هزينه‌هاي بالاي درمان و ناتواني پرداخت از سوي بازنشستگان

۱۴۰۳/۰۲/۲۹ - ۰۱:۳۳:۴۵
کد خبر: ۳۱۲۸۶۶
هزينه‌هاي بالاي درمان و ناتواني پرداخت از سوي بازنشستگان

مدت‌هاي طولاني است كه بحث ارايه خدمات درماني به افراد بازنشسته به چالشي جدي بدل شده است. بسياري ازاين افراد كه به دليل بالا رفتن سن ممكن است دچار چندين بيماري همزمان باشند نيازمند مراقبت‌هاي پزشكي و درماني هستند اما از آنجايي كه هزينه‌هاي اين مراقبت‌ها براي اين افراد با توجه به حقوق اندكي كه دريافت مي‌كنند بسيار زياد است قيد درمان را مي‌زنند.

مدت‌هاي طولاني است كه بحث ارايه خدمات درماني به افراد بازنشسته به چالشي جدي بدل شده است. بسياري ازاين افراد كه به دليل بالا رفتن سن ممكن است دچار چندين بيماري همزمان باشند نيازمند مراقبت‌هاي پزشكي و درماني هستند اما از آنجايي كه هزينه‌هاي اين مراقبت‌ها براي اين افراد با توجه به حقوق اندكي كه دريافت مي‌كنند بسيار زياد است قيد درمان را مي‌زنند. به‌طور مثال اگر يك فرد بازنشسته كه تحت پوشش بيمه آتيه‌سازان حافظ است نياز به بستري شدن در بيمارستان و در بخش مراقبت‌هاي ويژه داشته باشد با توجه به هزينه‌اي كه اين بيمه تكميلي براي پرداخت آن تعهد كرده نسبت به هزينه درماني كه الان بيمارستان‌ها طلب مي‌كنند بسيار ناچيز است اين افراد بايد بخش زيادي از هزينه‌هاي درمان را از جيب خود پرداخت كنند.

در همين رابطه رييس انجمن مراقبت‌هاي ويژه ايران به ايلنا گفت: سقف بيمه تكميلي آتيه‌سازان حافظ امسال براي بازنشستگان 35 ميليون تومان شده، در صورتي كه تعرفه بخش خصوصي تخت روزآي سي يو امسال به 12 ميليون تومان رسيده است؛ با اين اوصاف بيمار چند روز مي‌تواند در‌آي سي يو باشد؟!

علي اميرسوادكوهي در پاسخ به اين سوال كه آيا كمبود تخت‌هاي بخش مراقبت ويژه جبران شده است؟ گفت: نه تنها كمبود تخت‌ها جبران نشده بلكه همچنان در شرايط بد مانده ايم.من به عنوان رييس انجمن مراقبت‌هاي ويژه مي‌گويم كه‌آي سي يودر سيستم بهداشتي كشور مغفول مانده است و توجهي به آن نشده است، در حالي كه در دوران كرونا همين‌آي سي يو‌ها بيشترين كمك را در جهت كمترين ميزان تلفات داشته‌اند.

 

اصلا توجهي به بخش‌آي سي يو نشده است

وي ادامه داد: با توجه به تلاش‌هاي بخش ويژه در جهت كاهش تلفات كرونا، انتظار مي‌رفت تصميمات وزارت بهداشت به سمتي رود كه سرمايه‌گذاري بيشتري روي اين بخش داشته باشد، قوانين آن را بهبود بخشد و به دانش‌آموخته‌هاي آن توجه بيشتري كنند، در حالي كه اصلا توجهي به‌آي سي يو‌ها نشده است. رييس انجمن مراقبت‌هاي ويژه ايران با اشاره به وضعيت پزشكان و پرستاران گفت: آمار فوت پزشكان و پرستاران در ماه‌هاي گذشته نشانه ضعف وزارت بهداشت است. در دوران كرونا، پزشكان و پرستاران خيلي كارسنگين‌تري داشتند و با بيماري مواجه بوديم كه هر لحظه ممكن بود به سراغ خود آنها نيز بيايد و باعث مرگشان شود. اما چنين آمار خودكشي كه در حال حاضر با آن در جامعه پزشكي روبرو هستيم را نداشتيم. هيچ تناسبي ميان كاري كه پزشكان و پرستاران در بيمارستان انجام مي‌دهند با ميزان حقوقي كه دريافت مي‌كنند وجود ندارد. او افزود: كشوري مانند عمان بسياري از پرستارهاي ما را جذب كرده و شرايط زندگي مساعدي براي آنها فراهم آورده است. در حقيقت ما جامعه نخبه خودمان را به كشور ديگر تحويل مي‌دهيم. فردا اگر مشاهده شود كه عمان، هاب بهداشتي منطقه شده است، چيزي دور از ذهن نيست. رييس انجمن مراقبت‌هاي ويژه ايران متذكر شد: در تمام دوران كرونا قول‌هايي كه به پزشك و پرستار داده شد هيچ كدام اجرا نشد. اگر پاندمي ديگري اتفاق بيفتد، نمي‌توان از اين پرستاران و پزشكاني كه اصلا توان ادامه دادن ندارند و از نظر روحي در شرايط خوبي قرار ندارند، انتظار داشت.

 

كسي حاضر نيست در بخش

‌آي سي يوكار كند

سواد كوهي اظهار كرد: من به عنوان رييس انجمن مراقبت‌هاي ويژه دستورالعمل كارشناسي شده را به وزارت بهداشت پيشنهاد دادم كه پس از گذشت يك سال در حالي كه آن را كاملا عوض كردند، ابلاغ كردند و در حال حاضر با اين دستورالعمل جديد كسي حاضر نيست در بخش‌آي سي يو كار كند.

 

كمبود آنتي بيوتيك تا حدودي جبران شده اما به درستي پخش نمي‌شود

او درباره عفونت‌هاي بيمارستاني كه در اين بخش اتفاق مي‌افتد، توضيح داد: در دوره‌اي ما كمبود آنتي بيوتيك داشتيم، از اين نظر وضعيت بهتر شده است. اما باز هم مديريت دچار اختلال است. با وجود اينكه كمبود آنتي بيوتيك‌ها تا حدودي جبران شده است اما به درستي پخش نمي‌شود و با قيمت‌هاي متفاوت عرضه مي‌شوند. در واقع مي‌توان گفت با توزيع نامناسب و مديريت ضعيف در پخش روبرو هستيم.

 

تجهيزات بخش مراقبت‌هاي ويژه همچنان فرسوده است

رييس انجمن مراقبت‌هاي ويژه با بيان اينكه مرگ‌هاي بيمارستاني مربوط به بخش مراقبت ويژه كاهش يافته است، ادامه داد: بيمه تكميلي آتيه‌سازان حافظ براي بازنشستگان را در نظر بگيريد كه سقف اين بيمه براي امسال 35 ميليون تومان شده است. در صورتي كه تعرفه بخش خصوصي تخت روز‌
آي سي يو امسال 12 ميليون تومان شده است. با اين اوصاف بيمار چند روز مي‌تواند درآي سي يو باشد. بارها درخواست كرديم كه اين امر كارشناسي شود و بيمه‌ها بر اساس واقعيت‌هاي روز سقف تعيين كنند. ما همچنان با كمبود و فرسودگي تجهيزات در اين بخش روبرو هستيم.

ارسال نظر