سرپرست رياست‌جمهوري:

سرمايه اصلي كشور مردم هستند

۱۴۰۳/۰۳/۰۸ - ۰۱:۵۵:۱۶
کد خبر: ۳۱۳۵۳۰

سرپرست رياست‌جمهوري گفت: در تمام طول سال‌هاي انقلاب اسلامي آنچه كه همواره مشكل‌گشا بوده است حضور مردم در صحنه با تدبير مقام معظم رهبري بوده است. به گزارش ايسنا، محمد مخبر در مراسم افتتاحيه دوازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي بيان كرد: براي من بسيار سخت است كه از طرف شهيد عزيز آيت‌الله رييسي در اين مجلس شوراي اسلامي سخنراني كنم، من نمي‌خواهم خيلي وقت مجلس را بگيرم. در ۲ فصل مطالب خود را مطرح مي‌كنم.

سرپرست رياست‌جمهوري گفت: در تمام طول سال‌هاي انقلاب اسلامي آنچه كه همواره مشكل‌گشا بوده است حضور مردم در صحنه با تدبير مقام معظم رهبري بوده است. به گزارش ايسنا، محمد مخبر در مراسم افتتاحيه دوازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي بيان كرد: براي من بسيار سخت است كه از طرف شهيد عزيز آيت‌الله رييسي در اين مجلس شوراي اسلامي سخنراني كنم، من نمي‌خواهم خيلي وقت مجلس را بگيرم. در ۲ فصل مطالب خود را مطرح مي‌كنم.
وي گفت: اولا خدمت تك‌تك نمايندگان اين موفقيت را تبريك مي‌گويم و افتتاح دوره دوازدهم مجلس شوراي اسلامي را به درگاه الهي شكر مي‌گويم كه به نعمت ولايت فقيه اين اتفاق رقم خورد همانطوري كه حضرت امام خميني (ره) فرمودند تا اينها وجود دارد آسيبي به كشور وارد نمي‌شود.
مخبر در ادامه اظهار كرد: در همين چند روز كه اتفاقات را پشت سر گذاشتيم و در اصل كليدي‌ترين مهره اداره كشور را از دست داديم به رغم اينكه تمام كشور مراسم تشييع پيكر پاك اين عزيزان را برگزار مي‌كرد مجلس خبرگان سروقت كار خود را شروع كرد. مجلس شوراي اسلامي نيز به وقت فعاليت خود را آغاز كرد. همان مطلبي كه رهبري در لحظه اول فرمودند كه كارهاي اداري كشور نبايد با هيچ خللي مواجه شود و هيچ برنامه‌اي نبايد به تاخير بيفتد، همانطور شد. سرپرست رياست‌جمهوري در ادامه تصريح كرد: نعمت رهبري و نعمت مردم را شكر مي‌گوييم، سرمايه اصلي كشور ما، مردم هستند در همه مسائل در طول اين سال‌ها آنچه كه گره‌گشا بوده است حضور مردم با تدبير رهبري بوده است. در اين قضيه نيز همين اتفاق افتاد. وي در ادامه تاكيد كرد: بنده از نزديك با شهيدان مواجه بودم؛ اين شهيدان يكسري ويژگي‌هاي شخصي داشتند كه اين محبوبيت كنوني آنها نمي‌تواند جدا از اين ويژگي‌ها باشد. بنده در اين جريانات اخير حس كردم كه هيچ عمل صالحي بالاتر از خدمت به مردم و تبعيت از رهبري نيست. گاهي شهيد رييسي از برخي مسائل ناراحت مي‌شدند و مي‌خواستند حرفي بزنند و يا عملي انجام دهند اما به بنده مي‌گفتند اگر اين كار را انجام دهم دل آقا ناراحت مي‌شود با اين جمله خودش آرامش مي‌يافت و اين كار را نمي‌كرد. ريشه اين رفتار خدامحوري و اخلاصي بود كه ايشان داشت. مخبر خاطرنشان كرد: يكي از مسائلي كه در توفيق ايشان بسيار موثر بود خارج كردن خود از قيد و بندهاي تشريفاتي بود. با تمام قدرت از ساده‌زيستي خود دفاع مي‌كرد. يكي ديگر از مسائلي كه در توفيق ايشان موثر واقع شد اعتقاد راسخ به چارچوب‌هاي نظامي جمهوري اسلامي ايران بود.
