سخنگوي صنعت آب كشور:

اجراي طرح‌هاي تامين آب وزارت نيرو موجب دريافت حقابه هيرمند شد

۱۴۰۳/۰۳/۱۹ - ۰۰:۴۱:۲۲
کد خبر: ۳۱۴۱۲۴

سخنگوي صنعت آب با تاكيد بر اينكه اجراي طرح‌هاي وزارت نيرو براي تامين آب، منطقه سيستان را از نظر آسيب‌پذيري در برابر تنش آبي مصون كرد، گفت: همچنين فضاي مذاكرات آبي با كشور همسايه منطقي‌تر و دوستانه‌تر شد.

سخنگوي صنعت آب با تاكيد بر اينكه اجراي طرح‌هاي وزارت نيرو براي تامين آب، منطقه سيستان را از نظر آسيب‌پذيري در برابر تنش آبي مصون كرد، گفت: همچنين فضاي مذاكرات آبي با كشور همسايه منطقي‌تر و دوستانه‌تر شد. در واقع اجراي اين طرح‌ها به دريافت حقابه كمك كرد كه اقدامي در راستاي ديپلماسي آبي بود. به گزارش ايرنا، عيسي بزرگ‌زاده سخنگوي صنعت آب كشور درباره جزييات طرح‌هاي آب و برق در سيستان و بلوچستان كه با حضور وزير نيرو و ارتباط ويدئوكنفرانسي سرپرست رياست‌جمهوري افتتاح شد، گفت: امروز روزي است كه وابستگي به تك منبع حقابه هيرمند در منطقه سيستان پايان مي‌يابد و اتفاق مثبتي در زمينه تأمين آب در استان رخ خواهد داد. وي افزود: در مدتي كه تأمين آب منطقه سيستان از حقابه هيرمند با اختلالاتي رو به رو بود، موجب نگراني جدي مردم اين منطقه شده بود كه به همين دليل وزارت نيرو راهبرد خود را در اين منطقه در زمينه تأمين آب تغيير داد. سخنگوي صنعت آب خاطرنشان كرد: بر همين اساس و با اجراي طرح‌هاي اضطراري طراحي و اجرا شده در اين استان، آب شرب و بهداشت مردم سيستان و شهر زاهدان كه از اهميت بسيار بالايي برخوردار است و همچنين تأمين آب مشاغل خدماتي و صنعتي با تكيه بر منابع آب داخلي تأمين خواهد شد. همچنين حقابه هيرمند كه هيچ اقدامي بديل دريافت اين حقابه نخواهد بود، صرف تأمين آب كشاورزي و زيست‌پذير كردن منطقه مانند كنترل گرد و غبار خواهد شد.
بزرگ‌زاده گفت: طرح‌هاي وزارت نيرو در اين استان در سه مرحله اقدام طراحي و به اجرا درآمد. در مرحله اقدام‌هاي اضطراري، بيش از يكصد چاه در مناطق حرمك، شيله و هامون هيرمند حفر و سيستم‌هاي تجهيز و جمع‌آوري آب، برق‌رساني و جاده‌هاي دسترسي احداث شد تا آب به سه راهي دشتك منتقل شود.
وي ادامه داد: از سوي ديگر سيستم آب‌شيرين‌كن در منطقه مستقر شد تا آب با كيفيت و مورد نياز، به دست مردم سيستان و زاهدان برسد. علاوه بر اين، در مناطق زاهدان، زهك و بندان چاه‌هاي ديگري حفر و تجهيز شد كه سامانه‌هاي انتقال آن نيز احداث شده است.
سخنگوي صنعت آب ادامه داد: افزون بر اين، با حفر چاه در مناطق زاهدان، حرمك، زهك و بندان نيازهاي فوري منطقه سيستان به آب شرب، بهداشت، خدمات و صنعت را مرتفع كرديم.
بزرگ‌زاده با تاكيد بر اينكه اجراي اين طرح‌ها، منطقه را از نظر آسيب‌پذيري در برابر تنش آبي مصون كرد، افزود: همچنين فضاي مذاكرات آبي با كشور همسايه منطقي‌تر و دوستانه‌تر شد. در واقع اجراي اين طرح‌ها به دريافت حقابه كمك كرد كه اقدامي در راستاي ديپلماسي آبي بود. سخنگوي صنعت آب كشور با بيان اينكه وزارت نيرو، در بخش آب و برق اقدام‌هاي گسترده‌اي در منطقه سيستان انجام داده است، خاطرنشان كرد: در مجموع حدود ۲۰ هزار ميليارد تومان براي اين طرح‌ها هزينه شده است.
وي در خصوص جزييات طرح آبرساني به ۷۵ روستاي سيستان نيز گفت: مردم اين روستاها پيش از اين در تامين آب مورد نياز با مشقت‌هايي روبرو بودند كه با اجراي طرح‌هاي جهاد آبرساني، مشكلات تامين آب براي مردم اين ۷۵ روستا و در كل اين سه سال، مشكل تامين آب مورد نياز مردم ۴۰۱ روستاي استان سيستان و بلوچستان رفع شد.

ارسال نظر