شاخص كل بورس تهران بيش از 62 هزار واحد ريخت

ريزش سهمگين بازار سرمايه

۱۴۰۳/۰۲/۳۱ - ۰۱:۰۷:۱۱
کد خبر: ۳۱۳۰۲۷
ريزش سهمگين بازار سرمايه

سرخ‌پوشی و تحمیل زیان به سهامداران دیگر به یک داستان یا موضوع تکراری تبدیل شده است. از سال 99 تا به امروز هر چند هفته یکبار شاهد سقوط سنگین و عمیق بورس هستیم و این شرایط درحالی رخ می‌دهد که دولت سیزدهم در زمان آغاز ریاست خود وعده داده بود مشکلات بورس را حل کند؛ اما این روزها به جای حل مشکل بورس را تبدیل به قلکی برای جبران کسری بودجه کرده است.

سرخ‌پوشی و تحمیل زیان به سهامداران دیگر به یک داستان یا موضوع تکراری تبدیل شده است. از سال 99 تا به امروز هر چند هفته یکبار شاهد سقوط سنگین و عمیق بورس هستیم و این شرایط درحالی رخ می‌دهد که دولت سیزدهم در زمان آغاز ریاست خود وعده داده بود مشکلات بورس را حل کند؛ اما این روزها به جای حل مشکل بورس را تبدیل به قلکی برای جبران کسری بودجه کرده است. البته تیم اقتصادی دولت سیزدهم این عقیده را ندارند و هر بار در انتقادها پاسخ می‌دهند که دولت سیزدهم عملکرد بسیار مثبتی درخصوص بورس داشته است.

تابلوی معاملات بورس تهران روز گذشته رنگ سبزی به خود ندید و یکپارچه سرخ پوش بود. البته محرک‌های زیادی به کمک بازار سرمایه آمدند که بیش از روزهای گذشته سرخ پوش شود، برای نمونه سود موثر اوراق اسناد خزانه برای اولین بار به بیش از 36 درصد رسید. سال گذشته با افزایش نرخ سود این اوراق در تابستان و همزمان با رکود معاملات سهامی، صدای فعالان یازار سهام را درآورد و ريیس سازمان بورس نیز انتقاداتی را در جهت تاثیر خروج سرمایه‌ای افزایش نرخ سود این اوراق بر بازار سهام مطرح کرد؛ اما باز هم این روزها شاهد افزایش این نرخ هستیم که در نهایت چیزی جز زیان برای سهامداران بورسی نخواهد داشت.

به‌طور کلی اخبار و شرایط ضد بورس است و هر یک از عوامل به نوعی باعث می‌شود که بورس نزول بیشتری را تجربه کند و زیان بیشتری را برای سهامداران بر جای بگذارد.

بورس تهران روز گذشته ریزش بسیار سنگینی را تجربه کرد که این ریزش بزرگ‌ترین سقوط شاخص از خرداد ماه سال گذشته تا به امروز محسوب می‌شود. شاخص کل بورس پس از ریزش سنگین به محدوده دو میلیون و 100 هزار واحدی رسید و دوباره اعتماد سهامداران به بازار به کف رسید و شاهد خروج نقدینگی سنگین از دایره معاملات بودیم که این روند احتمالا طی روزهای اخیر ادامه‌دار باشد.

به گفته بسیاری از کارشناسان بهانه روز گذشته بازار به علت بند س تبصره 6 قانون بودجه و نیز دستورالعمل تعیین نرخ خوراک صنایع روند ریزشی به خود گرفته که ريیس سازمان بورس نیز در نامه‌ای به وزیر نفت خواستار اصلاح این دستورالعمل شد و اگر این دستورالعمل اصلاح شود شاید بازار تکانی بخورد؛ اما اگر بخواهیم واقع بین باشیم بازار با این اصلاحیه‌ها نمی‌تواند تکانه‌های مثبت و خوبی را تجربه کند و باید مشکل بورس از ریشه درمان شود.

مشکل بورس دخالت و دستکاری است که نتیجه آن سقوط بورس، کمبود اعتماد و نقدینگی است؛ همین موضوع باعث می‌شود که بازار سهام از تمامی بازارها عقب بماند و روزهای تلخی را تجربه کند.

