پيشنهاداتي به دولت آينده در حوزه ديپلماسي نفت و گاز

۱۴۰۳/۰۳/۰۸ - ۰۱:۱۵:۱۴
کد خبر: ۳۱۳۵۰۹

مدير كل پيشين امور اوپك و ارتباط با مجامع انرژي وزارت نفت گفت: حرف اول را در اوپك توليد و توان توليد مي‌زند. وقتي توان توليد در حد اين نيست كه بتوانيم توان مذاكره و تاثيرگذاري داشته باشيم، نقش‌مان در اوپك كمرنگ است.

مدير كل پيشين امور اوپك و ارتباط با مجامع انرژي وزارت نفت گفت: حرف اول را در اوپك توليد و توان توليد مي‌زند. وقتي توان توليد در حد اين نيست كه بتوانيم توان مذاكره و تاثيرگذاري داشته باشيم، نقش‌مان در اوپك كمرنگ است. جواد يارجاني در گفت‌وگو با ايلنا، درباره پيشنهادات براي ديپلماسي حوزه نفت و گاز در دولت آينده اظهار داشت: وضعيت نفت و شريط ايران در سطح بين‌المللي كاملا روشن است، يعني تحريم‌ها بزرگ‌ترين اثر را گذاشته‌اند. هرچند با تلاش متخصصين تاحدي سطح توليد حفظ شده اما بايد بدانيم زماني يكي از مهم‌ترين تامين‌كنندگان نفت بسياري از كشورهاي دنيا بوده‌ايم و اكنون اين موقعيت كمرنگ‌تر شده است.
وي افزود: برنامه افزايش توليد؛ تكنولوژي جديد و بروز نياز دارد و ما از آن محروم هستيم و باتوجه به بين‌المللي بودن قضيه و موضوع تحريم نظر كارشناسي ما نيز تاثيري ندارد، نفت به عنوان تامين‌كننده منابع مالي براي رشد اقتصادي كشور است و دومين نقش نفت به عوان عامل تامين منافع ملي در داخل اوپك بوده است، اين هم كاملا روشن است كه حرف اول را در اوپك توليد و توان توليد مي‌زند. وقتي توان توليد در حد اين نيست كه بتوانيم توان مذاكره و تاثيرگذاري داشته باشيم نقش‌مان در اوپك كمرنگ است. ذخاير و مخازن ما اين توان را دارد كه به عنوان توليدكننده مهم دنيا نقش‌آفريني كنيم اما اين نقش كمرنگ شده و دليل آن اينكه از ابتداي انقلاب، بزرگ‌ترين صنعتي كه مورد هدف واقع شده و تحت تحريم‌هاي مختلف و جنگ بيشترين ضربه‌اي را كه به صنعت كشور وارد شده اين صنعت كه ۱۱۶ ساله بوده است. مدير كل پيشين امور اوپك و ارتباط با مجامع انرژي وزارت نفت گفت: اكنون اگر قرار است صنعت نفت بازسازي شود مهم‌تر از همه بايد به تحريم پرداخته شود، البته به اين معنا نيست كه به نفت وابسته شويم. ما بايد از مسير منابعي كه مي‌توانيم از نفت به دست بياوريم و روابطي كه در دنيا ايجاد مي‌كنيم حركت كرده و نفت و گاز در اين راستا مي‌تواند مبنا باشد. براي توسعه كل كشور از آن استفاده كنيم و اين نقش مهم نفت است.
وي تاكيد كرد: ما ذخاير بزرگي داريم كه بايد توليد و مصرف بهينه را در دستور كار قرار دهيم و مهم‌تر اينكه نيروي انساني توانايي داريم كه در طول زمان جنگ توانسته‌اند اين صنعت را سرپا نگه دارند، استفاده بهينه براي مصرف داخلي و هم تامين منابع مالي براي توسعه كشور به مديريت و توانايي ما برمي‌گردد در اين بين اين را نيز فراموش نكنيم كه رقبا در حوزه نفت و گاز هيچ تمايلي ندارند كه ايران نقش كليدي بازي كند.
يارجاني بيان داشت: ما بايد از توان متخصصين امر در مسائل بين‌الملل در حوزه اوپك و صادرات نفت بيشترين بهره را ببريم تا به جايگاه اصلي در اين زمينه بازگرديم.
وي ادامه داد: ما بايد بدانيم در حوزه نفت و گاز رقباي خيلي توانايي داريم كه نقش كمرنگي براي نفت و گاز ايران قائلند بنابراين اگر هرچه زودتر سرمايه‌گذاري را انجام ندهيم نه تنها در حوزه بين‌الملل بلكه ممكن است در تامين نيازهاي داخل هم دچار مشكل شويم و اين ربطي به هيچ دولتي در گذشته، حال و آينده ندارد. اساس شرايط كشور اينگونه است كه در منطقه پرخطر بخواهيم در تامين انرژي و امنيت ملي نقش ايفا كنيم.
مدير كل پيشين امور اوپك و ارتباط با مجامع انرژي وزارت نفت گفت: ما از نظر ذخاير گازي كمبودي نداريم اما نحوه استفاده از گاز در مصرف داخلي مشكل داريم در برهه‌هايي اولويت‌هايي داده شده كه اكنون امكان پاسخگويي نداريم. اينكه گاز تامين‌كننده ۶۰ تا ۷۰ درصد نياز انرژي كشور باشد خطرناك است، هرچند روستاها هم حق دارند از انرژي پاك برخوردار باشند اما اگر گاز تبديل به برق شود و به اين مناطق برق‌رساني شود و يا به روش‌هاي ديگر تامين انرژي اولويت داده شود، راهكار بهتري است. مثلا در مناطق دورافتاده ژاپن كه كشور پيشرفته‌اي هم است به صورت انرژي سنتي استفاده مي‌كنند اما ما به خاطر قول و وعده‌ها و استفاده تبليغاتي همچنان در حال گازرساني هستيم.
وي با بيان اينكه در شرايط كنوني با توجه به مصرف بالاي گاز امكان جايگزين كردن ديگر انرژي‌ها نيز سخت است، افزود: تامين گاز بيشتر تكنولوژي بالاتري نياز دارد كه اكنون تحريم‌ها مانع هستند همچنين خيلي از كشورها كه خودشان صادركننده هستند نيز اصلا تمايلي ندارند كه ايران صادركننده مهم معرفي شود و در اين رابطه تلاش ما بايد اين باشد كه بتوانيم اقدامات اين كشورها را خنثي كنيم و جايگاه اصلي خود را پيدا كنيم. دقت در نوع مصرف، حل مساله تحريم‌ها و وارد كردن تكنولوژي مهم‌ترين موضوعاتي است كه بايد به آنها پرداخته شود و اينها درايت و مديريت بالا و خواست ملي نياز دارد، ربطي به دولت‌ها ندارد. در سطح ملي بايد مورد پيگيري واقع شود، بايد به تخصص‌ها بها داده شود تا مشكل تامين گاز كشور را حل كنيم نه اينكه با قطع گاز پتروشيمي و يا صنايع بخواهيم از ناترازي عبور كنيم، بايد فكر اساسي صورت گيرد.

ارسال نظر