«تعادل» شرایط بازار سرمایه را بررسی می‌کند

بورس زیرسایه ریسک‌ها

۱۴۰۳/۰۳/۱۳ - ۰۰:۲۱:۱۵
کد خبر: ۳۱۳۸۵۲
بورس زیرسایه ریسک‌ها

بازار سرمایه تهران میان مثبت و منفی‌ها نوسان می‌کند و نمی‌تواند روزهای خوشی را برای سهامداران رقم بزند. طی چند ماه گذشته شاخص عددهای خوبی به خود ندیده و هر چند وقت یکبار شاخص کل به مرز سقوط و تغییر کانال می‌رسد و کام سهامداران را تلخ می‌کند.

بازار سرمایه تهران میان مثبت و منفی‌ها نوسان می‌کند و نمی‌تواند روزهای خوشی را برای سهامداران رقم بزند. طی چند ماه گذشته شاخص عددهای خوبی به خود ندیده و هر چند وقت یکبار شاخص کل به مرز سقوط و تغییر کانال می‌رسد و کام سهامداران را تلخ می‌کند.

بورس همچنان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند که یکی از آنها تاثیر بودجه روی بازار است. طی چند هفته گذشته بارها مساله تاثیر بند «س» تبصره 6 قانون بودجه بیان شد و همین موضوع یک سیگنال منفی بسیار قوی به بازار داد تا خروج نقدینگی و اعتماد با سرعت بیشتری انجام شود. داود منظور، ريیس سازمان برنامه و بودجه در نشست خبری با تاکید بر این که نمی‌توانیم معافیت‌ها را به صورت یکباره و بدون اعلام قبلی حذف و همه را غافلگیر کنیم، اظهار داشت: امیدوار هستیم اصلاحیه‌ای که مجلس تصویب کرده در شورای نگهبان نیز تایید شود و به فعالان اقتصادی به ویژه فعالان بازار سرمایه این اطمینان را می‌دهیم که دولت با شما و در کنار شما است.

وی عنوان کرد: امیدوار هستیم که نگرانی‌هایی که در این یکی دو ماه که اتفاق افتاده به زودی بر‌طرف شود و ما هر گونه حمایتی که لازم باشد از بورس انجام می‌دهیم تا مردم با اطمینان بیشتر سرمایه‌های خود را وارد بورس کنند تا در بورس تامین مالی پایدار و مطمئنی برای پیشرفت و توسعه کشور صورت بگیرد، قطعا دولت کوتاهی نمی‌کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: در هفته گذشته در حضور معاون اول ريیس جمهور و سرپرست ریاست جمهوری جلسه ستاد اقتصادی دولت را داشتیم که ۴ یا 5 مصوبه مهم برای حمایت از بورس در آنجا گذراندیم و قرار بر این شد که سخنگوی اقتصادی دولت آن را اطلاع‌رسانی کند. بنابراین، نگاه دولت حمایت از بازار سرمایه است و هرگونه اخلالی که باعث شود آرامش بازار سرمایه به هم بخورد مورد تایید دولت نیست.

به نوعی می‌توان گفت که وی به اشتباه بند دردسرساز بورس اعتراف کرد و این بند را عامل ریزش را ریزش دانست. در اصل از ابتدایی که شرایط بند «س» تبصره 6 بودجه مشخص شد بسیاری از کارشناسان این موضوع را علتی برای سقوط بورس بیان کردند و عقیده داشتند که با اجرا شدن این مصوبه نقدینگی از بورس جمع آوری و وارد بازارهای موازی می‌شود. حال با تمامی حاشیه‌هایی که بورس ایجاد شد قرار است بند «س» تبصره 6 بودجه روی بورس تاثیر نداشته باشد. ولی یک سوال اینجا مطرح می‌شود که چرا پس از ریزش عمیق بورس و تاثیر منفی روی بازار سرمایه ريیس سازمان برنامه و بودجه به فکر اشتباه بودن این بند از بودجه افتاده است؟

 

کاهش نرخ بهره

نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به 9 خرداد ماه با کاهش یک صدم درصدی نسبت به هفته قبل از آن به 23.61 درصد رسید. نرخ سود بین بانکی در هفته منتهی به 2 خرداد با افزایش محسوس نسبت به هفته پایانی اردیبهشت ماه به 23.62 درصد رسیده بود. این نرخ به در هفته منتهی به 26 اردیبهشت ماه با افزایش نسبت به هفته قبل از آن 23.56 درصد بود. نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به 19 اردیبهشت ماه نسبت به هفته قبل از آن بدون تغییر بوده و 23.5 درصد اعلام شد. این نرخ در هفته منتهی به 12 اردیبهشت ماه با کاهش یک صدم درصدی نسبت به هفته قبل از آن به 23.5 درصد رسیده بود.

