«تعادل» وضعیت تالار شیشه‌ای معاملات را در روزهای سیاه بررسی می کند

نابودی امید در بورس

۱۴۰۳/۰۳/۰۸ - ۰۱:۱۶:۲۷
کد خبر: ۳۱۳۵۱۰
نابودی امید در بورس

روزهای کمی باقی مانده تا تالار شیشه‌ای بورس تهران طعم سقوط به یک کانال جدید و پایین‌تر یعنی کانال 1.9 میلیونی را بچشد؛ که موضوع به ذائقه سهامداران نیست و احتمالا هر روز شاهد خروج نقدینگی سنگین‌تری از دایره معاملات بورس تهران باشیم. بازار سرمایه این روزها از فرار نقدینگی و اعتماد رنج می‌برد و مشخص نیست چه آینده‌‌ای در انتظار بازارسهام است. وضعیت بازار به وخامت شدید رسیده و بیداربورس اعلام کرد که بسیاری از معامله گران سیستم‌ها و استیشن را خاموش کرده‌اند.

روزهای کمی باقی مانده تا تالار شیشه‌ای بورس تهران طعم سقوط به یک کانال جدید و پایین‌تر یعنی کانال 1.9 میلیونی را بچشد؛ که موضوع به ذائقه سهامداران نیست و احتمالا هر روز شاهد خروج نقدینگی سنگین‌تری از دایره معاملات بورس تهران باشیم. بازار سرمایه این روزها از فرار نقدینگی و اعتماد رنج می‌برد و مشخص نیست چه آینده‌‌ای در انتظار بازارسهام است. وضعیت بازار به وخامت شدید رسیده و بیداربورس اعلام کرد که بسیاری از معامله گران سیستم‌ها و استیشن را خاموش کرده‌اند. علت این موضوع را نیز کارشناسان این گونه اعلام کرده‌اند که معامله گران و سرمایه‌گذاران ترس از شرایط بازار دارند و عقیده دارند در روزهای تلخ مسئولان باید تدبیری داشته باشند تا شاخص بیش از حد ممکن سقوط نکند و نقدینگی‌ها از بازار خارج نشود. البته نکته اینجاست که معامله گران انتظار حمایت واقعی دارند و نه حمایت اسمی و رشد عددی شاخص. درحال حاضر قیمت دلار بازار آزاد در محدوده 58 الی 57 هزار تومان نوسان می‌کند و از سوی دیگر ناکاهشی کمتر از یک درصد در محدوده 41 هزار تومان است. در روزها و هفته‌های اخیر شاهد کاهش شدید قیمت دلار بازار آزاد هستیم و به عقیده کارشناسان این کاهش قیمت دلار در راستای نزدیک شدن این دو نرخ به یک دیگر است که این موضوع چندان به نفع بورس نیست و باید نیمایی نیز تا حدود زیادی افزایش یابد. به عقیده کارشناسان نرخ بهره 30 درصدی باعث شده بازار روند نزولی شدیدتری به خود بگیرد و در این شرایط محدودیت دامنه نوسان نمی‌تواند کاری برای بازار انجام دهد. محمدرضا فرزین، رییس بانک مرکزی درخصوص نرخ بهره 30 درصدی گفت: موضوعی که رسانه ها در مورد علت ریزش بازار سرمایه مطرح کرده‌اند ناشی از انتشار اوراق با نرخ سود 30 درصدی در اسفند بوده اما این بازار طی ماه ها اخیر، منفی است. این درحالی است که بازار سرمایه از آخرین ماه سال شرایط خوبی ندارد و از آن زمان کارشناسان هشدارهای بسیار زیادی درخصوص این نرخ بهره داده بودند. به عقیده کارشناسان نرخ 30درصدی به گونه‌ای در تقابل با بورس است و اگر مردم مبالغی را در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند با این اقدام بانک مرکزی سرمایه‌هایی هم که در بورس و صندوق‌های سرمایه‌گذاری بوده خارج می‌شود. به‌طور کلی می‌توان گفت که تنها نرخ بهره یا قیمت دلار بورس را نزولی کرده است؛ زیرا عوامل زیادی باعث شده که بازار سرمایه روزهای تلخی را تجربه کند. از یک سو به علت شهادت رییس دولت، ماه آینده انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود و احتمالا تمامی سیاست‌های کشور تغییر کند، از سوی دیگر تالار شیشه‌ای همچنان بازاری بدون متولی به حساب می‌آید و کسی کاری به ریزش‌های آن ندارد و تنها در روزهای تلخ جلسه تشکیل می‌شود که تا به امروز نتیجه خاصی در بر نداشته است. بسیاری از کارشناسان پیش بینی کرده‌اند که در این مدت باقی مانده از دولت سیزدهم بورس تهران تکانی نخواهد خورد و باید منتظر دولت جدید ماند و دید آن زمان با چه سیاست‌هایی سراغ بورس می‌آیند.

