با مخالفت هيات عالي نظارت مجمع تشخيص، تعطيلي شنبه‌ها منتفي شد؟

زيان 8 ميليارد دلاري با تعطيلي «پنجشنبه ها»

۱۴۰۳/۰۳/۱۳ - ۰۱:۱۵:۰۵
کد خبر: ۳۱۳۸۶۶
زيان 8 ميليارد دلاري با تعطيلي «پنجشنبه ها»

جديدترين برآوردها از زيان ناشي از لغو مصوبه مجلس پيرامون تعطيلات آخر هفته، نزديك به 8 ميليارد و 300 ميليون دلار برآورد شده است. به تعبير ديگر زيان تجارت ايران از تعطيلي پنجشنبه آخرهفته‌ها بيش از 8 ميليارد دلار است كه معادل 10 درصد از حجم تجارت فعلي كشور با اين 5 شريك عمده تجاري است. با محاسبه اين زيان براي ساير شركاي تجاري ميزان زيان به صادرات كشور با تعطيلي پنجشنبه‌ها بيشتر خواهد بود.

تعادل |

جديدترين برآوردها از زيان ناشي از لغو مصوبه مجلس پيرامون تعطيلات آخر هفته، نزديك به 8 ميليارد و 300 ميليون دلار برآورد شده است. به تعبير ديگر زيان تجارت ايران از تعطيلي پنجشنبه آخرهفته‌ها بيش از 8 ميليارد دلار است كه معادل 10 درصد از حجم تجارت فعلي كشور با اين 5 شريك عمده تجاري است. با محاسبه اين زيان براي ساير شركاي تجاري ميزان زيان به صادرات كشور با تعطيلي پنجشنبه‌ها بيشتر خواهد بود.

جديدترين پژوهش اتاق بازرگاني اصفهان نشان مي‌دهد، اكثر اقتصاددانان، كارشناسان و فعالان اقتصادي معتقدند، تعطيلي روز شنبه بهترين انتخاب است تا يك روز به عنوان تعطيلي مشترك بين تجار در سطح بين‌المللي در نظر گرفته شود تا ۴ روز قطع مراوادات تجاري بين المللي به ۳ روز تقليل يابد. زيرا تعطيلي بسياري از كشورها كه ايران با آنها مراودات تجاري دارد شنبه
و يكشنبه است.

در صورتي كه پنجشنبه و جمعه در ايران تعطيل اعلام شود ارتباطات اداري مانند امور بانكي، گمركي و ... با اختلال مواجه مي‌شود. بنابراين از حيث منافع اقتصادي، گزينه مطلوب‌تر اين است كه به جاي پنجشنبه‌ها، روزهاي شنبه تعطيل شود كه حداقل بر روابط تجاري و مالي بين فعالان اقتصادي و بانك‌ها و موسسات تجاري ايران با ديگر كشورها اثر مثبت داشته باشد.

 

هيات عالي نظارت تكليف را روشن كرد

هيات عالي نظارت به رياست آيت‌الله آملي لاريجاني رييس مجمع تشخيص مصلحت و رييس هيات عالي نظارت و با حضور اكثريت اعضا، وزراي كشور، امور اقتصادي و دارايي، روساي سازمان امور اداري و استخدامي، امور مالياتي و سازمان بورس و اوراق بهادار و رييس كميسيون امور داخلي كشور و شورا‌هاي مجلس شوراي اسلامي تشكيل جلسه داد. به گزارش ايسنا، در ابتداي جلسه، مصوبه مجلس شوراي اسلامي در خصوص جدول تطبيق لايحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مديريت خدمات كشوري در مورد بررسي قرار گرفت.

بر اساس تبصره ۳ اين لايحه تمامي دستگاه‌هاي اجرايي موظف به تنظيم ساعات كار خود در پنج روز هفته از روز يكشنبه تا پنج شنبه شده بودند كه اعضا پس از استماع گزارش سازمان امور اداري و استخدامي و نيز بيان ديدگاه‌هاي مسوولان اتاق بازرگاني به بيان ديدگاه‌هاي خويش در قالب موافق و مخالف اين مصوبه پرداختند. سپس راي‌گيري به عمل آمد و در نتيجه اين بخش از لايحه با جز ۲ و تبصره ۴ اين ماده از جهت ناعادلانه بودن مغاير جزء ۱۰ بند ۹ سياست‌هاي كلي نظام قانونگذاري تشخيص داده شد. علاوه بر اين، اعضاي هيات عالي، تبصره ۴ را به دليل افزايش هزينه‌هاي بخش خصوصي مغاير بند ۱۱ سياست‌هاي كلي تشويق سرمايه‌گذاري دانستند. اعضا پس از استماع گزارش وزير كشور و رييس كميسيون امور داخلي كشور و شورا‌هاي مجلس شوراي اسلامي به بيان ديدگاه‌هاي خويش پرداختند و در نتيجه حكم مندرج در ذيل اين استفساريه درخصوص عطف بما سبق كردن آن را مغاير جز ۱۰ بند ۹ سياست‌هاي كلي نظام قانونگذاري
تشخيص دادند.

 

شركاي اصلي ايران، پنجشنبه‌ها تعليل نيستند

اين مخالفت در حالي صورت گرفته كه تغيير مصوبه مجلس در مورد تعطيلات آخر هفته از نگاه اقتصاددانان و فعالان اقتصادي يك خود تحريمي قطعي به شمار مي‌رود و كاهش تجارت بين‌الملل را در پي خواهد داشت. در صورت تعطيلي پنجشنبه و جمعه در ايران، عملا ارتباط تجاري كشور با چهار شريك عمده تجاري در چهار روز و با دو شريك عمده تجاري در سه روز
قطع مي‌شود.

