گره مشکلات در بورس

۱۴۰۳/۰۳/۱۰ - ۰۱:۱۱:۲۲
کد خبر: ۳۱۳۶۸۲
گره مشکلات در بورس

بنده به‌ طور کلی اعتقاد دارم که متاسفانه گوش شنوایی وجود ندارد، به‌ طور کلی هرگونه دستکاری در ریزافزارهای بازار همانند تایم معاملات، دامنه نوسان، ساختارهای معاملاتی و... هر کدام از اینها را تغییر دهیم و از قبل برنامه‌ای نداشته باشیم موجب تنش می‌شود.

پیام الیاس کردی

بنده به‌ طور کلی اعتقاد دارم که متاسفانه گوش شنوایی وجود ندارد، به‌ طور کلی هرگونه دستکاری در ریزافزارهای بازار همانند تایم معاملات، دامنه نوسان، ساختارهای معاملاتی و... هر کدام از اینها را تغییر دهیم و از قبل برنامه‌ای نداشته باشیم موجب تنش می‌شود. در بازاری که قیمت‌ها رو به بالا است ما دامنه نوسان بگذاریم فعال بازار فکر می‌کند که قیمت‌ها به بالاترین حد ممکن می‌رسد در نتیجه در صف‌های خرید منتظر می‌ماند؛ در مقابل اگر در بازاری که ریزشی باشد ما بیاییم دامنه نوسان بگذاریم، بازار فکر می‌کند قرار است قیمت‌ها بیش از این ریزش کند.  به‌ طور کلی ابزار دامنه نوسان، ابزار جذاب و جالبی نیست و باید به این موضوع فکر کنیم که نبود چیزهایی مثل دامنه نوسان باعث پویایی بالاتر، نقدینگی‌شوندگی بالاتر می‌شود. در شرایطی که پیش آمد باید اجازه دهیم بازار تصمیم‌گیری کند و بگوید که قیمت‌ها چقدر است، اما اگر قرار است دامنه نوسان را محدود کنیم یا باز کنیم، باید از ماه‌ها شاید هم سال گذشته برنامه‌ای در تاریخ‌های مشخص بگذاریم که بازار این ریسک خود را هج کند. 

ما نمی‌توانیم دارایی مردم را محدود کنیم که بگوییم تنها به یک قیمت خاص می‌توانند فروش انجام دهند. 
باید اجازه دهیم بازار بازتر شود و مردم به راحتی بتوانند خرید و فروش کنند، از این‌جهت شرایط بازار سرمایه می‌تواند خوب نباشد؛ اما اگر شما حمایت کنید از بازار و دامنه نوسان را ببينید (شرایطی که در چند روز اخیر رخ داد) می‌تواند بازار سرمایه را به شرایط مطلوبی برساند.
از سوی دیگر افزایش نرخ دلار نیما تا محدوده‌های ۴۲ هزار تومانی می‌توان بیان کرد اگر نرخ دلار نیما در هفته‌های آینده افزایش‌های محسوس مجددی به محدوده‌های ۴۵هزار تومانی داشته باشد، بازار سرمایه می‌تواند سبزپوشی‌های پایدارتری را به ثبت برساند. همچنین با وجود کاهش محدود نرخ بهره، باید دید روند نزولی نرخ بهره برای روزهای آینده چه روندی به خود می‌گیرد. نکته جالب‌توجه روند قیمتی نرخ ارز این است که روز گذشته همزمان با کاهش محدود نرخ بهره، نرخ ارز افزایش ارتفاع قیمتی را تجربه کرد. 
به نظر می‌رسد عوامل مذکور مانند نقطه‌ کانونی عدسی روز گذشته بازار را هدف قرار دادند و تاثیر مثبت خود را اعمال کردند. بر همین اساس باید گفت انتشار اخبار بالا نمی‌تواند به ‌تنهایی بازار غرق در رکود چند ماهه را نجات دهد و باید منتظر ماند و دید درنهایت این عوامل قابل‌توجه تداوم پیدا می‌کنند یا خیر.

ارسال نظر