگاهي توانمند براي آزمون و تأييد نمونه تجهيزات سخت افزاري و نرم افزاري اعلام كرد و گفت: اين زير ساخت‌هاي آزمايشگاهي پيشرفته در پژوهشگاه، همواره آماده ارايه خدمت به شركت‌هاي دانش بنيان، اپراتورها، دانشگاه‌ها و پژوهشگران كشور مي‌باشند. وي همچنين به برنامه ويژه پژوهشگاه در حمايت از پايان نامه‌هاي دانشگاهي و فرصت‌هاي مطالعاتي اساتيد كه در حوزه‌هاي نوين، مرتبط با فناوري‌هاي اطلاعاتي و ارتباطي است اشاره كرد.

ارسال نظر