محورهاي موثر بر بورس و دو رويكرد تنظيم‌گري

۱۴۰۳/۰۳/۱۷ - ۰۰:۱۹:۰۶
کد خبر: ۳۱۴۰۴۳

حميد اسدي، حقوقدان ارشد بازار سرمايه در خصوص محورهاي اساسي موثر بر بازار سرمايه، اعلام كرد: نخستين موضوع مربوط به بحث حاكميت شركتي و انضباط شركت‌داري است.

ايرنا| حميد اسدي، حقوقدان ارشد بازار سرمايه در خصوص محورهاي اساسي موثر بر بازار سرمايه، اعلام كرد: نخستين موضوع مربوط به بحث حاكميت شركتي و انضباط شركت‌داري است. با توجه به اينكه بازار سرمايه محلي براي سرمايه‌گذاراي سهامداران خرد است، بايد با در اختيار داشتن اطلاعات صحيح، شفافيت اطلاعاتي شركت‌ها به تصميم‌گيري براي ورود سرمايه‌ها بپردازند.
وي ادامه داد: اجراي نظارت درست از سوي مديريت نظارت بر ناشران سازمان بورس بسيار حائز اهميت است. از ابتداي سال اقدامات مهمي در حوزه انضباط شركت‌ها و اجراي حاكميت شركتي اجرا و منجر به اجراي مطلوب مقررات حاكم بر برگزاري مجامع، افشاي اطلاعات، اجراي مقررات و دستورالعمل حاكميت شركتي شد.
اين مسوول توضيح داد: در روزهاي اخير عملكرد نهادهاي مالي از جمله كارگزاري‌ها، سبدگرداني‌ها و شركت‌هاي تامين سرمايه مورد توجه بود كه نظارت مناسبي از سوي نهاد ناظر صورت گرفت. تنظيم‌گري سازمان بورس ۲ رويكرد در قوانين و مقررات دارد. نخستين رويكرد، نگاه عدم دخالت ناظر و سازمان بورس در وضعيت معاملات است كه نه تنها اتفاقات ناصحيحي را در روند معاملات رقم مي‌زند بلكه منجر به نبود نظارت مطلوب مي‌شود.
اين حقوقدان بازار سرمايه تشريح كرد: تنظيم‌گري روزانه از سوي ناظران بورس‌ها و مديريت نظارت بر بورس‌ها ديگر رويكرد حاكم بر تنظيم‌گري سازمان بورس است. با وجود هيجانات ناشي از چالش‌‌هاي سياسي و اقتصادي، ممكن بود اتفاقاتي نامطلوب در معاملات و حقوق سهامداران رخ دهد اما به دليل نظارت صحيح از سوي سازمان بورس آسيب كمتري به حقوق سهامداران وارد شد كه لازم است مورد تقويت قرار گيرد.
اسدي گفت: ريسك ناشي از سياست‌هاي كلان اقتصادي از جمله نرخ بهره و نرخ خوراك پالايشگاه‌ها خارج از تصميم‌گيري سازمان بورس و ديگر نهادهاي بازار سرمايه است. سازمان بورس مي‌تواند با هماهنگي و همراهي نهادهاي تصميم‌گير و برگزاري جلسات مشترك، موجبات تغيير رويكرد و كاهش هرگونه آسيب به بازار سرمايه را فراهم كند.
وي اظهار كرد: مسائل رخ داده در عرصه سياست خارجي و داخلي ممكن است باعث تحت شعاع قرار گرفتن بازار سرمايه شود. در اين زمينه تصميمات به موقع سازمان بورس در زمينه كاهش دامنه نوسان و نظارت بر معاملات صورت گرفت.
اين حقوقدان بازار سرمايه ادامه داد: انتشار اوراق عملا در بازار سرمايه اتفاق نامطلوبي نيست اما بايد از طريق مديريت و تدبير سازمان بورس زمينه رشد، توسعه، ارتقاي نهادهاي مالي و كارآمدي بورس فراهم و از هر گونه خدشه به حقوق سهامداران پيشگيري شود. اسدي در نهايت گفت: بازار سرمايه در برابر اتفاقات لحظه‌اي ضعف دارد وهرگونه اتفاق لحظه‌اي مثبت و منفي اثر شديد بر روند معاملات و خريد و فروش سهام مي‌گذارد. بنابراين پيشنهاد مي‌شود سهامداران و اركان بازار هر چه بيشتر به منافع بلندمدت توجه داشته باشند و از تصميم‌گيري‌هاي لحظه‌اي پرهيز كنند. سازمان بورس مي‌تواند با ارتقاي دانش و سواد مالي و حقوقي سهامداران موجب ارتقاي جايگاه در اقتصاد شود.

ارسال نظر