در آخرين گفت‌وگوي اين استاد اقتصاد با «تعادل» مطرح شد

بايد از شعارها عبور كرد و به علم پرداخت

۱۴۰۳/۰۳/۱۰ - ۰۱:۰۰:۰۳
کد خبر: ۳۱۳۶۷۲
بايد از شعارها عبور كرد و به علم پرداخت

مهدي تقوي، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبايي درگذشت. حسين عبده تبريزي در صفحه شخصي خود خبر درگذشت مهدي تقوي اقتصاددان و استاد بازنشسته‌ اقتصاد دانشگاه علامه طباطبايي را تاييد كرد. تقوي پيش از اين گفته بود بسياري از مديران مياني و دو وزير امور اقتصادي و دارايي از جمله شاگردان وي در دانشگاه بوده‌اند.

زهرا سليماني|

مهدي تقوي، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبايي درگذشت. حسين عبده تبريزي در صفحه شخصي خود خبر درگذشت مهدي تقوي اقتصاددان و استاد بازنشسته‌ اقتصاد دانشگاه علامه طباطبايي را تاييد كرد. تقوي پيش از اين گفته بود بسياري از مديران مياني و دو وزير امور اقتصادي و دارايي از جمله شاگردان وي در دانشگاه بوده‌اند. شمس‌الدين حسيني، وزير اقتصاد دولت احمدي‌نژاد از جمله شاگردان وي بود. مهدي تقوي متولد سال1324، داراي ليسانس بازرگاني از مدرسه عالي بازرگاني تهران، فوق‌ليسانس مديريت از پلي‌تكنيك كينگستون- انگلستان، فوق‌ليسانس بازرگاني از دانشگاه بيرمينگام- انگلستان و دكتراي اقتصاد از دانشگاه تهران بود. ايشان داراي سوابق پژوهشي متعدد بالغ بر يكصد عنوان در زمينه‌هاي تأليف، ترجمه و مقاله‌هاي ايراني و خارجي مي‌باشند. تقوي در حوزه نشريات نيز داراي سابقه‌اي طولاني هستند. فعاليت‌هاي ايشان در اين حوزه عبارتند از: سردبير و عضو هيات تحريريه پژوهشنامه اقتصادي، مدير مسوول ماهنامه حسابدار، عضو هيات تحريريه پژوهشنامه اقتصاد ايران، عضو هيات تحريريه اطلاعات سياسي- اقتصادي و عضو هيات تحريريه فصلنامه رفاه اجتماعي. نخستين مرحله از ارتباط تقوي با اقتصاد به حضور او در جمع حسابرس‌ها مربوط مي‌شود.  تقوي در خصوص اينكه چطور با حرفه حسابرسي آشنا شده مي‌گويد: من بورسيه دولت در انگلستان بودم. قرار بود، عضو انجمن مديريت بريتانيا بشوم. ‌به اين منظور بايد فوق‌ليسانس مديريت مي‌گرفتم. براي ورود به اين دوره، چون 22 سال داشتم پذيرفته نشدم. مجبور شدم براي عضويت در انجمن حسابداران خبره انگلستان ثبت‌نام كنم، يك سال دروس دوره اول انجمن حسابداران خبره و رسمي (ACCA) را خواندم. سال بعد شرط حداقل سني ورود به رشته مديريت را پيدا كردم و براي دوره مديريت ثبت‌نام كردم و آن را گذراندم و به عضويت انجمن مديريت بريتانيا درآمدم. 
سپس در دانشگاه بيرمينگام براي دريافت فوق ليسانس بازرگاني ثبت‌نام كردم و پس از بازگشت به ايران دكتراي اقتصاد را از دانشگاه تهران دريافت كردم. بنابراين تا حدي آموزش حسابداري ديده بودم، ‌اما بيشتر به اقتصاد علاقه داشتم. او در ادامه تاكيد دارد: بعد از انقلاب با تعطيلي دانشگاه‌ها به درخواست آقاي دكتر محسن شريفي، به مركز تحقيقات موسسه حسابرسي سازمان صنايع ملي و سازمان برنامه رفتم و 2 سال را در اين مركز گذراندم. دوره سه جلدي كتاب اصول حسابداري را با ايرج نيك‌نژاد براي انتشارات پيشبرد ترجمه كردم و در اين مركز كارهاي بسياري را به فارسي برگرداندم كه از بين آنها سه كتاب آمار و كاربرد آن در حسابرسي، اقتصاد ايران و يك كتاب در مورد ارز، ‌استثنا بودند، بقيه به حسابداري و حسابرسي مربوط مي‌شدند. دو جلد كتاب مديريت مالي هم براي دانشگاه پيام‌نور نوشتم. كار حرفه‌اي در حسابداري انجام نداده‌ام، بيشتر تحقيق و تاليف و ترجمه در زمينه مالي و راه‌اندازي و انتشار ماهنامه حسابدار و انتشار «فرهنگ حسابداران» بوده است. اكثر دوستانم حسابدار و حسابرس هستند. تقوي در يكي از نظرياتش مطرح مي‌كند بخش قابل توجهي از مشكات بازار ارز ناشي از عملكرد بانك مركزي و دخالت‌هاي دولت در تصميمات اين ساختار اقتصاد است. اين استاد اقتصاد در خصوص نقدينگي سرگردان و نوسانات بازار‌ها ديدگاه جالبي را مطرح كرده و مي‌گويد: سرمايه‌هاي سرگرداني كه در اقتصاد ايران وجود دارد راه را بر اجراي هر سياست اصلاحي بسته‌اند. مهدي تقوي در توضيح اين مطلب افزود: وقتي در چهار دهه نرخ تورم افزايشي چشمگير را تجربه مي‌كند، بديهي است كه مردم ديگر ترجيح مي‌دهند نسبت به نگهداري پول به عنوان پس انداز اقدام نكنند، اين بدان معني است كه پول مردم در قالب پس‌انداز لازم است دايم تبديل به اقلامي شود كه سودي را برايشان در بر دارد. حالا زماني اين كالا خودروي توليد داخل است، زماني خودروي وارداتي، گاهي سيم‌كارت تلفن همراه است و گاهي مسكن، مي‌بينيم كه سرمايه‌هاي سرگردان همه بازارها را نشانه مي‌روند از بازار كالاي مصرفي تا بادوام و سرمايه‌اي . تقوي در يكي از گفت‌وگوهاي خود با روزنامه تعادل در خصوص راهكارهاي عبور از چالش‌هاي اقتصادي گفت: « اگر دولت، مجلس يا ساير تصميم‌گيران قصد كاهش فشارها بر مردم را دارند بايد با عبور از شعارها، مسيري را باز كنند كه با استفاده از علم روز كارشناسان، مشكلات اساسي در داخل اقتصاد كشور راه‌حلي قطعي پيدا كنند. در غير اين صورت، ما هر سال شاهد آن هستيم كه در فصل بودجه يا در رابطه با ديگر طرح‌ها، صرفا شعارهايي مطرح مي‌شوند كه تصويب شدن يا تصويب نشدن‌شان هيچ گره‌اي از مشكلات اقتصادي كشور و مردم باز نمي‌كند.»تحريريه تعادل هم درگذشت اين استاد اقتصاد را تسليت مي‌گويد.

 

ارسال نظر