بیماری‌های حیوانات نامتعارف را به صورت کامل نمی‌شناسیم

۱۴۰۳/۰۳/۰۷ - ۰۱:۴۹:۵۷
کد خبر: ۳۱۳۴۵۰
بیماری‌های حیوانات نامتعارف را به صورت کامل نمی‌شناسیم

نگهداری از حیوانات نامتعارف در منزل می‌تواند باعث بروز دردسرهایی برای صاحبان این حیوانات شود. ما از غذا خوردن آنها اطلاع کاملی نداریم، واکسن‌های مخصوص آنها هم موجود نیست و بیماری‌های آنها را دامپزشکان به صورت کامل نمی‌شناسند و رفتارهای زیستی‌شان را هم درست نمی‌دانند.

نگهداری از حیوانات نامتعارف در منزل می‌تواند باعث بروز دردسرهایی برای صاحبان این حیوانات شود. ما از غذا خوردن آنها اطلاع کاملی نداریم، واکسن‌های مخصوص آنها هم موجود نیست و بیماری‌های آنها را دامپزشکان به صورت کامل نمی‌شناسند و رفتارهای زیستی‌شان را هم درست نمی‌دانند. پیام محبی، موسس و مدیر بیمارستان دامپزشکی تهران با بیان مطلب فوق گفت: رایج‌ترین بیماری ها، بیماری‌های ویروسی هستند که بین حیوانات قابل انتقال است. این بیماری‌ها در صورت اینکه بهداشت رعایت نشده باشد، بروز می‌کند و در درجه بعد بیماری‌هایی است که در اثر تغذیه اشتباه توسط انسان‌ها صورت می‌گیرد؛ همان‌طور که انسان‌ها در صورت خوردن غذای اضافی، دچار مشکل می‌شوند، حیوانات هم اگر غذای اضافه بخورند، دچار مشکل می‌شوند. او با تاکید بر ضرورت رعایت حقوق حیوانات گفت: منطق انسانی، شرع و قانون ایجاب می‌کند وقتی یک موجود زنده‌ای را می‌خواهیم نگهداری کنیم، موظف هستیم حقوق آن حیوان را رعایت کنیم. اولین حقوق پایه‌ای حیوان نیز رعایت تغذیه سالم و سلامت او است. محبی افزود: خیلی از افراد از روی ناآگاهی حقوق حیوانات را تضییع می‌کنند، به‌طور مثال نمی‌دانند که اگر خانه‌شان ۴۰ متر است چه حیوانی برای نگهداری مناسب‌تر است. گاهی یک حیوان را اشتباه و فقط بر اساس خوشگلی انتخاب می‌کنند که در این صورت یا حیوان آسیب می‌بیند یا به خانه‌شان آسیب وارد می‌شود یا خودشان دچار آسیب می‌شوند. برای مثال درخصوص سگ و گربه رعایت نکردن این نکات در درازمدت مشکلات اندام حرکتی یا چاقی برای حیوان به وجود می‌آورد. موسس و مدیر بیمارستان دامپزشکی تهران در ادامه به ایسنا گفت: مواردی داشته‌ایم که فرد پرنده‌ای زینتی به خانه‌ آورده و به شرایط نگهداری آن فکر نکرده است و آن پرنده زینتی را گربه همسایه خورده است. اینها همه حقوق حیوان است که رعایت نشده است. وقتی کسی می‌خواهد حیوان خانگی را نگه دارد، وظیفه دارد حقوقش را بداند و رعایت کند.

سگ ۴۰ کیلویی را در آپارتمان ۶۰ متری نگهداری نکنید

مدیر بیمارستان دامپزشکی تهران درخصوص حقوق حیوانات خانگی خاطرنشان کرد: بهداشت حیوان و شرایط زندگی و مساحتی که لازم دارد از مصادیق رعایت حقوق حیوان است. به‌طور مثال گربه‌ها ترجیح می‌دهند داخل خانه باشند. انواع سگ‌ها که از یک و نیم کیلویی در جهان است تا شصت کیلویی، هر کدام شرایط متفاوتی دارند. اگر یک سگ ۴۰ کیلویی را در آپارتمان ۶۰ متری نگهداری کنیم، حقش را ضایع کرده‌ایم. او افزود: اگر سگی را که برای باغ است و باید در یک باغ بزرگ نگهبانی کند، مردم در آپارتمان نگهداری کنند، حقش را ضایع می‌کنند یا برعکس اگر یک سگ ۴ کیلویی را به عنوان نگهبان در باغ بگذارند، آن حیوان نمی‌تواند دوام بیاورد.

