«تعادل» وضعيت بازار سرمايه را بررسي مي‌كند

بورس؛ چشم انتظار روزهاي طلايي

۱۴۰۳/۰۳/۱۷ - ۰۰:۱۶:۰۶
کد خبر: ۳۱۴۰۳۸
بورس؛ چشم انتظار روزهاي طلايي

درد و مشكلات بازار سهام تمامي ندارد و هر روز شاهد يك شرايط جديد و شايد هم نابساماني در اين بازار هستيم. پس از روزهاي پرتنش در تالار شيشه‌اي به عقيده كارشناسان معاملات در انتظار انتخاب يك رييس جديد براي اداره امور كشور است و به اين زودي‌ها شاهد ورود نقدينگي به دايره معاملات نخواهيم بود.

درد و مشكلات بازار سهام تمامي ندارد و هر روز شاهد يك شرايط جديد و شايد هم نابساماني در اين بازار هستيم. پس از روزهاي پرتنش در تالار شيشه‌اي به عقيده كارشناسان معاملات در انتظار انتخاب يك رييس جديد براي اداره امور كشور است و به اين زودي‌ها شاهد ورود نقدينگي به دايره معاملات نخواهيم بود.

درحال حاضر ثبت نام براي نامزدهاي رياست‌جمهوري به پايان رسيده و تنها تاييد صلاحيت افراد منتخب باقي مانده است. در اين افرادي كه براي ثبت نام حضور يافته‌اند تعداد بسيار كمي مدافع بازار سرمايه يافت می‌شود كه صدايي رسا براي اين بازار باشند؛ البته ذكر اين نكته نيز حائز اهميت است كه بعدتاييد صلاحيت بايد برنامه‌ نامزدها را به دقت مطالعه و بررسي كرد و در نهايت درخصوص كليت اقتصاد و بازار سرمايه برآورد و در نهايت اظهارنظر كرد.

از سال 99 تا امروز، بازار سرمايه دو دولت به خود ديده و قرار است تا چند هفته آينده دولتي جديد آغاز به كار كند و بايد ديد اين دولت با كدامين تئوري شرايط بورس را تغيير مي‌دهد.

به گفته كارشناسان از نظر اقتصاد و بازار، تقابل دو تفكر در انتخابات پيش‌‌رو اهميت پيدا خواهد كرد. يك تفكر به تئوريسين‌هاي اقتصادي دولت حاضر نزديك است و با شعار دلار‌زدايي و نگاه دستوري به اقتصاد و عدم‌ قبول سازوكار قيمت‌گذاري بر مبناي عرضه و تقاضا در پي تكميل پروژه است. نگرش دوم با انديشه‌هاي متفاوت‌تر و نگاهي معتدل‌تر سعي مي‌كند به ‌عنوان گزاره مطلوب بازار آزاد معرفي شود كه تمايل به كوچك‌سازي و كم ‌كردن دخالت دولت در جزييات اقتصاد دارد. البته گروه دوم در سنوات گذشته به علم اقتصاد پايبندي صد درصدي نداشتند ولي در عرصه عمل به‌ صورت نسبي از طرفداران ديدگاه دستوري و نگاه جزيره‌اي به اقتصاد ايران كارنامه بسيار مقبول‌تري ثبت كردند. روزهاي پاياني هفته گذشته بازار سرمايه با توجه به اخبار مثبت و اعلام تمايل سياست‌گذار اقتصادي براي بهبود وضعيت، شاهد سبز ‌شدن شاخص بود. موضوع قابل ‌تامل نبود تقاضاي موثر چشمگير است كه ريشه آن در جو بي‌اعتمادي و پايان تاريخ مصرف خبردرماني است. با توجه به محدوديت دامنه ‌نوسان و سرريز اخبار مثبت به ‌نظر مي‌رسد در روزهاي آينده نيز جو بورس صعودي باشد. البته ريسك‌هايي همچون عملياتي‌ نشدن اخبار مثبت و تداوم محدوديت نوسان در كنار اخبار انتخاباتي مورد‌ توجه سهامداران خواهد بود.

بازار سرمايه طي چند ماه اخير مشكلات بسيار زيادي را تجربه كرده كه يكي از مهم‌ترين آنها فشار بازارهاي موازي و عدم توجه مسوولان مربوطه بوده و اكنون زمان آن رسيده كه شرايط بهتري را تجربه كند. براي نمونه مسوولان بانك مركزي به فكر كاهش نرخ بهره بيفتند تا ميزان فشار روي بازار سهام كاهش يابد يا نرخ دلار نيمايي نسبت به دلار بازار آزاد تكاني بخورد تا شركت‌هاي بورسي نيز بتوانند تا حدودي به سودسازي برسند و شرايط نسبتا خوبي را تجربه كنند. اين موارد تنها دردهاي كوچك بازارسرمايه است، بايد منتظر ماند و ديد که بازار سرمايه تا چند ماه آينده با سياست‌گذار جديد چه وضعيتي به خود مي‌گيرد.

