«تعادل» گزارش مي‌دهد

ناكجاآباد سي ان جي !

۱۴۰۳/۰۳/۰۹ - ۰۱:۱۴:۴۵
کد خبر: ۳۱۳۵۹۳
ناكجاآباد  سي ان جي !

در سال‌هاي اخير، موضوع مصرف سوخت و آلودگي هوا به يكي از چالش‌هاي اصلي در كشور تبديل شده است. با توجه به افزايش روزافزون جمعيت و تعداد خودروها، نياز به سوخت‌هاي پاك‌تر و بهينه‌تر بيش از پيش احساس مي‌شود. يكي از راهكارهاي مهم و عملي براي مقابله با اين چالش‌ها، تبديل خودروهاي بنزيني به خودروهاي گازسوز (CNG) است.

گلناز پرتوي مهر |

در سال‌هاي اخير، موضوع مصرف سوخت و آلودگي هوا به يكي از چالش‌هاي اصلي در كشور تبديل شده است. با توجه به افزايش روزافزون جمعيت و تعداد خودروها، نياز به سوخت‌هاي پاك‌تر و بهينه‌تر بيش از پيش احساس مي‌شود. يكي از راهكارهاي مهم و عملي براي مقابله با اين چالش‌ها، تبديل خودروهاي بنزيني به خودروهاي گازسوز (CNG) است. اين اقدام مي‌تواند نقش مهمي در كاهش مصرف بنزين، بهبود كيفيت هوا و كاهش هزينه‌هاي اقتصادي ايفا كند. اهميت اين موضوع نه تنها در صنعت حمل و نقل، بلكه در مناطق پرجمعيت و حاشيه شهرهاي بزرگ نيز به وضوح ديده مي‌شود. در ادامه به بررسي اهميت تبديل خودروهاي بنزيني به گازسوز و مزاياي اين اقدام پرداخته خواهد شد ولي گويا اين مساله راهش به ناكجاآباد ختم مي‌شود!
به گزارش خبرنگار « تعادل» تبديل خودروهاي فعال در صنعت حمل و نقل و همچنين خودروهاي ساكنين حاشيه شهرهاي بزرگ مانند تهران به خودروهاي گازسوز (CNG) اهميت فراواني دارد. اين اهميت از چند جنبه قابل بررسي است كه هر كدام مي‌تواند تاثيرات مثبتي بر اقتصاد، محيط‌زيست و جامعه كشور داشته باشد.
نخست بايد به مزاياي متعدد CNG اشاره كرد. استحصال، پالايش و توزيع CNG ارزان‌تر و به‌صرفه‌تر براي كشور است. در مقايسه با بنزين، فرآيندهاي مرتبط با CNG نياز به زيرساخت‌هاي پيچيده و پرهزينه‌اي ندارند و همين امر باعث مي‌شود تا هزينه‌هاي كلي به‌طور قابل توجهي كاهش يابد. علاوه بر اين، CNG آلودگي كمتري نسبت به بنزين توليد مي‌كند. استفاده از گاز طبيعي به عنوان سوخت خودروها باعث كاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي و آلاينده‌هاي مضر مي‌شود، كه در نتيجه بهبود كيفيت هوا و سلامت عمومي جامعه را به همراه دارد. با توجه به منابع گازي فراواني كه ايران در اختيار دارد، تبديل خودروها به CNG به استفاده بهينه از اين منابع كمك مي‌كند و وابستگي كشور به واردات بنزين را كاهش مي‌دهد.
در حال حاضر، ايران با ناترازي بنزين مواجه است و براي واردات بنزين هزينه‌هاي زيادي صرف مي‌كند. اين هزينه‌ها فشار زيادي بر اقتصاد كشور وارد مي‌كند و باعث افزايش قيمت بنزين در بازار داخلي مي‌شود. با تبديل خودروها به CNG، نياز به بنزين كاهش يافته و در نتيجه واردات بنزين و هزينه‌هاي مربوط به آن نيز كاهش مي‌يابد. اين امر مي‌تواند به بهبود تراز تجاري كشور و كاهش فشارهاي اقتصادي كمك كند.
اجراي طرح اعطاي يارانه بنزين به افراد به جاي خودروها، از جمله طرح‌هاي مهمي است كه مي‌تواند به عدالت اجتماعي و اقتصادي كمك كند. اين طرح كه به جاي تخصيص سهميه بنزين به خودروها، به هر فرد سهميه بنزين اختصاص مي‌دهد، نيازمند آماده‌سازي زيرساخت‌هاي لازم است. براي اجراي موفقيت‌آميز اين طرح، لازم است تا صنعت حمل و نقل و خودروهاي ساكنين حاشيه شهرهاي بزرگ به سمت استفاده از CNG حركت كنند. اين امر باعث مي‌شود كه مصرف بنزين كاهش يابد و طرح اعطاي يارانه بنزين به افراد به شكلي موثر و پايدار اجرا شود.
همچنين، تبديل خودروهاي ساكنين حاشيه شهرهاي بزرگ به CNG ضروري است. اعتراضات بنزيني پيشين نشان داد كه يكي از عوامل اصلي ناآرامي‌ها در حاشيه شهرها بود. با گازسوز كردن خودروهاي اين مناطق، مي‌توان از بروز چنين اعتراضاتي جلوگيري كرد و بهبود شرايط زندگي ساكنين اين مناطق را تضمين كرد.
به‌طور كلي، تبديل خودروهاي فعال در صنعت حمل و نقل و خودروهاي ساكنين حاشيه شهرهاي بزرگ به CNG يك راهكار موثر و ضروري براي بهبود وضعيت اقتصادي، زيست‌محيطي و اجتماعي كشور است. اين اقدام نه تنها به كاهش مصرف بنزين و هزينه‌هاي واردات آن كمك مي‌كند، بلكه به استفاده بهينه از منابع گازي كشور، كاهش آلودگي هوا و بهبود كيفيت زندگي ساكنين شهرها نيز منجر مي‌شود. بنابراين، حمايت و تشويق به تبديل خودروها به CNG بايد به عنوان يك اولويت ملي در دستور كار قرار گيرد.
در نهايت مي‌توان اذعان داشت؛ براي اعمال هر گونه سياست بنزيني جهت كاهش مصرف بي‌رويه بنزين، ضروري است كه خودروهاي فعال در صنعت حمل و نقل و خودروهاي ساكنين حاشيه شهرها به CNG تبديل شوند. اين اقدام مي‌تواند هزينه‌هاي امنيتي را كاهش داده و از بروز ناآرامي‌ها و اعتراضات جلوگيري كند. با گازسوز كردن اين خودروها، نه تنها مصرف بنزين به‌طور قابل توجهي كاهش مي‌يابد، بلكه شرايط مناسب‌تري براي اجراي سياست‌هاي بنزيني فراهم مي‌شود و كيفيت زندگي ساكنين اين مناطق نيز بهبود مي‌يابد.

ارسال نظر