روساي كميسيون‌هاي اتاق ايران خواستار مشورت دهي اتاق به دولتمردان شدند

پيش‌شرط‌ مهم جهش توليد

۱۴۰۳/۰۳/۰۱ - ۰۱:۳۵:۱۹
کد خبر: ۳۱۳۱۳۱

در نشست روساي كميسيون‌هاي تخصصي اتاق ايران با هيات رييسه پارلمان بخش خصوصي، تعطيلي روز شنبه، حضور در نمايشگاه‌ها و دسته‌بندي مشكلات بخش خصوصي و ارايه راهكار خروج از وضعيت موضوعاتي بود كه موردبحث و بررسي قرار گرفت.

در نشست روساي كميسيون‌هاي تخصصي اتاق ايران با هيات رييسه پارلمان بخش خصوصي، تعطيلي روز شنبه، حضور در نمايشگاه‌ها و دسته‌بندي مشكلات بخش خصوصي و ارايه راهكار خروج از وضعيت موضوعاتي بود كه موردبحث و بررسي قرار گرفت. در اين نشست، روساي كميسيون‌هاي تخصصي اتاق ايران به اين نتيجه رسيدند كه با استفاده از تفاهم صورت گرفته با معاون اول رييس‌جمهور، مسائل و مشكلات حوزه‌هاي مختلف بخش خصوصي را احصا كرده و در نشستي با معاون اول رييس‌جمهور اين مسائل را پيگيري كنند. به اعتقاد روساي كميسيون‌هاي تخصصي اتاق ايران يكي از پيش‌شرط‌هاي تحقق جهش توليد، «رسيدگي به سياست‌هاي ارزي و جلوگيري از اعمال تغييرات مداوم در اين بخش» است. بنابراين تصميم گرفتند ارز و برخي ديگر از مشكلات اقتصادي را در تمام ابعاد با نظر اعضاي كميسيون‌ها بررسي كرده و جمع‌بندي موضوع را با نظر مركز پژوهش‌هاي اتاق ايران نهايي كرده و در نشست با معاون اول رييس‌جمهور مطرح كنند.

 

روساي كميسيون‌هاي اتاق چه گفتند؟

در ابتداي اين نشست پيام باقري، نايب‌رييس اتاق ايران از تعطيلات پايان هفته گفت كه با توجه به پيگيري‌هاي اتاق ايران، اتاق شهرستان‌ها، فعالان اقتصادي و تشكل‌هاي بخش خصوصي، اين طرح در مجلس تصويب‌شده و به شوراي نگهبان ارسال‌شده است.

در ادامه محمدرضا رمضاني، معاون امور حقوقي و مجلس اتاق ايران، گزارشي از روند تصويب تعطيلي روز شنبه به‌جاي پنج‌شنبه در مجلس شوراي اسلامي ارايه كرد. صمد حسن‌زاده، رييس اتاق ايران هم گفت: برگزاري نمايشگاه 6 ماهه در كشور بسيار دشوار است و البته برنامه اكسپو در دنيا به‌صورت فشرده و چند محوري نيست. ما بايد براي بهتر برگزار شدن اين رويداد تلاش كنيم.

او ادامه داد: ما براي برگزاري نمايشگاه‌هاي بين‌المللي زيرساخت‌هاي اساسي نداريم؛ اميدواريم با رفع اين ايرادات اين تلاش‌ها براي فعالان اقتصادي ثمربخش باشد. حسن‌زاده در ادامه گفت: ما علاقه‌مند به پيشرفت كشور و حل مسائل اقتصادي كشور هستيم. بايد در مواقع ديدار با مسوولان، در كنار طرح مساله، بايد برنامه و راهكارهاي اتاق ايران و فعالان اقتصادي را براي بهبود وضعيت ارايه كنيم.

كيوان كاشفي، عضو هيات رييسه اتاق ايران هم گفت: نمايشگاه اكسپو ايراني با نمايشگاه‌هاي ديگر تفاوت داشت و تجربه‌اي بود براي سال‌هاي آتي. بايد از تمام ظرفيت‌هاي موجود براي بهتر برگزار شدن آن استفاده كنيم و يكي از همين ظرفيت‌هاي كميسيون‌هاي تخصصي اتاق ايران است. كميسيون‌ها پيشنهادهاي عملي خود را در اين زمينه ارايه كنند.

احمد آتش‌هوش، كميسيون حقوقي و حمايت‌هاي قضايي و مقرراتي اتاق ايران از نقش مرجع تشخيص مصلحت نظام در تصويب قوانين گفت.

