ماهواره‌های ایرانی و رصد خطوط انتقال و پایش زمین‌خواری

۱۴۰۳/۰۲/۳۱ - ۰۱:۳۱:۰۰
کد خبر: ۳۱۳۰۳۶

فناوري فضايي در بسياري از كشورها وجود دارد و ايران هم طي سال‌هاي اخير براي رشد و توسعه در اين زمينه تلاش كرده است به گونه‌اي كه درحال حاضر ايران از نظر علم فضا يازدهمين كشور جهان و نخستين كشور منطقه است و در كنار ۱۰ كشور داراي دانش فضايي قرار دارد.

فناوري فضايي در بسياري از كشورها وجود دارد و ايران هم طي سال‌هاي اخير براي رشد و توسعه در اين زمينه تلاش كرده است به گونه‌اي كه درحال حاضر ايران از نظر علم فضا يازدهمين كشور جهان و نخستين كشور منطقه است و در كنار ۱۰ كشور داراي دانش فضايي قرار دارد. به گزارش ايسنا، فضاي بيروني كره ‌زمين محيط ناشناخته‌اي است كه به ‌ناچار انسان را به‌سمت تكنيك‌ها و دانش‌هاي پيشرو سوق داده و اغلب فناوري‌هاي جديدي كه به واسطه فعاليت انسان در فضا توليد شد و شتاب گرفت، در فعاليت‌هاي اقتصادي ديگر نيز مورد بهره‌برداري قرار گرفت و از اين رو امروزه شاهد رشد فزاينده فناوري‌ها در همه حوزه‌ها هستيم. امروزه استفاده از فناوري‌هاي فضايي يك امر عادي محسوب مي‌شود و ديگر انجام كشاورزي دقيق، پايش آتش‌سوزي، سيلاب، منابع آبي و اكتشافات معدني بدون چنين فناوري‌هاي فضايي دشوار شده است. بررسي‌ها و پيش‌بيني‌ها حاكي از آن است كه فناوري فضايي در آينده نزديك راه به معدن كاري فضايي، موشك‌هاي فضايي تك مرحله‌اي، فناوري استفاده پاك‌تر از فضا براي جلوگيري از توليد پسماندهاي فضايي، كارخانه‌هاي مداري براي توليد دارو يا آلياژهاي ويژه، هتل‌هاي فضايي، كلوني سازي يا مسكوني‌سازي فضا و غيره خواهد داشت. با مروري بر تاريخچه صنعت فضايي ايران مي‌توان دريافت ايران با ماهواره اميد كه تمام مراحل توليد و ساخت آن در داخل كشور انجام شد، قدم در اين عرصه گذاشت. درباره جزئيات اين ماهواره گفته شده كه در ارتفاع ۲۴۶ تا ۳۷۷ كيلومتري از زمين و در قسمت بسيار رقيق جو قرار داشت و در مدار پايين بود و بر اساس ماموريت تعريف شده براي آن، در اثر غلبه جاذبه زمين بر اصطكاك هوا انرژي خود را از دست داده و سقوط كرد. اما ماجرا به اينجا ختم نشد چراكه پس از پرتاب اين ماهواره تاكنون توانسته فناوري‌هاي فضايي خود را توسعه دهد و در دولت سيزدهم اين موضوع بيش از پيش مورد توجه واقع شد و ساخت و پرتاپ چندين ماهواره به فضا در دستور كار قرار گرفت. به‌طور مثال در اين دولت با برگزاري جلسات شوراي عالي فضايي سند ۱۰ ساله اين صنعت به تصويب رسيد. همچنين طراحي و ساخت ماهواره‌هاي مخابراتي، پرتاب ماهواره‌هاي سنجشي با دقت يك متر و كمتر و از سرگيري پرتاب كپسول‌هاي زيستي در دستور كار سازمان فضايي قرار گرفت.

 

ماهواره خيام

اين ماهواره به سفارش سازمان فضايي ايران توسط يك شركت روسي ساخته شد و در نهايت اواسط تابستان دو سال گذشته با موشك سايوز از پايگاه فضايي «بايكونور» در قزاقستان به فضا پرتاب شد و با وزن ۶۰۰ كيلوگرمي در مدار ۵۰۰ كيلومتري از سطح زمين قرار گرفت.

ارسال نظر