درآمد نفتي روسيه ۵۰ درصد افزايش يافت

۱۴۰۳/۰۳/۱۹ - ۰۱:۰۶:۲۴
کد خبر: ۳۱۴۱۲۸

درآمدهاي نفتي روسيه در ماه مه نسبت به سال گذشته، تقريبا ۵۰ درصد افزايش يافت زيرا اين كشور توانست تحريم‌ها را دور بزند و نفت خام خود را به قيمت بالاتري به فروش برساند.

درآمدهاي نفتي روسيه در ماه مه نسبت به سال گذشته، تقريبا ۵۰ درصد افزايش يافت زيرا اين كشور توانست تحريم‌ها را دور بزند و نفت خام خود را به قيمت بالاتري به فروش برساند. به گزارش ايسنا، محاسبات بلومبرگ نشان داد مالياتهاي مربوط به نفت در ماه مه، به ۶۳۲.۵ ميليارد روبل (۷.۱ ميليارد دلار) رسيد و كل درآمد نفت و گاز با افزايش ۳۹ درصدي، به ۷۹۳.۷ ميليارد روبل بالغ شد. روسيه در ماه ميلادي گذشته، ۷۴.۹۸ دلار براي هر بشكه نفت اورال خود دريافت كرد كه در مقايسه با ۵۸.۶۳ دلار در سال ميلادي گذشته، بالاتر بود. امريكا و متحدانش با اجراي مكانيزم سقف قيمت، تلاش كرده‌اند ورود دلارهاي نفتي به روسيه را از طريق محدود كردن دسترسي اين كشور به خدمات كشتيراني و بيمه غربي، كاهش دهند و در عين حال نفت روسيه را در بازار جهاني حفظ كنند. در مقابل، مسكو با استفاده از ناوگان گسترده‌اي از نفتكشها و فروش نفت خود به مشتريان آسيايي، تلاش كرده است تحريم‌هاي غرب را دور بزند.
با اين حال، درآمدهاي بودجه روسيه از نفت و گاز در ماه مه، بيش از ۳۵ درصد كاهش يافت. طبق گزارش بلومبرگ، ماليات بر مبناي سود در روسيه، چهار بار در سال، در ماه‌هاي مارس، آوريل، ژوئيه و اكتبر پرداخت مي‌شود. اگر دولت روسيه، حدود ۲۰۲ ميليارد روبل به شركت‌ها براي جبران بخشي از تفاوت قيمت سوخت در داخل و خارج از كشور پرداخت نمي‌كرد، درآمدهاي نفتي روسيه در ماه ميلادي گذشته مي‌توانست حتي از اين هم بيشتر باشد. مسكو انتظارات خود را براي درآمدهاي مالياتي نفت در سال ميلادي جاري تعديل كرده است و اكنون پيش بيني مي‌كند به جاي ۱۱.۵ تريليون روبل، حدود ۱۰.۹۹ تريليون روبل درآمد از ماليات نفت كسب كند. بر اساس گزارش اويل پرايس، اين بازنگري نزولي در حالي صورت مي‌گيرد كه كرملين پيش‌بيني مي‌كند در سال جاري، قيمت‌هاي كمتري براي نفت خام و گاز طبيعي دريافت خواهد كرد. انتظار مي‌رود قيمت نفت روسيه در سال ۲۰۲۴، در سطح ۶۵ دلار در هر بشكه معامله شود و قيمت گاز طبيعي، به ۲۵۲.۸۰ دلار در هر هزار متر مكعب برسد كه ۶ درصد كمتر از پيش‌بيني‌هاي قبلي است.

ارسال نظر