«تعادل» گزارش مي‌دهد

اما و اگرهاي راندمان نيروگاه‌ها در كشور!

۱۴۰۳/۰۳/۱۹ - ۰۰:۳۴:۴۰
کد خبر: ۳۱۴۱۲۱
اما و اگرهاي راندمان نيروگاه‌ها در كشور!

در خبرها آمده است احداث و ارتقای ظرفيت نيروگاه‌ها پيوسته روبه افزيش است و وضعيت راندمان نيروگاه‌هاي كشور با راندمان ۳۹.۳ از ميانگين جهاني بالاتر است.اين در حالي است كه برخي از تحليلگران بر اين باورند كه با توجه به ميزان بهره وري هم چنين رقمي صحت ندارد.

در خبرها آمده است احداث و ارتقای ظرفيت نيروگاه‌ها پيوسته روبه افزيش است و وضعيت راندمان نيروگاه‌هاي كشور با راندمان ۳۹.۳ از ميانگين جهاني بالاتر است.اين در حالي است كه برخي از تحليلگران بر اين باورند كه با توجه به ميزان بهره وري هم چنين رقمي صحت ندارد. به گزارش خبرنگار «تعادل»، بنا بر گفته برخي از مقامات مسوول، امسال هم پيش بيني مي‌شود كه آمادگي نيروگاهي بيش از ۹۸ درصد باشد. بيش از ۹۵ درصد انرژي مورد نياز كشور از طريق نيروگاه‌هاي حرارتي است و مابقي از طريق  دي جي‌ها، نيروگاه‌هاي اتمي و نيروگاه‌هاي آبي تأمين مي‌شود.  معاون راهبري شركت مادر تخصصي برق حرارتي در رابطه با پايين بودن راندمان بسياري از نيروگاه‌هاي كشور گفته در اين راستا با برنامه‌هايي كه در حوزه احداث و ارتقای ظرفيت نيروگاه‌ها داريم پيوسته راندمان نيروگاه‌ها رو به افزايش است و در وضعيت فعلي وضعيت راندمان نيروگاه‌هاي كشور با عدد ۳۹.۳ از ميانگين جهاني بالاتر است كه اميدواريم اين روند افزايش راندمان ادامه‌دار باشد. در همين زمينه محمد مظفري، كارشناس حوزه انرژي، در گفت‌وگو با خبرنگار «تعادل» اظهار كرد: راندمان نيروگاه‌هاي ايران، به‌ويژه نيروگاه‌هاي حرارتي كه بخش عمده‌اي از توليد برق كشور را تأمين مي‌كنند، به‌طور ميانگين حدود 37 تا 38 درصد است. اين رقم نشان‌دهنده راندمان پايين‌تر در مقايسه با ميانگين جهاني براي نيروگاه‌هاي مدرن‌تر است كه مي‌تواند به 45 تا 50 درصد برسد. وي تصريح كرد: نيروگاه‌هاي گازي و بخاري كه نوع اصلي نيروگاه‌هاي حرارتي در ايران هستند، به دليل استفاده از تكنولوژي‌هاي قديمي‌تر و بهره‌وري پايين‌تر، راندمان كمتري دارند. با اين حال، تلاش‌هايي براي بهبود راندمان نيروگاه‌ها از طريق نوسازي و استفاده از توربين‌هاي گازي با راندمان بالا و سيكل تركيبي انجام شده است. 
وي عنوان كرد: به‌طور كلي، نيروگاه‌هاي سيكل تركيبي جديدتر در ايران راندماني در حدود 50 تا 55 درصد دارند كه اين عدد به استانداردهاي جهاني نزديك‌تر است. نيروگاه‌هاي تجديدپذير مانند بادي و خورشيدي نيز در حال توسعه هستند، اما سهم آنها در توليد برق كشور هنوز نسبتاً كم است.
وي با بيان اينكه افزايش راندمان نيروگاه‌هاي ايران نيازمند اتخاذ مجموعه‌اي از اقدامات فني، مديريتي و سياست‌گذاري است، گفت: جايگزيني توربين‌هاي قديمي با توربين‌هاي گازي و بخاري مدرن با راندمان بالاتر و استفاده از فناوري سيكل تركيبي مي‌تواند راندمان نيروگاه‌ها را به بيش از 50 درصد برساند.
 وي ادامه داد: افزايش سرمايه‌گذاري در نيروگاه‌هاي بادي، خورشيدي و آبي و توسعه و بهره‌برداري از منابع انرژي زمين‌گرمايي پياده‌سازي سيستم‌هاي كنترل و مانيتورينگ پيشرفته براي بهينه‌سازي عملكرد نيروگاه‌ها، آموزش و ارتقای مهارت‌هاي فني پرسنل نيروگاه‌ها از ديگر اقدامات براي بالا بردن راندمان نيروگاه‌هاست.
اجراي برنامه‌هاي نگهداري پيشگيرانه و پيش‌بيني خرابي‌ها، استفاده از فناوري‌هاي نوين در تعمير و نگهداري تجهيزات، نوسازي و ارتقای شبكه‌هاي انتقال و توزيع برق براي كاهش اتلاف انرژي و استفاده از خطوط انتقال با ولتاژ بالا و سيستم‌هاي هوشمند مديريت شبكه از ديگر برنامه‌هاي افزايش راندمان نيروگاه‌هاست .
وي با اشاره به اينكه تدوين و اجراي سياست‌هاي تشويقي براي جذب سرمايه‌گذاري در بخش انرژي‌هاي تجديدپذير و تنظيم تعرفه‌هاي مناسب براي برق توليدي از منابع مختلف انرژي ضروري است، گفت: اجراي اين اقدامات نيازمند همكاري نزديك بين دولت، بخش خصوصي و نهادهاي علمي و پژوهشي است. همچنين، تأمين منابع مالي لازم و تدوين سياست‌هاي مناسب از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.

ارسال نظر