پيامدهاي منفي بلندمرتبه سازي براي تهران
طبق گزارش يكي از انديشكدهها بلندمرتبهسازي دليل اصلي مشكلات شهر تهران از جمله ترافيك و قيمت مسكن است.
طبق گزارش يكي از انديشكدهها بلندمرتبهسازي دليل اصلي مشكلات شهر تهران از جمله ترافيك و قيمت مسكن است.
گروه اقتصادي فارس، ترافيك همه از خيابان شروع ميشود، ترافيك ما از دم در خانه چون صبحها نيم ساعت طول ميكشد «تا بتوانم با آسانسور از طبقه سيزدهم پايين بيايم و از منزل خارج شوم». اين صحبتهاي عارف صلحي كارمند وزارت نيرو و ساكن يكي از برجهاي منطقه 22 تهران است.يك انديشكده در تهران گزارش داد، ريشه اصلي مشكلات شهري از جمله ترافيك و افزايش قيمت مسكن در بلندمرتبهسازي است.كارشناسان اعتقاد دارند، بلندمرتبه سازي با فرهنگ بومي ما و سبك زندگي ايراني-اسلامي تطبيق ندارد.ساخت ساختمانهاي بلند به صورت گسترده نخستين بار در دهه هفتاد و در دوران غلامحسين كرباسچي و در قالب پروژه نواب به شهر تهران اضافه شد. 10 سال بعد يك مديركل در وزارت راه و شهرسازي گزارش داد، ميزان آسيبهاي اجتماعي در محله نواب
30 درصد بيشتر از مناطق ديگر تهران است.
بلندمرتبهسازي باعث شده تا در هر هكتار از مساحت تهران 120 نفر زندگي كنند، اين درحالي است كه در پايتخت چين به عنوان پرجمعيتترين كشور دنيا در هر هكتار 13 نفر زندگي ميكنند.ساخت ساختمانهاي بلند در تهران محصول انحصار زمين و بستن حريم شهري است.كارشناس شهرسازي جواد نورالعين بازكردن حريم تهران و گسترش شهر را عامل افزايش هزينههاي شهرسازي ميداند و معتقد است كه وقتي شهر شما وسيع شود، هزينه ارايه خدمات بالا رفته و عملا اداره شهر غيرممكن ميشود.در مقابل، كارشناس مسكن حسين نوري ميگويد كه وقتي زمين را در انحصار ميبريد، قيمت زمين بالا رفته و براي تملك زمين به منظور ساخت يك اتوبان بايد هزاران برابر حالت عادي خرج كنيد، اين انحصار زمين است كه هزينه مديريت شهري را بالا ميبرد.توزيع متناسب جمعيت در كنار عدالت در توزيع خدمات شهري دو راهكاري است كه كشورهاي توسعه يافته از جمله سويیس در مديريت شهري به كار بسته اند؛ اين اقدامات سبب شده تا توسعه متوازن شهري بدون نياز به بلندمرتبهسازي اتفاق افتاده و مسائلي نظير ترافيك يا قيمت مسكن بهطور اتوماتيك حل شود.