آغاز رسمي فرآيند تبليغات رياست‌جمهوري

شوراي نگهبان نام 6 فرد تاييد صلاحيت شده را اعلام كرد

۱۴۰۳/۰۳/۲۱ - ۰۰:۴۳:۵۱
کد خبر: ۳۱۴۳۰۷

وزارت كشور اسامي نامزدهاي احراز صلاحيت شده براي انتخابات چهاردهمين دوره رياست‌جمهوري را اعلام كرد.

وزارت كشور اسامي نامزدهاي احراز صلاحيت شده براي انتخابات چهاردهمين دوره رياست‌جمهوري را اعلام كرد.

اسامي اعلامي از سوي وزارت كشور به ترتيب حروف الفبا بدين شرح است:

۱. مسعود پزشكيان

۲. مصطفي پورمحمدي

۳. سعيد جليلي

۴. عليرضا زاكاني

۵. اميرحسين قاضي‌زاده هاشمي

۶ . محمدباقر قاليباف

ثبت‌نام داوطلبان چهاردهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري از روز دهم تا ۱۴ خرداد ماه در محل ستاد انتخابات در وزارت كشور انجام و در نهايت اسامي به شوراي نگهبان ارسال شد.

در فرآيند اين دوره از انتخابات رياست‌جمهوري، بعد از انجام ثبت نام قطعي داوطلبان، فرصت شوراي نگهبان براي بررسي صلاحيت‌ها آغاز شد و در نهايت امروز ۲۰ خرداد ماه، شوراي نگهبان اسامي را به وزارت كشور اعلام كرد. انتخابات زودهنگام چهاردهمين دوره رياست‌جمهوري در پي شهادت آيت‌الله رييسي رييس‌جمهور سابق، روز جمعه ۸ تيرماه برگزار مي‌شود. سخنگوي ستاد انتخابات كشور خبر داد كه تبليغات انتخابات رياست‌جمهوري آغاز شده است.

محسن اسلامي در يك گفت‌وگوي تلويزيوني اعلام كرد: بر اساس قانون انتخابات با اعلام اسامي داوطلبان انتخابات، تبليغات آغاز مي‌شود و تا ۲۴ ساعت قبل از شروع اخذ رأي يعني ساعت ۸ صبح پنج‌شنبه ۷ تير ادامه دارد.

 

آشنايي با سوابق نامزدها

مسعود پزشكيان متولد ۷ مهر ماه ۱۳۳۳ در مهاباد و هم اكنون نماينده مجلس شوراي اسلامي از حوزه انتخابيه تبريز، آذرشهر و اسكو است. او سابقه نمايندگي در ادوار هشتم، نهم، دهم (نايب رييس) و يازدهم مجلس و همچنين سابقه فعاليت به عنوان وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در دولت هشتم (اصلاحات) و رياست بيمارستان قلب شهيد مدني تبريز را در كارنامه سوابق خود دارد. پزشكيان داراي مدرك دكتراي حرفه‌اي پزشكي و تخصص جراحي عمومي از دانشگاه علوم پزشكي تبريز و همچنين فوق تخصص جراحي قلب از دانشگاه علوم پزشكي ايران است.

وي پيشتر دو مرتبه براي نامزدي انتخابات رياست‌جمهوري در دوره‌هاي يازدهم (سال ۱۳۹۲) و سيزدهم (سال ۱۴۰۰) نام نويسي كرده بود كه در سال ۱۳۹۲ پيش از اعلام اسامي افراد احراز صلاحيت شده، به نفع آيت‌الله اكبر هاشمي رفسنجاني ديگر داوطلب نامزدي اين انتخابات از ادامه حضور در رقابت‌هاي انتخاباتي انصراف داد و در سال ۱۴۰۰ نيز از سوي شوراي نگهبان احراز صلاحيت نشد.

عليرضا زاكاني متولد ۱۲ اسفند ۱۳۴۴ در شهرري كه هم‌اكنون به عنوان چهل‌وهفتمين شهردار تهران فعاليت مي‌كند، از چهره‌هاي شناخته‌شده جريان اصولگرايي است كه هم در چارچوب ساختارهاي حزبي و تشكيلاتي اين جريان نقش‌آفريني كرده و هم تجربه نمايندگي مجلس در دوره‌هاي هفتم، هشتم، نهم و يازدهم را در كارنامه دارد. او همچنين در دولت سيزدهم به سمت دستيار رييس‌جمهوري در مديريت آسيب‌هاي اجتماعي تهران نيز منصوب شد.