 

پیش بینی عجیب درخصوص بورس

مجیدرضا حریری، رییس اتاق بازرگانی ایران و چین که در چند نوبت در مورد نوسان ارز و پیش بینی آینده، اظهاراتی کرده بود این بار با استدلالی عجیب، دو بازار سهام و دلار را به هم ربط داد و در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) اعلام کرد: سال 93 (ده سال پیش) شاخص بورس حدود 63 هزار واحد بوده و همان سال میانگین دلار 3200 تومان. امروز دلار حدود 18 برابر ده سال پیش است و شاخص حدود 32 برابر سال 93 . به نظر شما، کجای کار معیوب است؟ دلار باید به بیش از 100 هزار تومان برسد تا شاخص به زیر 900 هزار واحد؟ برخی کارشناسان عقیده دارند که این پیش‌بینی به زودی محقق خواهد شد و شرایط فاجعه‌باری را در بورس مشاهده خواهیم کرد.

 

بازار از دریچه معاملات

طی معاملات سومین روز کاری هفته یعنی دوشنبه، شاخص کل بورس تهران 22 هزار و 505 واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 56 هزار و 557 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با ریزش 5 هزار و 172 واحدی در رقم 680 هزار و 382 واحدی ایستاد. شاخص کل فرابورس با افت 213 واحدی به رقم 22 هزار و 368 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با کاهش هزار و 679 واحد به سطح 119 هزار و 749 واحد رسید. روز دوشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار برای پنجمین روز متوالی منفی شد و 363 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد. همچنین نماد بوعلی بیشترین خروج پول حقیقی را داشت که ارزش آن 49 میلیارد تومان بود. پس از بوعلی، نمادهای فولاد، وسالت، بورس و وامید بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای غبهار، وخارزم، خساپا، پارسیان و وبملت تعلق داشت. روز گذشته نمادهای فولاد، فملی، فارس، شپنا، وامید و شبندر نمادهای قرمز پوش بورس بودند که بیشترین اثر را در افت شاخص کل بورس داشتند. در سوی دیگر نمادهای شهر، تنوین و تایرا از نمادهای سبز بودند که اثر مثبت بر شاخص داشتند. در فرابورس نیز نمادهای شگویا، زاگرس و آریا بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهای تماوند، حخزر و حگهر نمادهایی هستند که اثر افزایشی بر شاخص کل فرابورس داشتند. در بین نمادهای پرتراکنش بورس نیز نماد فولاد بیشترین تراکنش را داشت و شستا و ذوب در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز فزر، خاور و فصبا بیشترین تراکنش را داشتند. روز دوشنبه ارزش معاملات کل بازار سهام به 397 هزار و 223 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 391 هزار و 453 میلیارد تومان بود که 99 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز تشکیل می‌دهد. ارزش معاملات خرد نیز با افزایش 43 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 2 هزار و 936 میلیارد تومان رسید. در معاملات روز گذشته نماد فولاد بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 93 میلیارد تومان بود. پس از فولاد، وبملت بیشترین ارزش معاملات را داشت و بوعلی رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد فملی و خودرو در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند. در حجم معاملات نیز سهام ذوب با تعداد 607 میلیون و 629 هزار و 281 سهم در صدر قرار گرفته است. شستا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به وبملت تعلق داشت. دو نماد فولاد و خودرو نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند. در معاملات دوشنبه، 30 نماد صف خرید داشتند و 376 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 453 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 105 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با ریزش 49 درصدی به هزار و 229 میلیارد تومان رسید.

ارسال نظر