طبق مصوبه اخير مجلس روز شنبه به جاي پنجشنبه به تعطيلات آخر هفته اضافه شده است. اما تغيير اين مصوبه مسير مراودات ايران و كشورهاي هدف اقتصادي را هم تغيير مي‌دهد. زيرا هيچ كدام از كشورهاي هدف ايران، پنجشنبه تعطيل نيستند. بسياري از فعالان تجاري، دانشگاهيان و پژوهشگران به خصوص آنهايي كه درحوزه تجارت بين‌الملل فعاليت دارند از اينكه چهار روز تعطيلي در حوزه تجارت خارجي اختلال ايجاد مي‌كند گلايه دارند. بنابراين اگر بتوان يك روز آن را به چرخه فعاليت برگرداند، اثر مثبتي بر روابط تجاري و اقتصاد كشور
خواهد داشت.

داده‌هاي گمرك ايران نشان مي‌دهد؛ عمده شركاي ايران در حوزه صادرات چين، عراق، تركيه، امارات متحده عربي و هند هستند. مجموع خريدي كه آنها در سال 1401 از ايران داشتند، بالغ بر 30 ميليارد و 151 ميليون دلار گزارش شد. مجموع فروش كالا و خدمات آنها به ايران هم بالغ بر 53 ميليارد و 488 ميليون دلار برآورد شد. در كل حجم تجارت با اين پنج كشور بالغ بر 83 ميليارد و 639 ميليون دلار بوده كه 74 درصد از حجم تجارت كشور را به خود اختصاص داده‌اند.

 

زيان كشور از تعطيلي پنجشنبه‌ها

طبق پژوهش اتاق بازرگاني اصفهان كه سايت اكو ايران منتشر كرده، هيچ كدام از اين شركا پنجشنبه آخر هفته تعطيل نيستند. همين مطالعه نشان مي‌دهد؛ زيان تجارت ايران از تعطيلي پنجشنبه آخرهفته‌ها بيش از 8 ميليارد دلار است كه معادل 10 درصد از حجم تجارت فعلي كشور با اين 5 شريك عمده تجاري است. با محاسبه اين زيان براي ساير شركاي تجاري ميزان زيان به صادرات كشور با تعطيلي پنجشنبه‌ها بيشتر خواهد بود. البته بايد توجه داشت كه براي سادگي اين محاسبه فرض شده است كه نيمي از مسائل و اموري كه در روز پنجشنبه قابل پيگيري بوده است در ساير روزهاي كاري دنبال شده؛ در حالي كه گاهي عملا اين مهم قابل اجرا نيست. در واقع با تعطيلي پنجشنبه و جمعه عملا 4 روز هفته امكان دسترسي و پيگيري مسائل مرتبط با تجارت به‌طور رسمي امكان پذير نيست. براي نمونه اگر ارسال كاميون كالا به طرف اروپا، در يكي از مرزها با اشكالي روبه رو شود، اين اشكال بايد در كشور حل شود. اگر اين موضوع روز پنجشنبه و جمعه باشد؛ عملا كاميون در پشت مرز متوقف مي‌ماند و روز شنبه و يكشنبه نيز در خارج از كشور تعطيل است. بنابراين عملا چهار روز از دست مي‌رود. اين در حالي است كه مطابق با مقررات باربري زمان معين براي توقف كاميو ن‌ها در نظر گرفته مي‌شود و مازاد بر آن سبب تحميل هزينه خواب كاميون به فعالان حوزه تجارت مي‌شود. بنابراين اين عدم تطابق و عدم هماهنگي تعطيلات در بخش حمل و نقل نيز
مشكل‌ساز است.

اين در حالي است كه تنها با جابه‌جايي تعطيلي از پنجشنبه‌ها به روزهاي شنبه نه تنها اين زيان جبران مي‌شود بلكه به دليل هماهنگ شدن با سيستم تعطيلات جهاني منافع بيشتري براي كشور حاصل خواهد شد.

 

تعطيلي پنجشنبه‌ها مانع افزايش صادرات است

در همين حال، حسين مهدي‌زاد عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني ايران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري تسنيم اظهار داشت: اتاق بازرگاني كماكان پيگير تعطيلي شنبه به جاي پنجشنبه است تا بتوان با ساير كشورهاي جهان، از جمله كشورهاي همسايه ارتباطات تجاري داشت.

وي افزود: در صورت تعطيلي پنجشنبه و جمعه به جاي تعطيلي شنبه و يك شنبه و عدم تطابق با تعطيلي ساير كشورها، عملا سه روز براي ارتباط با دنيا باقي مي‌ماند.

عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني ايران ادامه داد: بايد توجه داشت كه توليد كنندگان براي ادامه فعاليت خود نياز به بازار‌هاي جديد و صادرات دارند، تا بتوانند مازاد توليد خود را
صادر كنند.

وي تصريح كرد: از طرفي تعداد تعطيلي‌ها در ايران زياد است كه اين امر به توليد كنندگان ضرر وارد مي‌كند و با اضافه شدن تعطيلي‌ها، توليد با مشكل مواجه مي‌شود.

مهدي‌زاد گفت: افزايش تعطيلي‌ها در دراز مدت به ضرر خود مردم و نيروي كار است زيرا اقتصاد كشور كوچك‌تر مي‌شود و شرايط اقتصادي براي آنها نيز با مشكلات بيشتري مواجه خواهد شد.

وي اظهار داشت: تعطيلي شنبه‌ به جاي پنج شنبه، مي‌تواند اقتصاد ايران را در سال جهش توليد با مشاركت مردم در مسير بهتري قرار دهد.

ارسال نظر