معاملات سرپايي مسكن در منطقه ۲۲ تهران!

۱۴۰۳/۰۳/۰۱ - ۰۱:۱۵:۲۲
کد خبر: ۳۱۳۱۲۴

اثر سامانه خودنويس بر مناسبات داخلي بازار مسكن چيست؟ آيا امكان ثبت معاملات اجاره و خريد و فروش ملك در اين سامانه مي‌تواند منجر به ساماندهي دلالي در اين بازار شود يا اينكه دامنه آن را گسترده‌تر و شيوه‌هاي جديدي از دلالي را رواج خواهد كرد؟ 

اثر سامانه خودنويس بر مناسبات داخلي بازار مسكن چيست؟ آيا امكان ثبت معاملات اجاره و خريد و فروش ملك در اين سامانه مي‌تواند منجر به ساماندهي دلالي در اين بازار شود يا اينكه دامنه آن را گسترده‌تر و شيوه‌هاي جديدي از دلالي را رواج خواهد كرد؟ 
نايب رييس اتحاديه مشاوران املاك در اين باره گفت: امروز شاهد معاملات سرپايي در بازار مسكن هستيم، به‌طوري كه افرادي بدون داشتن هيچ مجوزي و حتي بدون داشتن مكان فيزيكي روي چهارپايه‌اي در منطقه 22 تهران معاملات مسكن را انجام مي‌دهند. داود بيگي‌نژاد، نايب رييس اتحاديه مشاوران املاك در گفت‌وگو با ايلنا درباره تكاليف شده براي سايت‌ها و پلت‌فرم‌هاي اينترنتي براي قانون جديد ساماندهي بازار زمين، مسكن و اجاره اظهار كرد: سايت‌ها و پلت‌فرم‌هاي خريد و فروش مسكن باعث بدنامي مشاوران املاك شده‌اند و هر تخلفي كه در اين سايت‌ها رخ مي‌دهد مردم به پاي مشاوران املاك مي‌نويسند درحالي كه عده‌اي در اين فضا در حال فعاليت هستند كه از مشاوران املاك نيستند و مجوز فعاليت ندارند.
وي ادامه داد: پيشنهاد و درخواست ما اين بوده است كه سايت‌هاي اينترنتي فعال در اين حوزه به نحوي فعاليت كنند كه تنها دو طيف مشاوران املاك مجاز يا مالكان ملك بتوانند وارد اين سايت‌ها شوند و فعاليت كنند و امكان درج آگهي را داشته باشند.
نايب رييس مشاوران املاك استان تهران با بيان اينكه با اين اقدام تنها افرادي كه قابليت پيگيري و مسووليتي در قبال انتشار آن آگهي را دارند، مي‌توانند در اين سايت نسبت به درج آگهي‌ها اقدام كنند، گفت: در اين صورت از انتشار آگهي‌هاي فيك و جعلي گرفته مي‌شود. همچنين اگر تخلفي هم صورت بگيرد در اين شرايط امكان پيگيري وجود دارد، چرا كه مشاور املاك يا مالك كه آگهي را منتشر كرده در دسترس و شناسايي شده هستند و امكان پيگيري‌ها و برخوردهاي لازم وجود دارد.
بيگي‌نژاد افزود: همواره مشاوران املاك متهم به قيمت سازي‌ها در بازار مسكن از طريق انتشار آگهي‌هاي جعلي مي‌شوند كه در اين صورت مي‌توان بررسي كرد كه واقعا مشاوران املاك مجاز تاثيري در قيمت‌هاي بازار مسكن دارند؟ از سوي ديگر، مي‌توان اقدامات افراد غيرمجاز در بازار مسكن را محدود كرد.
وي تاكيد كرد: سياست‌گذاران و متوليان دولتي بازار مسكن بايد به اين موضوع توجه ويژه‌اي داشته باشند و اين ابزاري براي كنترل بازار مسكن هم محسوب مي‌شود. نايب رييس اتحاديه مشاوران املاك استان تهران گفت: امروز شاهد معاملات سرپايي در بازار مسكن هستيم به‌طوريكه افرادي بدون داشتن هيچ مجوزي و حتي بدون داشتن مكان فيزيكي بر روي چهارپايه‌اي در منطقه 22 تهران معاملات مسكن را انجام مي‌دهند. جالب اينكه اين معاملات در هيچ سندي ثبت نمي‌شوند و بر روي يك كاغذ به آن اعتبار حقوقي هم مي‌دهند.
وي ادامه داد: ‌ماهيت اين افراد، دلال مسكن است و هيچ مجوزي براي كار در مشاوران املاك ندارند.  

ارسال نظر