ايران در اجلاس مجازي وزيران حمل‌ونقل كشورهاي بريكس شركت كرد

استقبال مسكو از پيشنهاد تهران

۱۴۰۳/۰۳/۱۹ - ۰۱:۲۸:۱۳
کد خبر: ۳۱۴۱۳۸

روسيه از پيشنهادات ايران در خصوص توسعه موارد مربوط به كريدورهاي شمال-جنوب و شرق-غرب و ترانزيت كالا استقبال كرد. ترانزيت از قلمرو ايران در 12 ماه گذشته، با رشد 60 درصد به بيش از 17.6 ميليون تن رسيده كه نشان از قابليت اطمينان، امنيت و مقرون به صرفه بودن مسير ترانزيتي كشورمان براي كشورهاي منطقه است.

گروه راه و شهرسازي|

روسيه از پيشنهادات ايران در خصوص توسعه موارد مربوط به كريدورهاي شمال-جنوب و شرق-غرب و ترانزيت كالا استقبال كرد. ترانزيت از قلمرو ايران در 12 ماه گذشته، با رشد 60 درصد به بيش از 17.6 ميليون تن رسيده كه نشان از قابليت اطمينان، امنيت و مقرون به صرفه بودن مسير ترانزيتي كشورمان براي كشورهاي منطقه است.
مهرداد بذرپاش، وزير راه و شهرسازي در اجلاس مجازي وزيران حمل‌ونقل كشورهاي بريكس با اشاره به اينكه بريكس به عنوان نهادي پيشرو و متشكل از اقتصادهاي بزرگ نوظهور توانسته با ارايه الگوها و ابتكارات مناسب روندهاي جديدي را در جهان شكل دهد، اظهار كرد: اعضاي بريكس با اقتصادهاي مكمل و تنوع فرهنگي مي‌توانند نيازهاي متقابل را تامين كنند و تجربه‌هاي ملي و بومي توسعه‌اي خود را در جهت تقويت رفاه و صبح جهاني به اشتراك بگذارند. به گزارش تسنيم، وي افزود: عضويت دايم جمهوري اسلامي ايران در سال گذشته در بريكس پيشرفتي تاريخ ساز و موفقيتي استراتژيك براي سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران محسوب شده و ايران گامي اساسي را به سوي گسترش ارتباطات در كليه حوزه‌هاي حمل و نقل، تجاري و اقتصادي با اعضاي بريكس برداشته است. وي تاكيد كرد: سياست‌ها و برنامه‌هاي بريكس در بيانيه‌ها و اسناد آن انعكاس يافته نشان مي‌دهد اين نهاد قادر است به طيف متنوعي از موضوعات مرتبط با دغدغه‌هاي جوامع در حال توسعه بپردازد. دستور كار اجلاس حاضر با محورهاي ديجيتالي شدن حمل و نقل، ايجاد پلتفرم‌هاي لجستيكي حمل‌ونقل بين كشورهاي عضو، حمل‌ونقل پايدار، حمل‌ونقل سبز و توسعه همكاري‌هاي في‌مابين از طريق سرمايه‌گذاري‌هاي مشترك، بستري مناسب براي شكل دهي به همكاري‌هاي سازمان يافته فراهم آورده است.
وزير راه و شهرسازي بيان كرد: ايران با موقعيت جغرافيايي ممتاز و مزيت‌هاي ترانزيتي فراوان، تقاطع كريدورهاي ترانزيتي شمال-جنوب و شرق-غرب با داشتن 11 بندر تجاري در حاشيه درياي خزر، خليج فارس و درياي عمان با ظرفيت 273 ميليون تن و شبكه 15 هزار كيلومتري خطوط ريلي و بيش از 250 هزار كيلومتر انواع راه با كيفيت و 26 پايانه مرزي زميني، اين توانايي را دارد تا با حداقل زمان و هزينه شبكه‌هاي تجاري منطقه‌اي و بين‌المللي را از طريق خشكي به هم پيوند دهد و زنجيره ارزش منطقه را به بهترين شيوه كامل كند. به‌طوري كه از طريق اين شبكه سالانه به ميزان 700 ميليون تن بار جابه‌جا مي‌شود.