در ادامه اين نشست، علي چاغروند، معاون كميسيون‌ها، مجامع و شوراهاي اتاق ايران، گزارشي از برگزاري ايران اكسپو 2024 ارايه كرد و گفت: در جريان برگزاري اين رويداد 22 نشست B2B با هزار بازرگان خارجي در 5 روز برگزار شد. همچنين سه يادداشت تفاهم همكاري با اتاق‌هاي مالزي، آفريقاي جنوبي و كوبا به امضا رسيد و 10 رييس اتاق از اتاق‌هاي بازرگاني كشورهاي ديگر و 12 عضو عاليرتبه از اين اتاق‌ها در اتاق ايران حاضر شدند كه ظرفيت بسيار مناسبي بود. بعد از آن منصوري، عضو هيات رييسه انجمن نمايشگاه‌هاي ايران از نحوه برگزاري نمايشگاه اكسپو انتقاد كرد و گفت: در دنيا نمايشگاه اكسپو به مدت 5 روز با شش محور نداريم. اكسپو يك محور دارد و در شش ماه برگزار مي‌شود. در اين شش ماه فعالان اقتصادي به راحتي مي‌توانند باهم ديگر آشنا شوند، تعامل كنند و تفاهم‌نامه امضا كنند. به نظر من برگزاري اين رويداد غيرحرفه‌اي و غيرتخصصي بود.

در ادامه، پيام باقري تصريح كرد: نقاط ضعف و قوت برگزاري نمايشگاه اكسپو را بايد بشنويم؛ پيشنهادها را دسته بندي كرده و براي حل مشكلات آن و بهتر برگزار شدن در آينده برنامه‌ريزي كنيم.

محمود تولايي، رييس كميسيون ماليات، كار و تأمين اجتماعي اتاق ايران نيز گفت: برگزاري و حضور در برنامه‌ها و نمايشگاه‌هاي بين‌المللي بايد براي بخش واقعي اقتصادي دستاورد داشته باشد، وگرنه كاري عبث است. بايد در چند ماه آينده تأثير اكسپو را بر واردات و صادرات با كشورهاي مهمان بر رسي كنيم، آن وقت تأثير اين نمايشگاه مشخص خواهد شد.

او ادامه داد: ساختار نمايشگاه بين‌المللي ايراداتي خاص دارد و امكان برگزاري نمايشگاه بين‌المللي نيست. بايد از اين وضعيت به همر يخته خارج شويم. بايد برخي از نمايشگاه‌ها خارج از كشور برگزار شود.

در ادامه سادينا آبايي، رييس كميسيون فناوري اطلاعات و ارتباطات اتاق ايران هم از لزوم برنامه‌ريزي براي اكسپو گفت: اين نمايشگاه نوعي المپيك اقتصادي-اجتماعي-فرهنگي است. بايد براي برنامه‌ريزي درباره آن، دبيرخانه‌اي تشكيل شود و در آن برنامه‌ريزي‌ها انجام شود. فرشيد شكرخدايي، رييس كميسيون سرمايه‌گذاري اتاق ايران هم تصريح كرد: ما سازوكاري براي رويدادها داشته باشيم. اتاق برگزاري ايونت را بر عهده دارد ولي سازوكار مديريت رويداد نداريم. نمي‌دانيم كه مديريت رويداد بر عهده چه كسي است.

فاطمه قنبرپور، نايب‌رييس كميسيون حمل‌ونقل و لجستيك اتاق ايران گفت: نكته مغفول عدم حضور كميسيون حمل‌ونقل، ترانزيت و لجستيك اتاق ايران در نمايشگاه اكسپو و در كميته ارزي است؛ چرا اين كميسيون در اين كميته عضو نيست. بايد به‌جايگاه كميسيون حمل‌ونقل، ترانزيت و لجستيك اتاق ايران توجه شود.

رضا رستمي، رييس كميسيون حمل‌ونقل، ترانزيت و لجستيك اتاق ايران هم تصريح كرد: بخش حمل‌ونقل به خاطر مشكلات زمين‌گير شده است. با مساله بيمه سبز 60 هزار راننده اساسي در حال زمين‌گير شدن است و بيمه مركزي هم پاسخ مناسبي به رانندگان نمي‌دهد. بايد براي حل اين موضوع چاره‌انديشي شود.

محمود اوليايي، رييس كميسيون مسووليت اجتماعي شركتي اتاق ايران گفت: چرا اتاق ايران به حوزه خدمات و اقتصاد خدمات توجه ندارد؟ 50 درصد GDP كشور مال حوزه خدمات است و بايد براي توسعه اين حوزه توجه جدي شود. محمد لاهوتي، رييس كميسيون توسعه صادرات غيرنفتي اتاق ايران از اتاق مبادله ارزي گفت: اتاق مبادله ارزي ايده خوبي است به‌شرط اينكه دچار سرنوشت ارز نيمايي نشود. ابوالحسن خليلي، رييس كميسيون صنايع غذايي اتاق ايران هم عنوان كرد: انتظار داريم در نشست‌ها و جلسات تنظيم بازار، اتاق ايران هم نماينده داشته باشد. همچنين در نشست‌هاي متعدد با مسوولان كشور، بايد روي موضوعات تخصصي و با راهكار اجرايي گفت‌وگو شود.

ارسال نظر