معاون وزير نفت خبر داد:

امضاي ۱۵ميليارد دلار قرارداد در ۲.۵سال

۱۴۰۳/۰۳/۰۱ - ۰۰:۵۶:۵۶
کد خبر: ۳۱۳۱۰۴

مديرعامل شركت ملي نفت ايران در تشريح دستاوردهاي مهم اين شركت در دولت سيزدهم با اشاره به ۲.۵ برابر شدن صادرات نفت خام در شرايط سخت تحريم، گفت: ما پارسال ۳۶ ميليارد دلار نفت خام صادر كرديم و در بخش گاز نيز روزانه ۷۰ ميليون متر مكعب به ظرفيت توليد روزانه خود اضافه كرده‌ايم.

مديرعامل شركت ملي نفت ايران در تشريح دستاوردهاي مهم اين شركت در دولت سيزدهم با اشاره به ۲.۵ برابر شدن صادرات نفت خام در شرايط سخت تحريم، گفت: ما پارسال ۳۶ ميليارد دلار نفت خام صادر كرديم و در بخش گاز نيز روزانه ۷۰ ميليون متر مكعب به ظرفيت توليد روزانه خود اضافه كرده‌ايم. به گزارش ايرنا از شركت ملي نفت ايران، محسن خجسته‌مهر آيين پاياني جشنواره «جام رسانه اميد» با اشاره به دستاوردهاي مهم كشور در عرصه اقتصادي و انرژي و نقش اصحاب رسانه در به تصوير كشيدن اين دستاوردها، اظهار داشت: دستاوردهايي در دولت سيزدهم برجسته و شوق آورند كه مي‌توانند مايه تحول و اميد آفريني براي جامعه و مايه يأس و نااميدي براي دشمنان جمهوري اسلامي باشند. وي با بيان ويژگي‌هاي مهم صنعت نفت از جمله توليدي و اقتصادي‌بودن، گفت: توليد در رشد و شكوفايي اقتصاد بسيار مهم است و صنعت نفت به واقع موتور و پيشران اقتصاد كشور است و با به حركت‌درآمدن و پويايي صنعت نفت، ساير صنايع كشور نيز به حركت درخواهند آمد. سومين ويژگي صنعت نفت، علمي‌بودن جنس عمليات‌هاي آن است و همه تلاش ما بر اين بوده كه كارها و پروژه‌هاي خود را بر پايه دانش‌بنيان‌بودن عملياتي كنيم.
در ۲.۵ سال دولت سيزدهم بيش از ۱۵ ميليارد دلار قرارداد امضا شده است، در حالي كه طي هشت سال دولت گذشته درمجموع ۱۳ ميليارد دلار قرارداد نهايي شده بود
مديرعامل شركت ملي نفت به تشريح دستاوردهاي مهم حوزه نفت در دولت سيزدهم پرداخت و با اشاره به ۲.۵ برابر شدن صادرات نفت خام در شرايط سخت تحريم، گفت: ما پارسال ۳۶ ميليارد دلار نفت خام صادر كرديم و در بخش گاز نيز ۷۰ ميليون متر مكعب در روز به ظرفيت توليد روزانه خود اضافه كرده‌ايم و امروز با افتخار بايد بگوييم كه بيش از ۷۰ درصد ساخت، ‌نصب و اجراي كالاهاي ما در صنايع پالايشگاه‌ها با تلاش و همت مهندسان ايراني به ثمر نشسته است. خجسته‌مهر توسعه فاز ۱۱ ميدان مشترك پارس جنوبي را يكي ديگر از دستاوردهاي منحصربه‌فرد دولت سيزدهم معرفي كرد و افزود: اقدامي كه در اين راه انجام شد، مصداق بارز كار جهادي بود. طرح توسعه فاز ۱۱ به لحاظ موقعيت و بهره‌مندي با ديگر فازها تفاوت داشت و اين فاز حدود ۲۰ سال به دليل مديريت‌هاي نادرست و ايجاد ياس و نااميدي به مرحله اجرا نرسيد اما با آغاز به‌كار دولت سيزدهم اين تصميم با شجاعت و كارآمدي گرفته شد كه با استفاده از توان داخلي و با نگاه و رويكردي متفاوت اين كار مهم، عملياتي شود؛ حفاري ۴ حلقه چاه و ساخت سكوي بهره‌برداري از مهم‌ترين دستاوردهاي ما براي توليد فاز ۱۱ بود. وي ادامه داد: جابه‌جايي سكوي بهره‌برداري در طرح توسعه فاز ۱۱ يكي از پيچيده‌ترين شرايط مهندسي را داشت كه جوانان و مهندسان ايراني با دانش خود اين كار بزرگ را انجام دادند و اكنون بايد در امواج متلاطم، اين سكو را با شناور مناسب جابه‌جا مي‌كرديم، اما با تمام پيچيدگي‌ها و دشواري‌هايي كه ايجاد شد، اين كار بزرگ و منحصر به فرد عملياتي شد و امروز فاز ۱۱ پارس جنوبي ۱۴ ميليون مترمكعب در روز توليد گاز دارد كه به تدريج به ۵۰ ميليون متر مكعب در روز خواهد رسيد.
