وزير راه و شهرسازي خبر داد

توافق با روسيه براي قرارداد اجرايي راه‌آهن رشت- آستارا

۱۴۰۳/۰۲/۳۰ - ۰۱:۱۷:۴۵
کد خبر: ۳۱۲۹۴۶

وزير راه و شهرسازي خبر داد، در راستاي اجراي قرارداد راه‌آهن رشت- آستارا عمليات تملك زمين در حال انجام است و توافق قرارداد اجرايي انجام شده است.

وزير راه و شهرسازي خبر داد، در راستاي اجراي قرارداد راه‌آهن رشت- آستارا عمليات تملك زمين در حال انجام است و توافق قرارداد اجرايي انجام شده است. البته بايد توجه داشت بروكراسي‌هايي هم در داخل ايران و هم در روسيه وجود دارد اما دو كشور در سطح كشور براي اجراي اين پروژه كاملا مصمم هستيم و زمين‌هاي مورد نياز هم در حال تملك است. به گزارش ايلنا، مهرداد بذرپاش در مراسم افتتاحيه يازدهمين نمايشگاه بين‌المللي حمل و نقل ريلي با بيان اينكه بايد اقدامات توسعه‌اي در بخش زيرساخت‌ها در بخش ترانزيت و جابه‌جايي كالا با هدف صادرات و واردات نشان داده شود، اظهار داشت: هر چقدر بتوانيم كالا را از سمت جاده به ريل منتقل كنيم، ثمرات شايان اين اقدام نصيب كشور مي‌شود. با تحقق اين هدف ايمني جاده‌ها افزايش پيدا مي‌كند و امروز يكي از مهم‌ترين هدف ما كاهش تصادفات جاده‌اي و جانباختگان است.

وي ادامه داد: يكي از اقدامات اساسي جابه‌جايي كالا از سمت جاده به ريل است چراكه بخش عمده تصادفات به دليل خودروهاي تجاري است اما اجراي اين اقدام نياز به مشوقاتي دارد از جمله اينكه بايد سرعت تردد از مسير ريلي افزايش يابد و براي تحقق اين موضوع با توجه به منابع محدود چاره‌اي جز ورود بخش خصوصي نداريم.

وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه مكانيزم تشويقي براي انتقال بار از جاده به ريل در حال انجام و اجرا است و در ماه‌هاي آينده اخبار خوبي در اين باره اعلام مي‌شود، گفت: در بخش توسعه ناوگان متعلق به بخش خصوصي تداركات خوبي ديديم و در حوزه واگن‌هاي مسافري پيشنهاد ورود ۵٠٠ واگن را داده‌اقم كه البته توقع ما بيشتر از اين اعداد است. در بخش واگن باري با بحراني مواجه نيستم و تعداد قابل توجهي در اين بخش وجود دارد اما اين عدد هنوز كافي نيست.

بذرپاش افزود: در حوزه لوكوموتيو بخش باري سياست اين است كه اين ناوگان به بخش خصوصي واگذار شود كه البته لوكوموتيو بخش باري كه سودده است براي بخش خصوصي جذاب‌تر است و تا پايان امسال بخش از لوكوموتيو بخش باري به بخش خصوصي واگذار خواهد شد اما در بخش مسافري از آنجايي كه لوكوموتيو اين بخش سودده نيست جذابيت آن براي بخش خصوصي كمتر است و ما در بخش بليت قطار نقطه وسط را در نظر گرفتيم تا هم كه شركت‌ها ضرر نكنند و هم مردم كه مشتري است بخش هستند فشاري را متحمل نشوند.

وزير راه و شهرسازي در پاسخ به سوال خبرنگار ايلنا درباره آخرين وضعيت انعقاد قرارداد اجرايي راه‌آهن رشت - آستارا كه قرار بود كه اوايل سال ميلادي منعقد شود، تاكيد كرد: در راستاي اجراي قرارداد راه‌آهن رشت- آستارا علميات تملك زمين در حال انجام است و توافق قرارداد اجرايي انجام شده است. البته بايد توجه داشت بروكراسي‌هايي هم در داخل ايران و هم در روسيه وجود دارد اما دو كشور در سطح كشور براي اجراي اين پروژه كاملا مصمم هستيم و زمين‌هاي مورد نياز هم در حال تملك است.

وي با بيان اينكه روس‌ها براي مسير اين راه‌آهن مطالعات ژئوتكنيك را در حال انجام دارد و گفت: گمانه براي مسير در ۵٠ نقطه انجام شده است و روس‌ها نقاط ديگري را هم مطرح كرده‌اند. بذرپاش با اشاره به رشد ترانزيت جاده‌اي و ريلي اظهار داشت: در سال گذشته ترانزيت جاده‌اي بيش از ۵٨ درصد ترانزيت رشد داشت و اين مسير رشد ترانزيت را با سرعت بيشتر در سال جاري پيش مي‌بريم. در سفر اخير استاني به مازندران اعلام شد كه تخليه و بارگيري كالا در بنادر امير آباد و نوشهر بيش از ۴۵ درصد افزايش داشت و همزمان توسعه ترانزيت بايد زيرساخت‌هاي حمل و نقل هم توسعه پيدا كند. در سفر روسيه وزير راه آهن روسيه اعلام كرد كه زمان سرعت به بندر عباس كاهش قابل توجهي داشته است.