نرخ سود بین بانکی در هفته منتهی به 5 اردیبهشت ماه نرخ سود بین بانکی با کاهش یک صدم درصدی نسبت به هفته قبل از آن به 23.51 درصد رسیده بود. این نرخ از ابتدای سال جاری با روند کاهشی همراه بود به جز هفته منتهی به 29 فروردین ماه. نرخ بهره بین بانکی در هفته پایانی فروردین با افزایش همراه شدو با 4 صدم درصد افزایش نسبت به هفته قبل از آن به 23.52 درصد رسید.

نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به 22 فروردین ماه با کاهش نیم درصدی نسبت به هفته قبل از آن به 23.48 درصد رسید. نرخ بهره بین بانکی که در هفته نخست فروردین ماه سال جاری 23.62 درصد شده بود در دومین هفته از نخستین ماه سال جدید با کاهش 4 صدم درصدی همراه شد و به 23.58 درصد رسید.

این نرخ در هفته پایانی اسفندماه سال 1402 به 23.66 درصد رسیده بود که بالاترین نرخ بهره بین بانکی از آبان‌ماه به بعد محسوب می‌شود. بیشترین رکورد این نرخ در هفته نخست مهر 1402 ثبت شده است. نرخ بهره بین بانکی در پایان هفته منتهی به 5 مهر ماه سال 1402 با رکوردشکنی 10 سال به 23.80 درصد افزایش یافته بود؛ البته بعد از آن روند کاهشی نرخ سود بین بانکی آغاز شد و در هفته نخست آبان ‌ماه به 23.71 درصد کاهش یافت و بعد از آن وارد کانال‌های پایین‌تر شد.

 

بازار از دریچه معاملات

طی معاملات اولین روز کاری هفته یعنی شنبه شاخص کل بورس تهران 8 هزار و 154 واحد نسبت به روز کاری گذشته بالاتر ایستاد و به سطح 2 میلیون و 94 هزار و 233 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با ریزش 622 واحدی در رقم 684 هزار و 731 واحدی ایستاد. شاخص کل فرابورس با رشد 6 واحدی به رقم 22 هزار و 702 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن فرابورس با کاهش 219 واحد به سطح 121 هزار و 767 واحد رسید.

روز شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 199 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد. در این روز نماد بوعلی بیشترین خروج پول حقیقی را داشت که ارزش آن 52 میلیارد تومان بود. پس از بوعلی، نمادهای خودرو، کرومیت، وتوس و وتوسم بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای فملی، وبملت، نوری، فسبزوار و وتجارت تعلق داشت.

روز گذشته نمادهای فملی، فولاد، فارس و شپنا نمادهای سبز پوش بورس بودند که بیشترین اثر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. در سوی دیگر نمادهای بوعلی، وامید و حکشتی از نمادهای قرمز بودند که اثر منفی بر شاخص داشتند. در فرابورس نیز نمادهای آریا، هرمز و خاور بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص داشتند و نمادهای مارون، زاگرس و کگهر نمادهایی هستند که اثر کاهنده بر شاخص کل فرابورس داشتند. در بین نمادهای پرتراکنش بورس نماد ذوب بیشترین تراکنش را داشت و فولاد و خودرو در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در فرابورس نیز شفام، فزر و خاور بیشترین تراکنش را داشتند. روز شنبه ارزش معاملات کل بازار سهام به 10 هزار و 206 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 2 هزار و 998 میلیارد تومان بود که 29 درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز تشکیل می‌دهد. ارزش معاملات خرد نیز با افزایش 64 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 3 هزار و 664 میلیارد تومان رسید. در معاملات روز اخیر نماد خودرو بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 90 میلیارد تومان بود. پس از خودرو، بوعلی بیشترین ارزش معاملات را داشت و فملی رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد فولاد و وبملت در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند. در معاملات شنبه، 85 نماد صف خرید داشتند و 237 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 74 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 225 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 54 درصدی به 375 میلیارد تومان رسید.

ارسال نظر