وي اضافه كرد: رييس‌جمهور شهيد با تمام وجود به ارزش‌ها و چارچوب‌هاي انقلاب اسلامي ايمان داشت. نكته ديگري كه در ايشان بارز بود روحيه خستگي‌ناپذيري بود كه داشت. گاهي شهيد رييسي ساعت سه صبح از سفر سنگين خارجي باز مي‌گشت و زماني كه به استقبال وي مي‌رفتيم اعلام مي‌كرد كه ساعت ۶ صبح جلسه داشته باشيم و سر ساعت ۶ در حالي كه بر موضوع جلسه مسلط بود حضور پيدا مي‌كرد. سرپرست رياست‌جمهوري گفت: از سوي ديگر يكي ديگر از عوامل اثرگذار در شخصيت ايشان اين بود كه به ظرفيت‌هاي كشور اعتماد داشت و اعتقاد داشت مسائل كشور با ظرفيت‌هاي كشور قابل حل است. وي در ادامه خاطرنشان كرد: ما هيچگاه از مسائل بين المللي غافل نبوديم اما اداره كشور را منوط به مسائل بيروني نكرديم. هرآنچه پيش آمد با توجه به ظرفيت‌هاي داخلي كشور انجام شد. مردم داري و عشق به محرومان را از ديگر مسائل بارز در منش رييس‌جمهور شهيد بود. رييس‌جمهور در هر سفر استاني خود، به محروم‌ترين نقطه آن استان نيز مي‌رفت و اولين سوال او اين بود كه محروم‌ترين نقطه استاني كه به آن سفر كرده، كجاست. به آنجا مي‌رفت و در بين مردم و با آنها به راحتي گفت‌وگو مي‌كرد.
وي افزود: يكي ديگر از مسائلي كه ايشان فوق‌العاده بر آن اصرار داشت اين بود كه تدابير آقا به هيچ‌وجه زمين نماند. حقيقتا مقيد بود كه يك دستور حضرت آقا كه امكان اجراي آن وجود داشته اما به قدر مطلوب انجام نشده است بايد با تمام تلاش دولت و شخص خودش به سرانجام برسد.
سرپرست رياست‌جمهوري در ادامه بيان كرد: اين مشخصات ممكن است در اشخاص ديگر نيز وجود داشته باشد و اينگونه نيست كه فقط در ايشان باشد به ويژه در حوزه مسائل معنوي كه شايد ايشان نخواهد در اين باره سخن بگويم. يك دعاي سمات، دعاي كميل، دعاي ندبه او از دست نمي‌رفت. قيد و بند ايشان براي اقامه نماز شب و نافله‌ها از دست نمي‌رفت. ايشان به توكل و توسل معتقد بود و همين از مشخصه‌هاي ويژه‌اي بود كه بيشترين كمك را به آقاي رييسي كرد.
وي در ادامه بيان كرد: در ابتداي شروع به كار دولت با مشكلات جدي و زيادي روبرو بوديم. وضعيت درآمد كشور، فروش نفت در حداقل خود بود. روزي ۷۰۰ نفر از كرونا از دنيا مي‌رفتند. به خاطر داريد كه فردي در‌آي سي يو بود اما خانواده نزديك او جرأت نمي‌كردند با او ملاقات كنند و وقتي از دنيا مي‌رفت كسي جرأت خاكسپاري وي را نداشت كه نعمت طلبه‌هاي جهادي باعث شد خاكسپاري هم انجام شود. بازار تعطيل بود و وضعيت اضطرابي در مردم وجود داشت. تورم زياد بود و دسترسي به دارايي‌هاي كشور در خارج از كشور وجود نداشت. درآمدهاي حاصل از فروش نفت كه حدود ۴۰۰ هزار بشكه بود، به كشور باز نمي‌گشت و باعث تورم در داخل مي‌شد.
مخبر در ادامه بيان كرد: ما اين وضعيت را در سال ۱۴۰۰ پشت سر گذاشتيم و وقتي به ۱۴۰۱ رسيديم تصور مي‌كرديم وضعيت خوب مي‌شود چون وضعيت درآمدها و فروش نفت سامان گرفته و وضعيت ذخاير كه بسيار 