وي تاكيد كرد: در بحث ترانزيت موضوع زمان سير كالا بسيار مهم است كه هنوز زمان سير كالا از مسير ايران زياد است و بايد كاهش پيدا كند. البته خبر خوب اين است كه زمان سير كالا در كريدورشمال-جنوب تا يك سوم كاهش پيدا كرده و همين روند را در سال ١۴٠٣ ادامه مي‌دهيم. از ديگر اقدامات اين است كه بايد خطوط تك خطه، دو خطه شوند.

وزير راه و شهرسازي ادامه داد: در تمام مذاكرات منطقه‌اي و در راس كميسيون‌هاي مشترك مشوق‌ها براي تردد كالا و ترانزيت مطرح است و نتيجه اين اقدامات را در ميزان رشد عبور كالا از مسير ايران مي‌بينيم.

وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه صنعت ريلي صنعت جذاب راهبردي و آينده‌دار است و تمركز ويژه بر روي اين حوزه داريم، گفت: يكي از پروژه‌هاي مهم ريلي، راه‌آهن چابهار به زاهدان است كه امسال بهره‌برداري مي‌رسد. روزهاي گذشته قرارداد با هند منعقد شد كه با اين قرارداد به دنبال رونق كريدور شمال جنوب هستيم. از ديگر اولويت‌هاي راه‌آهن خروج استان‌ها از بن بست‌هاي ريلي است. همچنين دو خطه كردن محورهاي ريلي از ديگر اولويت ماست.

وي با بيان اينكه همكاري با بخش خصوصي مورد تاكيد ما است، گفت: عرضه ۵٠ دستگاه لوكوموتيو به بخش خصوصي نشان‌دهنده اهميت ما به بخش خصوصي است و همكاري با شركت‌هاي بزرگ صنعتي گوياي اين موضوع است و همكاري با بخش خصوصي اين يك انتخاب نيست بلكه يك اجبار است و توفيق ما در اين حوزه منوط به ورود بخش خصوصي به حوزه ريلي است.

بذرپاش درباره آخرين اقدامات درباره برقي سازي تهران - مشهد تاكيد كرد: در اين بخش توافقاتي انجام شده اما اين پروژه نيار به سرمايه سنگين دارد و تمهيدات مالي اين پروژه بسيار زمان‌بر تا بتوانيم با شركاي خارجي به توافق برسيم اما دولت براي اجراي اين پروژه اهتمام دارد و منابع خوبي تدارك ديده‌ايم تا اين پروژه به منابع پايدار متصل شود.

وزير راه و شهرسازي ادامه داد: همچنين پروژه قطار سريع‌السير تهران - اصفهان در حال انجام است، پيش از اين فاينانس اين پروژه دچار مشكل بود اما امروز درباره طراحي مسير و تعداد ايستگاه‌ها به توافق نهايي رسيديم.

 

ريل پروژه راه‌آهن چابهار -زاهدان

را تامين مي‌كنيم

در اين حال، مديرعامل ذوب آهن اظهار كرد: ريل مورد نياز پروژه راه‌آهن چابهار -زاهدان را تامين مي‌كنيم. توليد ريل با آلياژ سخت را در دستور كار قرار داديم و تا كنون ٢٩٠ تن توليد كرديم و در سال گذشته به اين ميزان را به متروي مشهد تحويل داديم. مهدي كوهي، مديرعامل ذوب آهن نيز در جمع خبرنگاران با بيان اينكه تا كنون ١٨٠ هزار تن ريل به شركت ساخت براي راه آهن سراسري و همچنين مترو تحويل داده‌ايم، اظهار داشت: ريل مورد نياز پروژه راه‌آهن چابهار -زاهدان را تامين مي‌كنيم.

وي ادامه داد: توليد ريل با آلياژ سخت را در دستور كار قرار داديم و تا كنون ٢٩٠ تن توليد كرديم و در سال گذشته به اين ميزان را به متروي مشهد تحويل داديم.

مديرعامل ذوب آهن با اعلام آمادگي براي ساخت زنجيره توليد تجهيزات مورد نياز راه آهن در داخل كشور گفت: بالاي ٩۵ درصد قطعات و تجهيزات راه آهن سراسري و متروي كلانشهرها در داخل كشور قابل اجرا و ساخت است و امسال جشن خودكفايي در آن حوزه را مي‌گيريم.

كوهي با اشاره به كيفيت ريل توليد شده در ايران افزود: خريدار ريل ملي مجموعه راه‌آهن و مترو هستند كه مشاوران خارجي فني دارند و مميزي سختي در اين حوزه انجام مي‌شود و كيفيت ريل ملي را ضمانت مي‌كنيم و در حال حاضر ريل ملي در راه‌آهن همدان- سنندج، پرند- تجريش، تبريز- ميانه مورد استفاده قرار گرفته است.

وي گفت: داخل كشور هر ميزان ريل ملي بخواهد آن را توليد مي‌كنيم و اولويت ما تامين نياز داخل است اما براي صادرات پيشنهادات و مذاكرات با كشورهاي همسايه داريم.

مديرعامل ذوب آهن افزود: ريلي ملي با استانداردهای جهاني با تكنولوژي آلمان ساخته مي‌شود.

كوهي درباره مطالبات ذوب آهن از شركت‌ها براي ارايه ريل ملي اظهار داشت: پيش از توليد ريل ملس، دولت براي خريد ريل از دو سال قبل از تحويل ارز خريد ريل را پرداخت مي‌كرد اما الان شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل ١٠٠٠ ميليارد تومان به مجموعه ذوب آهن بدهكار است و قرار بر اين بوده كه اين مطالبات ذوب آهن با بدهي‌ها به تامين اجتماعي، گاز و ... تهاتري شود.

ارسال نظر