بذرپاش يادآور شد: همچنين ترانزيت از قلمرو ايران با رشد 60 درصد در 12 ماه گذشته به بيش از 17.6 ميليون تن رسيده كه نشان از قابليت اطمينان، امنيت و مقرون به صرفه بودن مسير ترانزيتي ايران براي كشورهاي منطقه است.
وي گفت: در حوزه هوانوردي نيز ايران از ظرفيت‌هاي مناسبي براي ارايه خدمات هوانوردي، فرودگاهي و نيز ضريب بالاي ايمني و امنيت پرواز همراه با شرايط اقتصادي مناسب براي پروازهاي عبوري و ترانزيتي از فضاي آسمان كشور برخوردار است. همكاري با بريكس براي ايران اهميت ويژه‌اي دارد و در اينجا از تصميم دولت روسيه براي برگزاري اين نشست و بحث پيرامون ابتكارات و ارايه راهكارها براي مقابله با چالش‌هاي جهاني و بررسي روش‌هاي تامين مالي، در بخش حمل و نقل حمايت مي‌كنم. وي يادآور شد: كريدور شمال-جنوب به عنوان يكي از از كريدورهاي مهم با داشتن مزيت‌هاي مناسب و موثر حمل‌ونقلي مي‌تواند باعث هم افزايي كشورهاي عضو بريكس در حوزه حمل و نقل و ترانزيت شود. لذا همان‌گونه كه در بيانيه نشست سه جانبه بين ايران، هند و روسيه در تاريخ 4 جولاي 2023 در تهران تصريح شده، ارتقاي ساختار كنوني مديريت اين كريدور به سطح يك سازمان بين الملي، تحت عنوان «سازمان بين الملي كريدور شمال – جنوب» مي‌تواند منجر به بهبود ساختار سازماني و مديريتي اين كريدور شده و در نتيجه باعث بهبود حمل و نقل بين‌المللي و توسعه حمل و نقل تركيبي در چارچوب اين كريدور شود. همچنين با ارتقاي سطح هماهنگي و يكپارچگي، فعاليت‌هاي تجاري و ترانزيتي را ميان خريداران و فروشندگان با استفاده از شقوق مختلف حمل و نقل و به صورت تركيبي براي بهره مندي تمامي اعضاي بريكس ارتقا مي‌بخشد. بذرپاش گفت: همانطور كه در بيانيه نيز اشاره شد، جمهوري اسلامي ايران در راستاي تنوع بخشيدن به زنجيره‌هاي تامين حمل و نقل و لجستيك براي تقويت اتصال و افزايش كارايي و رقابت براي تبادلات اقتصادي و رشد بهتر، حمايت همه‌جانبه خود را اعلام مي‌كند. وزير راه و شهرسازي اظهار كرد: اكنون فرصتي مغتنم فراهم شده تا براي دستيابي به اهداف بريكس از جمله نوآوري و ديجيتالي شدن زنجيره‌هاي تامين، تحرك شهري در راستاي اهميت بخشيدن به توسعه بيشتر سيستم‌هاي حمل و نقل عمومي شهري، آموزش منابع انساني شايسته در ايجاد يك سيستم حمل و نقل ايمن و تامين مالي پروژه‌هاي حمل و نقل هم فكري داشته باشيم.
در ادامه وزير حمل و نقل فدراسيون روسيه كه رياست اين نشست را نيز بر عهده داشت ضمن ابراز همدردي و تسليت حادثه دلخراش شهادت رييس‌جمهوري فقيد كشورمان و هيات همراه، از پيشنهادات وزير راه و شهرسازي در خصوص توسعه موارد مربوط به كريدورهاي شمال-جنوب و شرق-غرب و ترانزيت كالا استقبال كرد.
 وي همچنين با اشاره به مزيت‌ها و ظرفيت‌هاي حمل و نقلي موجود در ايران، بر استفاده حداكثري كشورهاي بريكس از اين ظرفيت‌ها تاكيد كرد.

ارسال نظر