اقدامات دولت سيزدهم براي پيام‌رسان‌هاي داخلي

۱۴۰۳/۰۳/۱۰ - ۰۱:۳۴:۳۴
کد خبر: ۳۱۳۷۰۱

با تصويب آيين‌نامه حمايت از كسب‌وكارهاي اقتصادي در دولت سيزدهم، پلتفرم‌هاي داخلي و كسب‌ و كارهاي آنلاين وابسته به آن رشد كردند و كاربران بسياري طي اين سه سال همزمان با ايجاد قابليت‌هاي جديدي مانند اينتركانكشن و تماس صوتي و تصويري، از آنها استفاده كردند.

با تصويب آيين‌نامه حمايت از كسب‌وكارهاي اقتصادي در دولت سيزدهم، پلتفرم‌هاي داخلي و كسب‌ و كارهاي آنلاين وابسته به آن رشد كردند و كاربران بسياري طي اين سه سال همزمان با ايجاد قابليت‌هاي جديدي مانند اينتركانكشن و تماس صوتي و تصويري، از آنها استفاده كردند. به گزارش ايسنا، همزمان با تغيير و توسعه تلفن‌هاي همراه و تبديل شدن آن به ابزار كليدي در زندگي بشر، موجي از تغيير و تحولات در حوزه تكنولوژي به وجود آمد كه مهم‌ترين نتيجه آن ظهور شبكه‌هاي اجتماعي و پيام رسان‌هاي ارتباطي بود. باوجود افزايش تعداد پيام‌رسان‌ها طي سال‌ها در دنيا، ايران هم از اين موضوع مهم غافل نمانده و چند سالي است براي پيشرفت هرچه بهتر آنها تلاش مي‌كند. خروج از سلطه پلتفرم‌هاي خارجي وعده‌اي بود كه همزمان با آغاز به كار دولت سيزدهم مطرح شد. امروزه فناوري سبك حكمراني در دنيا و نحوه تعامل دولت با مردم و مردم با مردم را تغيير داده است. عصر، عصر پلتفرم‌ و نفوذ آنهاست كه عمق راهبردي كشورها را مشخص مي‌كند و بعضا از ظرفيت‌هاي اين فضا براي حكمراني غفلت شده است؛ بر اين اساس كارشناسان معتقدند بايد بتوانيم كاري كه در پلتفرم‌هايي ازجمله تاكسي‌هاي اينترنتي انجام شده را براي حوزه‌هاي ديگر هم انجام دهيم تا به اين ميزان تحت تاثير پلت‌فرم‌هاي خارجي نباشيم. در همين رابطه با حمايت‌هاي انجام شده از سوي دولت سيزدهم اين وعده مهم با تصويب آيين‌نامه حمايت از كسب‌وكارهاي ديجيتال و پيام‌رسان‌هاي داخلي در آبان سال ۱۴۰۱ محقق شد. در اين آيين‌نامه حدود ۳۰ نوع حمايت براي كسب‌و كارها و سكوهاي اينترنت در نظر و موضوعاتي مانند پرداخت، تبليغات، حمل‌ و نقل، زيرساخت، ماليات، تسهيلات و احراز هويت ديده شد. برخورداري از معافيت‌ها و تسهيلات مالياتي، عدم نياز به مجوز فعاليت، بسته‌هاي تبليغاتي متنوع در پلتفرم‌هاي مشمول و سازمان صدا و سيما براي بازيابي شبكه مشتريان كسب‌ و كارها، تسهيلات بانكي، امكان استفاده از اكانت افراد در سكوهاي داخلي در اعتبارسنجي بانك‌ها و پذيرش آن به عنوان وثيقه بانكي و چندين امكان ديگر، از جمله تسهيلاتي است كه براي كسب و كارهاي فعال در سكوهاي مشمول در نظر گرفته شده است. اما در كنار موارد گفته شده معافيت مالياتي كسب و كارها را مي‌توان از مهم‌ترين اقدامات انجام شده در اين سه سال دانست. به دليل اهميت اين موضوع بندهايي در لايحه بودجه سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ به آن اختصاص يافت و كسب‌ و كارها با رعايت شرايطي مشمول نرخ صفر مالياتي مي‌شوند. البته در كنار بحث ماليات تسهيلات خوبي هم براي آنها درنظر گرفته كه مي‌توان به اعطاي تسهيلات ۵۰۰ ميليون توماني به كسب‌و كارهاي فعال در سكوهاي داخلي اشاره كرد. مدير كل پايش، مميزي و نظارت سازمان فناوري اطلاعات ايران چندي پيش در اين باره توضيح داد: سقف اين تسهيلات مبلغ پنج ميليارد ريال براي كسب‌و كارهاي حقوقي، سه ميليارد ريال براي كسب‌وكارهاي صنفي و ۲ ميليارد ريال براي كسب‌ و كارهاي حقيقي است و نرخ سود آن ۱۵/۳۳ درصد، داراي شش ماه تا يك سال تنفس و بازپرداخت سه ساله است. با گذشت چند ماه از رونمايي اين 
آيين نامه، پلتفرم‌هاي داخلي رشد و توسعه قابل توجهي يافتند، كاربران آنها افزايش يافت و چند قابليت جديد به آنها مانند اينتركانكشن و تماس تصويري اضافه شد.