 

درخواست تشکیل جلسه‌ فوق‌العاده مجلس برای وضعیت بحرانی بورس!

محمدرضا پورابراهیمی که به دلیل عدم کسب رای در مجلس دوازهم حضوری نخواهد داشت و آخرین روزهای حضور در یازدهم را سپری می‌کند در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس با اشاره به وضعیت بازار سرمایه از ريیس مجلس خواست جلسه‌ فوق‌العاده‌ در دستور کار این هفته قرار گیرد.

وی گفت: اوراق بدون رعایت ضوابط و مقررات با نرخ‌های بسیار بالا از طریق بانک مرکزی و دستگاه‌های دولتی منتشر می‌شود که اثر منفی شدیدی در بازار سرمایه گذاشته و مشکل ایجاد کرده است. این موضوع مهم در جلسه امروز با کمیسیون اقتصادی با رئیس کل بانک مرکزی، مطرح می شود اما دولت و مجلس باید حمایت‌هايی در مورد برنامه های پولی و بازار سرمایه را بصورت ویژه اعلام کنند.

این وضعیت بحرانی که متاسفانه طی دو - سه سال اخیر بارها به دلایل مختلف تکرار شده با انتقاد شدید فعالان و کارشناسان مواجه شده اما هیچ خبری از مسوولان و دولت نیست. آن هم در شرایطی که ابراهیم رييسی چهارشنبه گذشته با اعلام تکلیف وزیر اقتصاد و روسای سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی برای رفع موانع تامین مالی صنایع، خواهان حل دغدغه‌های سهامداران به عنوان رکن اصلی بورس شده بود!

 

بازار از نگاه معاملات

طی معاملات دومین روز کاری هفته یعنی یکشنبه، شاخص کل بورس تهران 62 هزار و 191 واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 106 هزار و 485 واحد رسید. این بزرگ‌ترین ریزش شاخص در یک سال گذشته از خرداد 1402 به این سو است. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با ریزش 20 هزار و 464 واحدی در رقم 694 هزار و 538 واحدی ایستاد. شاخص کل فرابورس با افت 668 واحدی به رقم 23 هزار و 132 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با کاهش 5 هزار و 247 واحد به سطح 124 هزار و 645 واحد رسید.

روز یکشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 378 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد. در این روز نماد فولاد بیشترین خروج پول حقیقی را داشت که ارزش آن 42 میلیارد تومان بود. پس از فولاد، نمادهای فملی، سفارس، ثامان و خودرو بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای وتوسم، حسینا، وآتوس، خزامیا و ثفارس تعلق داشت.

روز گذشته نمادهای فارس، فولاد و فملی نمادهای قرمز پوش بورس بودند که بیشترین اثر را در افت شاخص کل بورس داشتند. در سوی دیگر نمادهای پارسیان، سصفها و نمرینو از نمادهای سبز بودند که اثر مثبت بر شاخص داشتند. در فرابورس نیز نمادهای آریا، شگویا و زاگرس بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهای ثغرب، شفام و غپونه نمادهایی هستند که اثر افزایشی بر شاخص کل فرابورس داشتند. در بین نمادهای پرتراکنش بورس نماد فولاد بیشترین تراکنش را داشت و ذوب و شستا در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز شفام، فزر و خاور بیشترین تراکنش را داشتند.

روز یکشنبه ارزش معاملات کل بازار سهام به 25 هزار و 906 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 18 هزار و 124 میلیارد تومان بود که 70 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز تشکیل می‌دهد. ارزش معاملات خرد نیز با افزایش 26 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 3 هزار و 997 میلیارد تومان رسید.

در معاملات این روز نماد خودرو بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 57 میلیارد تومان بود. پس از خودرو، فملی بیشترین ارزش معاملات را داشت و وبملت رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد ثفارس و خگستر در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در معاملات یکشنبه، 25 نماد صف خرید داشتند و 192 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 86 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 501 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 400درصدی به 926 میلیارد تومان رسید.

ارسال نظر