بورس به دنبال همستر و نات‌كوين!

۱۴۰۳/۰۳/۱۶ - ۲۳:۴۰:۱۵
کد خبر: ۳۱۴۰۲۱

داستان اين ارز‌ها چيست؟ ارتباطش با بورس چيست! مسوولان مالي و اقتصادي ما بايد كاري بكنند يا خير؟ يك قاعده عقلاني در علم اقتصاد بيان مي‌كند كه هيچ شخصي، شخص ديگري را ثروتمند نمي‌كند جز مواقعي كه آن شخص از طرف مقابلش منفعتي به مراتب بالاتر ببرد!

هابیل خاوری

داستان اين ارز‌ها چيست؟ ارتباطش با بورس چيست! مسوولان مالي و اقتصادي ما بايد كاري بكنند يا خير؟ يك قاعده عقلاني در علم اقتصاد بيان مي‌كند كه هيچ شخصي، شخص ديگري را ثروتمند نمي‌كند جز مواقعي كه آن شخص از طرف مقابلش منفعتي به مراتب بالاتر ببرد!
حال اين منفعت بالاتر در اين ارزها و بازي‌هاي كليكي بي‌خاصيت چيست كه پزشك و معلم و استاد دانشگاه ما را وسوسه كرده است كه در تمامي تايم‌هاي خود گوشي به دست و ديوانه‌وار به گوشي ضربه مي‌زند! ساده است، داستان به اين موضوع برمي‌گردد كه لانچ يك ارز با اقبال زياد! به همين سادگي.
هر شخصي همين امروز مي‌تواند يك ارز ديجيتال بنويسد، ولي در هيچ صرافي پذيرفته و ليست نمي‌شود!! 
اما يكي از راه‌هايي كه يك ارز ديجيتال مي‌تواند بين اين همه ارز رنگارنگ بالا بيايد و خودنمايي كند و ليست و قيمت‌گذاري شود، اين است كه مورد اقبال و استقبال مردم قرار بگيرد و كابران زيادي داشته باشد، استراتژي كه اولين‌بار توسط بيت‌كوين مورد استفاده قرار گرفت و جواب هم داد!
داستان ساده است، الان با دادن اين سكه‌ها هم تعداد كاربرها را فقط بالا مي‌برند! همين! دلسوز مردن جهان نيستند كه با ضربه زدن بتوان پولدار شد يا ديگران را پولدار كرد! بيش از ۲۰ ميليون نفر كاربر ارز همستر شده‌اند!
 اين فاجعه است، در كوچه و بازار همه گوشي به دست و ديوانه‌وار در حال ضربه زدن به صفحه گوشي‌اند!! اين افراد در اقتصاد و شرايط پيچيده داخلي و در هم كوبيده شدن بازار‌هاي مالي داخلي به دنبال سود‌هاي هزاران دلاري وقت و اينترنت و cpu خود و گوشي‌هاي‌شان را درگير مي‌كنند!
اما بر فرض مثال اين ارز ليست شود!! چه اتفاقي مي‌افتد!!
در ابتدا بعد از ليست شدن در صرافي خود فاندر اين ارز‌ها با عرضه پول قيمت آنها را بالا مي‌برد!! چيزي كه در ارز‌هاي مشابه به كرات اتفاق افتاده است. 
سوال اينجاست آيا ۲۰ ميليون كاربر يا هر تعدادي كه عضو شبكه اين ارز‌ها شده‌اند و به خيال خود با گوشي خود در حال ماين كردن هستند كه ديوانه‌وار ضربه به گوشي مي‌زدند و در خيال خود پولدار شدن را تصور مي‌كنند ۱۰۰۰ دلار به دست مي‌آورند؟؟ قطعا جواب منفي است؟
چرا مي‌گوييم به هر نفر ۱۰۰۰ دلار نمي‌رسد، چراكه در اين صورت بايد ماركت كپ اين ارز ۲۰ ميليارد دلار باشد!
اگر اين افراد مفهوم ماركت كپ را درك مي‌كردند، ديوانه‌وار به گوشي زل نمي‌زدند و پشت سر هم به صفحه گوشي ضربه بزنند، پس تا انتهاي ماجرا را بخوانيد! ضمنا اين ماركت كپ را با ماركت كپ غول‌هاي بورسي ايران مقايسه كنيد!
ضمنا اين بازار سمت تقاضايي ندارد و قطعا فقط سمت فروش است، اينجاست كه قيمت اين ارز‌ها بعد از ليست شدن به شدت افت مي‌كند و حتي پول اينترنت و استهلاك cpu گوشي شما هم نمي‌شود.
زماني كه افراد به خيال خود دارند ارز ديجيتال ماين مي‌كنند آن هم با گوشي خود و فقط با ضربه زدن به گوشي!! نمي‌دانند كه گوشي آنها در اين شبكه در حال انجام چه كار‌هاي پشت پرده ديگري است! اين لا متخصصين It بايد نظر بدهند يا اينكه اين پاداش و سكه‌اي كه داده مي‌شود بابت انجام كار‌هاي ديگري در اين شبكه نباشد!!
فقط مي‌توان گفت مردم عادي وسيله‌اي براي مالك اين ارز شده‌اند والسلام. دلم به حال افرادي مي‌سوزد كه براي مبلغي اندك وقت و كار و زندگي خود را تباه مي‌كنند.
اولين قاعده جلب اعتماد سود دادن به نفرات اول است تا طعمه‌هاي بعدي راحت‌تر به قلاب بيفتند، به شخصه هيچ ارزشي براي اين مدل بيزينس‌ها قائل نيستم.
‌اي كاش مسوولان بازار سرمايه ما اعتماد مردم را از بازار سرمايه سلب نمي‌كردند و سخن آخر اينكه هر جا به شما وعده ثروتمند شدن دادند، بدانيد كه قرار است شخص ديگري به واسطه شما ثروتمند شود و شما فقط وسيله‌ايد، همانند اساتيد پكيج‌فروش و سيگنال‌فروش بورس خودمان.
زنگ خطر براي ما بورسي‌ها وقتي به صدا در مي‌آيد كه ارزش معاملات نات‌كوين در صرافي‌هاي داخلي به بيش از هزار ميليارد تومان رسيده است، يعني بزرگ‌ترين فاجعه مالي قرن، چه بر سر بورس آورده‌ايد كه مردم حاضرند پول خود را به هيچ و پوچ بدهند ولي شركت‌هاي با پتانسيل‌هاي فوق‌العاده را رها كنند و اسم بورس را مي‌آوري گريزان مي‌شوند!!!

ارسال نظر