زاكاني عضو هیات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران و دانشيار پزشكي هسته‌اي است كه در بيمارستان امام خميني (تهران) و مجتمع درماني ولي‌عصر نيز فعاليت پزشكي دارد. او همچنين در دوران جواني و از اواخر دهه هفتاد مسووليت بسيج دانشجويي دانشگاه‌هاي استان تهران را برعهده داشت و از سال ۱۳۷۹ نيز در سمت رييس سازمان بسيج دانشجويي كشور فعاليت كرد كه پس از چهار سال و در ۱۳۸۲ با استعفا، از مسووليتش كناره‌گيري كرد.

او در سال ۱۳۸۷ با همكاري جمعي از فعالان سياسي اصولگرا، جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي را تأسيس كرد كه در سه دوره نخست برگزاري كنگره تشكل متبوع خود از سوي اعضاي شوراي مركزي به عنوان دبيركل انتخاب شد. زاكاني پس از راهيابي به مجلس هفتم براي يك‌سال در هیات رييسه مجلس عضويت داشت و علاوه بر آن در كميسيون آموزش و تحقيقات فعاليت كرد. در دوره هشتم هم علاوه‌بر عضويت در كميسيون آموزش و تحقيقات به عضويت كميسيون اصل نود درآمد و در دوره نهم در كميسيون شوراها و امور داخلي عضويت داشت كه به رياستش بر كميسيون ويژه بررسي برجام هم رسيد. او در دوره يازدهم مجلس عضويت در كميسيون اصل ۹۰ و رياست بر مركز پژوهش‌هاي مجلس را هم كارنامه خود افزود.

زاكاني در جريان سيزدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري نيز براي كانديداتوري اعلام داوطلبي كرد، اما در نهايت به نفع سيدابراهيم رييسي كناره‌گيري كرد. او از شهريورماه ۱۴۰۰ نيز به عنوان چهل‌وهفتمين شهردار تهران انتخاب شد.

مصطفي پورمحمدي متولد يكم دي‌ماه ۱۳۳۸ در قم كه هم‌اكنون به عنوان دبيركل جامعه روحانيت مبارز نيز شناخته مي‌شود، از جمله روحانيوني است كه با عهده‌دار شدن مسووليت دادستان انقلاب اسلامي در استان‌هاي خوزستان، هرمزگان، كرمانشاه و خراسان طي سال‌هاي ۵۸ تا ۶۵، تجربه رياست بر بخش اطلاعات خارجي وزارت اطلاعات از سال ۶۹ تا ۷۶ و پذيرش جايگاه قائم‎مقام اين وزارتخانه در سال‌هاي ۷۶ تا ۷۸ بدل به يكي از چهره‌هاي شناخته‌شده در سياست ايران شد.

حضور او در دولت اول محمود احمدي‌نژاد و در قامت وزير كشور از سال ۸۷ با پايان مسووليت پورمحمدي در اين وزارتخانه به آغاز رياستش بر سازمان بازرسي كل كشور و تداوم آن تا سال ۹۲ منجر شد. او در دولت نخست حسن روحاني نيز حضور در راس وزارت دادگستري را تجربه كرد. عضويت و رياست هیات امناء مركز اسناد انقلاب اسلامي از ۱۳۷۵ تاكنون كه پس از گذشت ۲۵ سال به آغاز رياست پورمحمدي بر اين مجموعه از سال ۱۴۰۰ انجاميد، حضور در دانشگاه امام صادق (ع) به‎عنوان مدرس از سال ۱۳۷۵ تاكنون و فعاليت به عنوان جانشين فرمانده كل نيروهاي مسلح در امور ناجا از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۷ از ديگر تجريبات وي در امور اجرايي و دانشگاهي طي سال‌هاي گذشته است.

وي مقدمات و سطح عالي (فقه، اصول فقه و فلسفه) را در قم در مدرسه حقاني خارج فقه و اصول را در مشهد، قم و تهران به پايان رساند. پورمحمدي در سطح چهار فقه و حقوق اسلامي (معادل دكترا) در حوزه علميه تحصيل كرده است. او مولف كتاب‌هايي درباره حقوق سياسي، مباني نظري انديشه سياسي در اسلام و مباحث سياسي و اجتماعي است. از وي مقالاتي هم درباره مباني نظري حكومت ديني، نظارت، ارتداد و سياست خارجي منتشر شده است.

محمدباقر قاليباف متولد ۱ شهريور ۱۳۴۰ در طرقبه و هم اكنون نماينده مردم تهران و رييس مجلس شوراي اسلامي (دوره دوازدهم) است. او سابقه عضويت و رياست مجلس يازدهم را دارد و در كارنامه او فعاليت به عنوان شهردار تهران (از شهريور ۱۳۸۶ تا شهريور ۱۳۹۶)، فرماندهي نيروي انتظامي و فرماندهي نيروي هوافضاي سپاه وجود دارد. وي پس از انتصاب به عنوان فرمانده نيروي هوايي سپاه در سال ۱۳۷۶ توسط مقام معظم رهبري، دوره‌هاي فشرده خلباني را سپري كرد و همزمان نيز پس از شركت در آزمون ورودي دكتري تخصصي، در رشته جغرافياي سياسي در دانشگاه تربيت مدرس پذيرفته شد. قاليباف داراي درجه نظامي سرتيپ پاسدار و مرتبه علمي دانشيار و عضو هیات علمي گروه جغرافيايي سياسي دانشگاه تهران است.