نگران كننده شده بود، وضعيت مناسبي پيدا كرده بود اما اين سال با حوادث بين المللي و داخلي مواجه شد كه واقعا شرايط سخت ديگري را براي ما رقم زد. آخرين آنكه در آذر ۱۴۰۱ رخ داد، متمركز شدن دشمن روي ارز و عدم دسترسي ما به دارايي هايمان در خارج از كشور بود.
وي در ادامه خاطرنشان كرد: وضعيت اينگونه بود كه رييس بانك مركزي به كشوري مي‌رفت و قراري مي‌گذاشت، صورت جلسه مي‌كرد و قرارداد مي‌بست اما طرف مذاكره ۲۴ ساعت بعد همه را لغو مي‌كرد. در برخي كشورها كه قرار و مدار مي‌گذاشتيم ۲۴ ساعته رييس بانك مركزي خود را تغيير دادند لذا همين اتفاقات باعث شد برنامه‌ريزي سنگيني از سوي شخص رييس‌جمهور طراحي شود.
وي در ادامه با اشاره به برنامه‌اي كه از سوي وزير اقتصاد، رييس سازمان برنامه و بودجه و رييس بانك مركزي تدوين و در دولت مصوب شده بود، گفت: علي رغم اين برنامه، باز هم رييس‌جمهور مرا فراخواند و گفت اين كارها در دستگاه‌هاي مختلف در حال انجام است و حضرت آقا روي موضوع رشد توليد و كنترل تورم تأكيد دارند لذا ما بايد از اينكه اين اتفاق مي‌افتد مطمئن شويم. از اين رو روي چند دستگاه متمركز شديم و چند پروژه حساس را در آنها اجرا كرديم. براي مثال در وزارت نفت گفتيم چه كنيم كه سال ۱۴۰۲ بتوانيم ۳۰۰ هزار بشكه نفت به توليدات خود اضافه كنيم از اين رو تيم تخصصي را تشكيل داديم تا در پايان سال ۱۴۰۲ توليد ۳ ميليون و ۳۰۰ هزار بشكه نفت خود را به ۳ ميليون و ۶۰۰ هزار بشكه نفت در سال برسانيم و در نهايت يكي از عواملي كه رشد كشور را تغيير داد همين كار بود. وي در ادامه بيان كرد: برنامه مشابهي نيز در حوزه آب، برق، بهداشت و كشاورزي داشتيم كه اين حوزه‌ها را با تحول روبرو كرد.يكي از نكاتي كه شهيد عزيز ما بر آن متمركز بود، بحث آب بود. اگر كارهاي ضربتي در برخي نقاط انجام نمي‌شد در تابستان سال‌هاي ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ با مشكل جدي آب در اين مناطق مواجه مي‌شديم. كارهاي اساسي و سنگين در حوزه آب را نيز پيگيري كرديم كه يكي از اين اقدامات مهم، انتقال آب از دريا بود؛ نمي‌شود در شمال و جنوب كشوري دريا باشد اما ميانه آن در خشكسالي به سر ببرد.
وي در ادامه بيان كرد: يكي از اقدامات خوبي كه انجام شد در حوزه برق بود كه مشكلات زيادي در آن داشتيم. ما روي توليد ۱۲ هزار مگاوات برق متمركز شديم كه توليد حدود ۸ هزار مگاوات آن به نتيجه رسيد و اكنون نيز روي توليد ۳۰ هزار مگاوات برق برنامه‌ريزي كرده ايم كه در حوزه تجديدپذير، هسته‌اي و عادي در حال اجرا است. اعتقاد برخي بر اين بود كه امكان تحول در حوزه مسكن و حل مشكل آن وجود ندارد اما تا كنون ۲ ميليون و ۴۰۰ هزار زمين واگذار كرده و يا مسكن مهر را تمام كرده ايم و اميدواريم دولت بعدي حتما تا پايان زماني كه اگر دولت آقاي رييسي روي كار مي‌بود، بتواند آن را به نتيجه برساند. برنامه دولت اين بود كه در پايان اين دوره توليد حداقل ۴ ميليون مسكن را شروع شده داشته باشيم كه در تعدادي از آن پروژه تمام خواهد شد و برخي نيمه تمام است.

ارسال نظر