فروش سهام آرامكو به زودي آغاز مي‌شود

۱۴۰۳/۰۳/۰۶ - ۰۰:۵۲:۰۵
کد خبر: ۳۱۳۳۲۰

عربستان سعودي سرگرم برنامه‌ريزي براي فروش چند ميليارد دلاري سهام شركت بزرگ دولتي آرامكو است.

عربستان سعودي سرگرم برنامه‌ريزي براي فروش چند ميليارد دلاري سهام شركت بزرگ دولتي آرامكو است.
به گزارش ايسنا، دو منبع آگاه به رويترز گفتند: فروش سهام اين غول انرژي، به زودي و احتمالا در ژوئن آغاز خواهد شد و يكي از بزرگ‌ترين قراردادهاي سهام منطقه خواهد بود.
يكي از اين منابع آگاه گفت: ارزش سهام عرضه شده، ممكن است به حدود ۱۰ ميليارد دلار برسد. تداركات براي عرضه سهام آرامكو در جريان است و جزئيات آن ممكن است تغييراتي پيدا كند.
رويترز پيش از اين گزارش كرده بود بانك‌هايي از جمله سيتي گروپ، گلدمن ساكس و اچ اس بي سي، براي مديريت اين فروش، انتخاب شده‌اند.
عربستان سعودي برنامه اصلاحات اقتصادي معروف به افق ۲۰۳۰ را آغاز كرده كه توسعه بخش خصوصي و رشد غيرنفتي را در مركز توسعه آينده اين كشور قرار داده است. اين كشور براي جذب گردشگران و استعدادها در اقتصاد ديجيتال و دور شدن از وابستگي به درآمدهاي نفتي، سرمايه‌گذاري‌هاي گسترده‌اي را در شهرهاي آينده، برنامه‌ريزي كرده‌اند. در حال حاضر، عربستان سعودي پس از فروش ۱.۷ درصد از سهام آرامكو در عرضه اوليه عمومي در دسامبر سال ۲۰۱۹، كمي بيش از ۹۸ درصد از سهام اين غول نفتي را در اختيار دارد. از ۹۸ درصد سهام در اختيار عربستان سعودي، ۹۰ درصد از سهام آرامكو متعلق به دولت عربستان و هشت درصد ديگر متعلق به صندوق سرمايه‌گذاري دولتي اين كشور است. دولت عربستان به عنوان بزرگ‌ترين سهامدار آرامكو، براي تامين هزينه‌هاي بودجه، به‌شدت به پرداخت پول از سوي اين شركت، متكي است. بر اساس گزارش رويترز، با وجود اينكه آرامكو در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴، به دليل قيمت پايين‌تر نفت و حجم كمتر فروش، درآمد كمتري را گزارش كرد اما اوايل ماه ميلادي جاري اعلام كرد انتظار دارد ۳۱ ميليارد دلار سود نقدي پرداخت كند. از زمان عرضه اوليه عمومي سهام در سال ۲۰۱۹ كه بزرگ‌ترين عرضه اوليه عمومي در جهان شد، سهام آرامكو از ۳۲ ريال در هنگام عرضه اوليه، به ۳۸.۶۴ ريال در سال گذشته صعود كرد. معاملات سهام آرامكو پنجشنبه گذشته، در ۲۹.۹۵ ريال بسته شد.

ارسال نظر