وي سه مرتبه تجربه نامزدي انتخابات رياست‌جمهوري در دوره‌هاي نهم (سال ۱۳۸۴) و يازدهم (سال ۱۳۹۲) و دوازدهم (۱۳۹۶) را دارد كه در سال ۱۳۸۴ در رقابت با محمود احمدي‌نژاد، اكبر هاشمي رفسنجاني، مهدي كروبي، مصطفي معين، علي لاريجاني و محسن مهرعلي‌زاده با كسب ۴ ميليون و ۹۵ هزار و ۸۲۷ رأي چهارم شد.

قاليباف همچنين در انتخابات سال ۱۳۹۲ در رقابت با حسن روحاني، سعيد جليلي، محسن رضايي، علي اكبر ولايتي و محمد غرضي با كسب ۶ ميليون و ۷۷ هزار و ۲۹۲ راي دوم شد و در جريان رقابت‌هاي انتخاباتي سال ۱۳۹۶ نيز در حمايت از ابراهيم رييسي ديگر نامزد اين انتخابات كناره‌گيري كرد.

سعيد جليلي متولد سال ۱۳۴۴ در مشهد مقدس و دانش‌آموخته دانشگاه امام صادق (ع) در رشته علوم سياسي است. پدر او بيرجندي و مادرش اردبيلي است. او در سال ۱۳۷۳ ازدواج كرد و يك فرزند پسر دارد.

او در دفاع مقدس ديدبان لشكر نصر خراسان بود و در عمليات كربلاي ۵ از ناحيه پاي راست مجروح و جانباز شد. دو دوره به عنوان رييس اداره بازرسي وزارت خارجه مشغول فعاليت بوده است. با آغاز دهه ۸۰ جليلي به دفتر رهبر معظم انقلاب رفت و مسووليت مديركل بررسي‌هاي جاري دفتر رهبري را بر عهده گرفت. او در اين مدت نقش پايش و گزارش و پيشنهاد راهبردهاي كلان در كشور در حوزه‌هاي مختلف به رهبر انقلاب را بر عهده داشته است. با روي كار آمدن دولت نهم، معاون اروپا و امريكاي وزارت خارجه شد و پس از آن در سال ۸۶ به دبيري شوراي عالي امنيت ملي منصوب شد.

عضويت در «كميته مبارزه با مفاسد اقتصادي» و «ستاد تدابير ويژه اقتصادي» مستقر در دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي و رياست «كميته مبارزه با تحريم» در سوابق جليلي وجود دارد.

جليلي در انتخابات ۹۲ شركت كرد ولي موفقيتي به دست نياورد. او در انتخابات سال ۹۶ نيز با حضور آيت‌الله شهيد رييسي در صحنه انتخابات، ضمن انصراف از كانديداتوري و حمايت تمام قد از او، تمام برنامه‌هاي خود در دولت سايه را در اختيار وي قرار داد.

جليلي همچنين طي اين سال‌ها با احكامي از سوي رهبر انقلاب در شوراي عالي امنيت ملي به عنوان نماينده رهبري، مجمع تشخيص مصلحت نظام به عنوان عضو حقيقي و شوراي راهبردي روابط خارجي عضويت دارد. سيد اميرحسين قاضي‌زاده هاشمي زاده ۲۵ فروردين ۱۳۵۰ در فريمان است.

او از سال ۱۴۰۰ سمت معاونت رييس‌جمهور و رياست بنياد شهيد و امور ايثارگران را در دولت سيزدهم بر عهده دارد. وي كه سابقه ۴ دوره نمايندگي مجلس را در كارنامه دارد، قبل از حضور در بنياد شهيد و انتصاب به عنوان معاون رييس‌جمهور، نايب رييس مجلس يازدهم بود.

قاضي‌زاده هاشمي همچنين در دوره‌هاي هشتم، نهم و دهم نيز به عنوان نماينده مشهد و كلات در مجلس حضور داشت و در دوره‌هاي نهم و دهم دبير و عضو هیات رييسه مجلس بوده است. وي متخصص گوش و حلق و بيني است و پيش از ورود به عرصه سياست ضمن طبابت، رياست دانشگاه علوم پزشكي سمنان را بر عهده داشت. او در انتخابات رياست‌جمهوري دوره سيزدهم نيز به عنوان نامزد نهايي حضور داشت و توانست رتبه چهارم را در ميزان آراي مردم كسب كند.

ارسال نظر