اگر روی لپ‌تاپ‌تان مایعات ریختید این کارها را انجام دهید

۱۴۰۳/۰۳/۱۶ - ۰۹:۰۰:۰۱
کد خبر: ۳۱۳۹۳۹
اگر روی لپ‌تاپ‌تان مایعات ریختید این کارها را انجام دهید

چنانچه آب یا هر نوع مایعات دیگری روی لپ تاپ ریخت تمیز کردن فوری آن می‌تواند نقش مهم و حیاتی را در نجات دستگاه ایفا کند.

چنانچه آب یا هر نوع مایعات دیگری روی لپ تاپ ریخت تمیز کردن فوری آن می‌تواند نقش مهم و حیاتی را در نجات دستگاه ایفا کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از ارم نیوز، هنگامی که آب یا هر مایع دیگری روی دستگاه لپ تاپ می‌ریزد، دو راه وجود دارد که می‌توانید دستگاه خود را از آسیب دائمی نجات دهید.

نوع مایع

نوع مایعات ریخته شده روی لپ تاپ شما به اندازه کمیت آن مهم است.

به عنوان مثال، خشک کردن آب آسان است، اما تمیز کردن نوشابه اگر به درستی انجام نشود، بقایای آن در دستگاه باقی می‌ماند.

اگر فکر می‌کنید که قطعات داخلی آسیب دیده اند، باید دستگاه را حتی پس از خشک شدن رایانه نزد یک متخصص ببرید.

ریختن حجم زیادی از مایعات روی دستگاه

وقتی یک لیوان پر از آب روی لپ‌تاپ شما ریخته شده و وارد محفظه‌های داخلی دستگاه شما می‌شود، باید سریع عمل کنید تا از هارد دیسک، باتری و موارد دیگر محافظت کنید؛ بنابراین اولین کاری که باید انجام دهید این است که کامپیوتر را با فشار دادن دکمه پاور خاموش کنید تا صفحه سیاه شود.
این اقدام به ویژه در صورتی مفید است که صفحه کلید شما پاسخگو نباشد. در مرحله بعد، ماوس، شارژر و هر کابل دیگری را جدا کنید و هر چیزی که به USB و کارت شبکه خارجی متصل است را نیز جدا کنید.

اگر پنل قابل جابجایی در پشت دستگاه شما وجود دارد، آن را باز کرده و باتری را خارج کنید.

اگر آب گرفت، آن را نزد متخصص ببرید یا با باتری جدید تعویض کنید، زیرا باتری‌های آسیب دیده خطر آتش سوزی دارند.

سپس قسمت بیرونی لپ تاپ را با یک حوله کاغذی یا پارچه میکروفیبر تمیز کنید و مایع را به سرعت پاک کنید، در غیر این صورت خطر پخش شدن بیشتر مایع را دارید.

سپس لپ تاپ را تا جایی که می‌توانید باز کنید تا حالت V داشته باشد و روی حوله زیر و رو کنید.

از یک سطح صاف استفاده کنید تا مایع به طور یکنواخت تخلیه شود. به یاد داشته باشید که لپ تاپ را تکان ندهید، آن را حداقل ۲۴ ساعت در این حالت بگذارید.

هنگامی که مطمئن شدید که رطوبت تمام شده، لپ تاپ را روشن کنید و با باز کردن چند نمونه برنامه بررسی کنید که درست کار می‌کند.

اگر پورت‌ها، صفحه‌کلید یا صفحه‌نمایش آسیب دیده‌اند، اگر سخت‌افزار یا قطعات شخص ثالث برای مدل لپ‌تاپ شما موجود باشد، ممکن است بتوانید آنها را تعویض کنید.

ریختن مایعات در حجم کم

فرض کنید به طور تصادفی کیبورد خود را با آب یا چای ساده خیس کرده اید.

اگر فقط چند قطره آب روی صفحه کلید شما وجود دارد، نگران نباشید، این پایان دنیا نیست. اگرچه رایانه شما احتمالاً خراب نمی‌شود، اما همچنان باید سریع عمل کنید و اقدامات احتیاطی مناسب را انجام دهید.

البته اولین کاری که باید انجام دهید این است که لپ تاپ را خاموش کنید و اگر کیبورد کار نکرد دکمه پاور را فشار دهید و نگه دارید تا صفحه سیاه شود.

از یک دستمال کاغذی یا پارچه میکروفیبر برای پاک کردن مایع استفاده کنید و برای مناطقی که دسترسی به آن سخت است، از یک سواب پنبه‌ای استفاده کنید.

لپ تاپ را حداقل برای چند ساعت وارونه یا به پهلو بچرخانید، این کار باعث تخلیه مایع اضافی می‌شود.

همچنین می‌توانید با استفاده از سشوار برای دمیدن هوای خنک، فرآیند خشک شدن را تسریع کنید.

کامپیوتر خود را روشن کنید و چند برنامه را اجرا کنید. اگر صفحه کلید شما به طور معمول کار می‌کند، احتمالاً از آسیب مایع در امان مانده اید.

مایعات چسبنده

نوشابه‌ها، آب‌میوه‌ها و سایر نوشیدنی‌های شیرین می‌توانند قند روی اجزای لپ‌تاپ شما باقی بگذارند و بقایای چسبناکی ایجاد کنند. همچنین در صورت تماس طولانی مدت با قطعات می‌تواند باعث آسیب به اجزای آن شود، بنابراین باید در اسرع وقت تمیز شود.

ابتدا لپ تاپ را خاموش کرده و آن را از برق جدا کنید. اگر صفحه کلید شما روشن نمی‌شود، دکمه پاور را برای چند ثانیه فشار دهید و نگه دارید.

اگر لپ تاپ شما دارای یک پنل قابل جابجایی در پشت است، آن را باز کرده و باتری را خارج کنید. برای حل کردن شکر از آب مقطر گرم استفاده کنید. برای گوشه ها، از یک برس کوچک یا سواب پنبه‌ای استفاده کنید.

به یاد داشته باشید، مایع ناشی از ریختن ممکن است هیچ آسیبی نداشته باشد، اما باقی مانده‌ای که پس از خشک شدن باقی می‌گذارد، باعث ایجاد آسیب می‌شود؛ بنابراین آن را به خوبی تمیز کنید، آن را زیر و رو یا به پهلو بچرخانید و حداقل ۲۴ ساعت بگذارید بماند.

نکات اضافی

اگر با هیچ کاری مشکل حل نشد، بهترین کار این است که با یک تکنسین تماس بگیرید یا به یک تعمیرگاه بروید. اما اگر مصمم هستید که مشکل را خودتان برطرف کنید، از سشوار در تنظیمات خنک فقط برای دمیدن هوا در دستگاه استفاده کنید و هرگز باتری یا صفحه نمایش را با الکل یا آب تمیز نکنید.

اگر باید لپ تاپ خود را باز کنید، تمام پیچ‌ها را ذخیره کنید، از آسیب دیدگی عکس بگیرید و اگر باتری متورم‌ شده است، آن را تعویض کنید. به خطر انداختن دستگاه و در معرض آتش قراردادن آن نمی‌ارزد.

ارسال نظر