شهرك‌هاي صنعتي ۶ روز هفته شبانه‌روزي برق تحويل مي‌گيرند

۱۴۰۳/۰۳/۰۹ - ۰۱:۱۵:۵۷
کد خبر: ۳۱۳۵۹۵

وزير نيرو گفت: مطابق قانون كار صنايع مستقر در شهرك‌هاي صنعتي و صنايع مشابه در فصل گرم ۶ روز در هفته و به صورت شبانه روزي برق تحويل خواهند گرفت.

وزير نيرو گفت: مطابق قانون كار صنايع مستقر در شهرك‌هاي صنعتي و صنايع مشابه در فصل گرم ۶ روز در هفته و به صورت شبانه روزي برق تحويل خواهند گرفت. به گزارش مهر، علي اكبر محرابيان، وزير نيرو در نشست مشترك با اعضاي هيأت مديره شهرك صنعتي شمس آباد گفت: با توجه به اينكه در آستانه ورود به فصل گرم سال هستيم و رفته رفته دماي هوا در اكثر نقاط كشور افزايش مي‌يابد، ضرورت دارد تا با هدف حفظ پايداري شبكه سراسري برق و تأمين حداكثري برق براي بخش‌هاي مختلف برنامه‌هاي مديريت مصرف به صورت منظم و دقيق اجرايي شود.
وي افزود: با توجه به تنوع و فراواني قابل توجه صنايع در كشور و اينكه بخش قابل توجهي از ميزان مصرف برق كشور به صنايع اختصاص دارد، در تلاش هستيم تا همانند فصول گرم ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ در قالب تفاهم‌نامه مشترك با وزارت صنعت، معدن و تجارت و تعامل با صنايع مختلف حداكثر برق ممكن را براي اين بخش تأمين كنيم. وزير نيرو در بخش ديگري از سخنان خود به تشريح برنامه‌هاي وزارت نيرو براي تأمين برق كل صنايع كشور در فصل گرم سال پرداخت و گفت: در برنامه‌هاي مديريت مصرف برق سال جاري، صنايع به سه دسته كلي تقسيم مي‌شوند كه شامل صنايع كوچك و كارگاهي، صنايع متوسط و صنايع بزرگ و انرژي‌بر هستند.
محرابيان تصريح كرد: برق مورد نياز صنايع كوچك و كارگاهي كه ۹۲ درصد كل صنايع را شامل مي‌شود و ميزان اشتغال‌زايي و پراكندگي آنها بسيار بالاست، بدون محدوديت و به صورت ۲۴ ساعته در فصل گرم سال جاري تأمين خواهد شد.
وزير نيرو درباره نحوه تأمين برق صنايع متوسط و شهرك‌هاي صنعتي اظهار كرد: دسته دوم صنايع متوسط و شهرك‌هاي صنعتي هستند كه ۵۶ هزار واحد صنعتي را شامل مي‌شود و برق مورد نياز اين صنايع نيز به مدت ۶ روز در هفته و به صورت شبانه‌روزي تأمين خواهد شد. وي در خصوص جزئيات نحوه تأمين برق شهرك‌هاي صنعتي اظهار داشت: صنايع مستقر در شهرك‌هاي صنعتي و صنايع متوسط مشابه آن تنها يك روز در هفته آن هم مطابق قانون كار و با هماهنگي شركت شهرك‌هاي صنعتي و وزارت صنعت، معدن و تجارت تغيير مي‌كند و در ۶ روز ديگر هفته مي‌توانند با حداكثر ظرفيت نسبت به اجراي برنامه‌هاي توليدي خود اقدام كنند.
وزير نيرو همچنين درباره صنايع گروه سوم بيان كرد: ۷۰۰ واحد صنعتي بزرگ و انرژي‌بر مانند صنعت فولاد، مس، آلومينيوم، سيمان نيز هيچ‌گونه تعطيلي به واسطه انرژي برق نخواهند داشت و تنها اقدامي كه اين صنايع براي حفظ پايداري شبكه سراسري انجام مي‌دهند، اين است كه ساعت پرباري خود را به نيمه شب منتقل خواهند كرد و در ساعات گرم روز كه مصرف برق شبكه اوج مي‌گيرد، برق كمتري دريافت مي‌كنند. محرابيان با بيان اينكه نيمي از برق بخش صنعت به مصرف صنايع فولادي مي‌رسد، توضيح داد: به عنوان نمونه در صنايع فولادي دو فعاليت عمده صورت مي‌گيرد كه بخش اول مربوط به عمليات ذوب و بخش دوم مربوط به ريخته‌گري است. بر همين اساس صنايع فولادي مي‌توانند عمليات ذوب كه انرژي بيشتري لازم دارد را در ساعات كم باري و نيمه شب انجام دهند و عمليات ريخته‌گري كه به انرژي برق كمتري نياز دارد را در ساعات پرباري دنبال كنند.
وزير نيرو با اشاره به اينكه برنامه‌هاي مديريت مصرف برق سال جاري از نيمه خرداد آغاز مي‌شود و تا پايان شهريور ماه ادامه خواهد داشت، اضافه كرد: در فصل گرم سال ۱۴۰۲ و در مقايسه با فصل گرم سال ۱۴۰۰ توانستيم با مديريت مصرف برق به ميزان ۲۵ درصد برق بيشتري را براي صنعت كشور تأمين كنيم و در تابستان سال جاري نيز اميدواريم در سايه تعامل با وزارت صنعت، معدن و تجارت و واحدهاي صنعتي حداكثر برق ممكن را در سال جهش توليد با مشاركت مردم براي صنايع فراهم كنيم.

ارسال نظر