 

انفعال‌ بورس تحت تاثير ريسك‌هاي موجود

نويد فرهادي، مدير سرمايه‌گذاري كارگزاري بورس بيمه ايران درخصوص شرايط بازار سرمايه نوشت: «به واقع تعطيلات چند روزه در كنار ابهامات سياسي مرتبط با جو كلي كشور، انتخابات پيش رو و ذائقه بورسي نامزدها و فضاي بي‌خبري موجود ناخوداگاه باعث مي‌شود تا خريداران و فروشندگان با بروز رفتار منفعلانه تحت تاثير ريسك‌هاي احتمالي، به كاهش حجم معاملات در هفته جاري دامن بزنند. انتظار مي‌رود با عبور از هفته جاري و برچيده شدن دامنه نوسان غير معمول، بار ديگر شاهد افزايش نسبي حجم معاملات و قرارگيري شاخص كل در مدار صعودي براي يك دوره كوتاه‌مدت باشيم، دوره‌اي كه به احتمال زياد با قسمتي از دوره انتخابات متقارن خواهد شد. با تمام اينها اما نبايد فراموش كرد كه ريسك‌هايي كه بازار از آن هراس دارد همچنان روي سر بازار قرار دارد، ريسك‌هايي كه حتي با روي‌كار آمدن منتخب اهالي بازار سرمايه نيز به اين زودي‌ها مرتفع نخواهد شد؛ چراكه رشد حقيقي و پايدار بازار سرمايه نيازمند تحولات ريشه‌اي و بنياديني در قلب اقتصاد و سرمايه‌گذاري در زيرساخت‌هاي اصلي كشور است.

حالا به اين موضوع بينديشيد كه در برآيند انتخابات، رييس‌جمهور انتخابي، مورد تاييد بازار سرمايه نباشد. اين تازه نتيجه كلي انتخابات است، نه وعده‌هايي كه در دوران تبليغات داده مي‌شود. لذا پر واضح است تكيه بر وعده‌هاي انتخاباتي براي تعيين سمت و سوي سرمايه‌گذاري امري كاملا اشتباه است. گرچه فعالان بازار حالا، آب ديده‌تر از گذشته شده‌اند و پاسخ چنين وعده‌هايي را با نحوه و زمان‌بندي مي‌خواهند. مادامي كه وعده‌هاي انتخاباتي آقايان در رابطه با اقتصاد و بازار سرمايه كه احتمالا كم هم نخواهد بود، جامه عمل نپوشند؛ نبايد انتظار تغيير روند جدي در بازار سرمايه داشت، علي‌الخصوص كه ريسك‌هاي بازار در برهه فعلي كم نيستند.»

 

بازار از دريچه معاملات

طي معاملات آخرين روز كاري هفته يعني چهارشنبه، شاخص كل بورس تهران 6 هزار و 160 واحد نسبت به روز كاري گذشته پايين‌تر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 81 هزار و 526 واحد رسيد. شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با ريزش 2 هزار و 499 واحدي در رقم 679 هزار و 128 واحدي ايستاد. شاخص كل فرابورس با افت 110 واحدي به رقم 22 هزار و 451 واحد رسيد. همچنين شاخص هم وزن فرابورس با كاهش 996 واحد به سطح 119 هزار و 557 واحد رسيد. روز چهارشنبه خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي بازار منفي شد و 221 ميليارد تومان پول حقيقي از بازار سهام خارج شد. در اين روز فولاد بيشترين خروج پول حقيقي را داشت كه ارزش آن 17 ميليارد تومان بود. پس از فولاد، نمادهاي شپنا، بوعلي، فملي و شستا بيشترين خروج پول حقيقي را داشتند. در سوي ديگر، بيشترين ورود پول حقيقي به نمادهاي فزر، شرانل، خودرو، وتجارت و خساپا تعلق داشت. روز گذشته نمادهاي واميد، فولاد و شبندر نمادهاي قرمز پوش بورس بودند كه بيشترين اثر را در افت شاخص كل بورس داشتند. در سوي ديگر نمادهاي خودرو، وبملت و خساپا از نمادهاي سبز بودند كه اثر مثبت بر شاخص داشتند. در فرابورس نيز نمادهاي آريا، شگويا و بپاس بيشترين اثر كاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهاي خاور، تجلي و فزر نمادهايي هستند كه اثر افزايشي بر شاخص كل فرابورس داشتند. روز چهارشنبه ارزش معاملات كل بازار سهام به 5 هزار و 830 ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه 246 ميليارد تومان بود كه 4 درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز تشكيل مي‌دهد. ارزش معاملات خرد نيز با كاهش 13 درصدي به نسبت روز معاملاتي قبل به رقم 2 هزار و 255 ميليارد تومان رسيد. در معاملات روزمذكور نماد خودرو بيشترين ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد كه ارزش معاملات آن 75 ميليارد تومان بود. پس از خودرو، ذوب بيشترين ارزش معاملات را داشت و خگستر رتبه سوم بيشترين ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد خساپا و ثفارس در رتبه‌هاي بعدي بيشترين ارزش معاملات قرار گرفتند.

در حجم معاملات نيز سهام ذوب با تعداد 977 ميليون و 20 هزار و 868 سهم در صدر قرار گرفته است. خودرو در رتبه دوم بيشترين حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به شستا تعلق داشت. دو نماد وتجارت و خساپا نيز در رتبه‌هاي بعدي بيشترين حجم معاملات بازار قرار داشتند. در معاملات چهارشنبه، 50 نماد صف خريد داشتند و 362 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با رشد 5 درصدي نسبت به روز كاري قبل به 177 ميليارد تومان افزايش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با افزايش 39 درصدي به 577 ميليارد تومان رسيد.

ارسال نظر