معاون وزير نفت با اشاره به كارهاي زيربنايي كه در دولت سيزدهم انجام شده، گفت: در ۲.۵ سال دولت سيزدهم بيش از ۱۵ ميليارد دلار قرارداد امضا شده و اين در حالي است كه طي هشت سال دولت گذشته درمجموع ۱۳ ميليارد دلار قرارداد نهايي شده بود. در اواخر اسفندماه پارسال ۱۳ ميليارد دلار قرارداد ۶ ميدان نفت و گاز امضا شد كه از اين ۶ ميدان، ميدان‌هاي آزادگان شمالي و جنوبي و ميدان آذر جزو ميدان‌هاي مشترك ما هستند تا اهداف مورد نظر ما را عملياتي كنند.
براي جمع‌آوري گازهاي مشعل ۵ ميليارد دلار قرارداد امضا شده كه قرار است معادل دو فاز پارس جنوبي، گاز جمع‌آوري شود
خجسته‌مهر افزود: اما نكته مهم‌تر اين قراردادها موضوع تأمين منابع مالي اين ۱۳ ميليارد دلار بود كه به واقع از ابتكارهاي اصلي شركت ملي نفت اين بود كه براي نخستين بار با ورود ۶ بانك ايراني به عنوان سرمايه‌گذار اين كار نهايي شد.
وي با اشاره به قرارداد مهم فشارافزايي پارس جنوبي و انجام اين عمليات مهم به دست ۴ پيمانكار بزرگ ايراني، گفت: با اجراي نهايي اين عمليات، ۹۰ تريليون فوت مكعب به برداشت گاز ما اضافه خواهد شد و سه ميليارد بشكه ميعانات گازي ما افزوده مي‌شود و در مجموع ۹۰۰ ميليارد دلار سود كل درآمد حاصل از اين پروژه مهم دولتي است.
مديرعامل شركت ملي نفت ايران با اشاره به اينكه يكي از مطالبات جدي دولت و مردم از شركت نفت، جمع‌آوري گازهاي مشعل است و بيان كرد: براي جمع‌آوري گازهاي مشعل ۵ ميليارد دلار قرارداد امضا كرديم كه قرار است معادل دو فاز پارس جنوبي، گاز جمع‌آوري شود كه تا پايان سال ۱۴۰۴ اين گازها جمع‌آوري خواهند شد.
خجسته‌مهر در پايان با طرح مساله مسووليت اجتماعي، يكي از اهداف و ماموريت‌هاي شركت ملي نفت ايران را انجام اين كار مهم دانست و گفت: ۴۰ هزار ميليارد تومان در قالب مسووليت‌ اجتماعي براي آباداني شهرهاي مجاور پروژه‌هاي نفت و گاز تخصيص داده كه حدود ۱۹ هزار ميليارد تومان آن به‌صورت پروژه تعريف شده كه بخش قابل توجهي از آنها به بهره‌برداري رسيده است.
در پايان اين آيين و با حضور مديرعامل شركت ملي نفت ايران، سردار سلامي فرمانده سپاه پاسداران، سردار سليماني رييس سازمان بسيج مستضعفين و ديگر مقام‌هاي كشوري، به نفرات برگزيده اين جشنواره، جوايز و لوح يادبودي اهدا شد. در اين بخش روايت توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبي به دست متخصصان ايراني، جايزه روايت برتر را دريافت كرد.
آيين پاياني جشنواره «جام رسانه اميد» با محوريت جهاد خدمت، جهاد تبيين و جهاد اميد با حضور سرلشكر سلامي فرمانده سپاه پاسداران، محمدمهدي اسماعيلي، وزير ارشاد و فرهنگ اسلامي، مديرعامل شركت ملي نفت ايران و جمعي از مسوولان و فرماندهان لشكري و كشوري (يكشنبه، ۳۰ ارديبهشت) برگزار شد.

ارسال نظر