 

وضعیت رعایت حقوق حیوانات بهتر از قبل شده است

وی با بیان اینکه رعایت حقوق حیوانات اخیرا خیلی بهتر شده است، گفت: پیشنهاد من این است که مردم اطلاعاتشان را از فضای مجازی و اینستاگرام نجویند و از منابع علمی معتبر دنبال پاسخ سوال‌شان باشند. اخیرا مشاهدات من نشان می‌دهد دانش مردم نسبت به نگهداری حیوان خانگی زیاد شده است. او افزود: در گذشته مثلا ۲۰۰ سال پیش هم افراد حیوان خانگی داشتند. مثل گربه و سگ نگهبان حیاط. همیشه این همزیستی بین حیوانات و انسان بوده، ولی شرایطش تغییر کرده است. سگ هفتادهزار سال است با انسان همزیستی دارد. اولین حیوانی که انسان اهلی کرده نیز سگ است.

محبی با بیان اینکه در این مدت انسان‌ها از سگ در دوره‌های مختلف استفاده‌های گوناگون کرده‌اند، افزود: سگ برای انسان‌های نخستین به عنوان هشدار‌دهنده عمل می‌کرده و کنار انسان می‌خوابیده تا مثلا وقتی گرگی بخواهد به او حمله کند به وسیله پارس سگ متوجه شود. سگ همچنین نگهبانی گله را انجام می‌دهد و جلوی گرگ، روباه و شغال را می‌گیرد. الان هم در شهرهای صنعتی، سگ به عنوان همزیست در کنار ما زندگی می‌کند. در کل جهان در این هفتاد هزار سال سگ همزیستی خود را با ما حفظ کرده است.

 

برخی در خانه ببر و شیر نگه می‌دارند

ريیس سابق جامعه دامپزشکان ایران درخصوص اعمال محدودیت‌های معقول برای نگهداری حیوانات افزود: در کانادا اگر کسی بخواهد به خانه سگ بیاورد خیلی سخت‌تر از تهران است. ما در تهران قانونی در این زمینه نداریم و قانونگذار هم وارد نمی‌شود. ولی در کانادا اگر بخواهید سگ بیاورید در بعضی از ایالت‌ها حتی پلیس تحقیق می‌کند ببیند منزل شما چند متر است. پلیس مخصوص این کار دارند که وضع درآمدی شما را هم بررسی می‌کنند چقدر است. بعد اگر شرایط نگهداری وجود داشت، اجازه می‌دهد حیوان نگهداری کنید.

او درخصوص حیوانات نامتعارفی که مردم نگه می‌دارند و برای درمان آنها به بیمارستان دامپزشکی مراجعه می‌کنند، افزود: مردم از سمندر و لاک پشت غیرمتعارف تا ببر و شیر نگه می‌دارند. اینها خیلی آمارشان کم است اگرچه تنها درصدی به ما مراجعه می‌کنند، اما به‌طور حتم درصد بیشتری از مردم در جامعه وجود دارد که این حیوانات را نگهداری می کنند.

 

همه بیماری‌های مشترک میان حیوان متعارف و انسان قابل کنترل و پیشگیری است

او درخصوص بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان افزود: بیماری‌هایی که حیوان متعارف می‌تواند به انسان منتقل کند، برای ما دامپزشک‌ها خیلی قابل کنترل و پیشگیری است. بنابر این اگر کسی می‌خواهد از بیماری مشترک بین حیوانات خانگی و انسان بترسد، از بیماری مشترک بین انسان با انسان باید بیشتر بترسد.

ارسال نظر