 تماس تصويري
اين قابليت به دنبال گلايه برخي كاربران ساير كشور‌هاي ديگر كه تمايل به برقراري ارتباطات با اعضاي خانواده بودند در سه پلتفرم ايراني ايجاد شد و به دنبال موفقيت و رضايت كاربران اواخر سال گذشته يك پيام رسان داخلي ديگر (ايتا) از اين قابليت برخوردار شدند.

  اينتركانكشن و برقراري ارتباطي بي واسطه 
 اتصال داخلي ميان پيام‌رسان‌ها (اينتركانكشن) يا MXP به معناي ايجاد امكان ارسال پيام از مبدا يك پيام‌رسان ايراني به ساير سكوهاي مشابه بومي است كه پس از چندين ماه انتظار و مطرح شدن آن، درنهايت ابتداي ارديبهشت ماه امسال اعلام شد كه چهار پيام رسان داخلي به يكديگر متصل مي‌شوند. درباره چگونگي عملكرد اين سرويس گفته شده كه اين كار با دو روش كلي براي پياده‌سازي ارتباط داخلي ميان پيام‌رسان‌ها وجود دارد. روش خودكار كه در اين شيوه سرور mxp به‌طور خودكار مطلوب‌ترين مقصد براي ارسال پيام را انتخاب مي‌كند. اما در روش دستي هم فرستنده پيام ابتدا از سكوهايي كه‌گيرنده پيامش در آنها عضويت دارد، آگاه خواهد شد، سپس مسير ارسال پيام را به مبل خود انتخاب خواهد كرد و گفت‌وگو در پيام‌رسان انتخابي فرستنده انجام خواهد شد. براساس آنچه كه مسوولان درباره اين قابليت گفته‌اند فاز اول اين طرح ارسال متن و فايل است و تكميل كانال و گروه در فازهاي بعدي قرار دارد. نحوه فعال سازي قابليت اينتركانكشن به اين صورت است كه كاربران درصورت تمايل در ابتدا پيام‌رسان خود را به آخرين نسخه به‌روزرساني مي‌كنند، سپس به قسمت تنظيمات و بعد حريم خصوصي مراجعه كنند و گزينه ارتباط با ساير پيام رسان‌ها را فعال كنند. پس از اين مرحله لازم است به بخش مخاطبان مراجعه و پس از به روزرساني، مخاطب مورد نظر خود را انتخاب و سپس به آن پيام دهند. نكته قابل توجه اين است كه براي برقراري ارتباطات با ديگران، مخاطبان شما هم حتما بايد اين قابليت را بر روي پيام رسان‌هاي خود فعال كرده باشند. حال با گذشت چندين ماه از رونمايي اين طرح سال گذشته ميزان استفاده از اين قابليت از ۲ ميليون كاربر فراتر رفت.

ارسال نظر