کارشناس حوزه انرژی در گفت‌وگو با «تعادل» مطرح کرد

تسهیل مسیر جذب سرمایه‌گذار جهت توسعه بازارهای نفتی

۱۴۰۳/۰۳/۲۱ - ۰۰:۴۹:۱۳
کد خبر: ۳۱۴۳۱۱
تسهیل مسیر جذب سرمایه‌گذار جهت توسعه بازارهای نفتی

شرکت‌های خصوصی، به ویژه شرکت‌های نفتی بین‌المللی و سرمایه‎‌گذاران خارجی با بازار مشخص برای نفت و گاز استخراجی و تنها با یک رابطه مالی جذاب تعبیه شده بین دولت ایران و این سرمایه‌گذاران، علاوه بر سرمایه‌گذاری مستقیم خود، دارای تخصص فنی پیشرفته، تجربه عملیاتی و فناوری‌های نوآورانه‌ای هستند که می توانند بهره‌وری و پایداری توسعه میادین نفت و گاز در ایران را افزایش دهند.

گلناز پرتوی مهر |

شرکت‌های خصوصی، به ویژه شرکت‌های نفتی بین‌المللی و سرمایه‎‌گذاران خارجی با بازار مشخص برای نفت و گاز استخراجی و تنها با یک رابطه مالی جذاب تعبیه شده بین دولت ایران و این سرمایه‌گذاران، علاوه بر سرمایه‌گذاری مستقیم خود، دارای تخصص فنی پیشرفته، تجربه عملیاتی و فناوری‌های نوآورانه‌ای هستند که می توانند بهره‌وری و پایداری توسعه میادین نفت و گاز در ایران را افزایش دهند. همچنین مشارکت با شرکت‌های خارجی فرصت‌هایی را برای دسترسی به بازارهای جدید صادرات نفت و گاز به ویژه در شرایط تحریم فراهم می‌کند.
نادیا محرابی، کارشناس حوزه انرژی، در رابطه با جذب مشارکت بخش خصوصی در توسعه بالادست صنعت نفت و گاز، در گفت‌وگو با خبرنگار «تعادل»، اظهار کرد: جلب مشارکت بخش خصوصی، اعم از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، در تامین مالی توسعه میادین نفت و گاز ایران می تواند به عنوان یک استراتژی موثر برای تامین مالی پروژه‌های بالادستی صنعت نفت و گاز بدون اتکا به بودجه دولت باشد که زمینه رشد اقتصادی و همچنین رشد درآمدهای ارزی کشور بدون یک ریال بودجه دولتی را فراهم خواهد کرد که این تسهیل شرایط و زمینه‌سازی برای مشارکت شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و همچنین مردم به سمت بالادست صنعت نفت و گاز با رابطه مالی جذاب، نه تنها به سمت گسیل منابع به این ابرپروژه‌ها منتهی خواهد شد بلکه مسیر به کارگیری انتقال فناوری و افزایش بهره‌وری را نیز تسهیل خواهد کرد و در عین حال زمان انجام پروژه و بهره‌برداری از پروژه را نیز به دلیل حضور سرمایه و توان بخش غیردولتی به حداقل زمان ممکن خواهد رساند.
وی ادامه داد: دولت سیزدهم نیز با درک مزایای مشارکت بخش خصوصی در توسعه منابع ارزشمند هیدروکربنی کشور، جذب سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز را با اصلاح رابطه مالی توسعه میادین بین دولت و سرمایه‌گذار اولویت اصلی خود قرار داده است. نمونه بارز این جلب مشارکت نیز، مشارکت شرکت‌های پتروشیمی و صنعت پتروشیمیایی کشور در توسعه 16 میدان گازی ایران است که با سرمایه‌گذاری 6.5 میلیارد دلاری و ظرفیت افزایش تولید روزانه 130 میلیون لیتر کمک بزرگی به تامین گاز صنایع پتروشیمی و خودتامینی گاز صنایع خواهد کرد.
این کارشناس انرژی در ادامه با اشاره به رویکرد جدید توسعه صنعت نفت و گاز بدون محدودیت‌های بودجه‌ای اظهار کرد: این ابتکار راهبردی و استفاده از پتانسیل مشارکت بخش عمومی با بخش خصوصی در صنعت نفت و گاز زمینه توسعه بدون بودجه را در بالادست این صنعت که سالیان سال، تنها به بودجه دولتی متکی بود، فراهم خواهد کرد. این رویکرد دولت سیزدهم در جهت ایجاد بستر جهت مشارکت شرکت‌های پتروشیمی برای سرمایه‌گذاری در توسعه میدان گازی بالادست، راه‌حلی نوآورانه برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده گاز، تقویت تولید و حمایت از رشد اقتصادی بوده است و در عین حال محدودیت‌های بودجه‌ای کشور را نیز کاهش می‌دهد.
وی ادامه داد: مشارکت بخش خصوصی به بسیج منابع مالی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های هیدروکربنی کمک می کند و اتکا به بودجه دولت را به تنهایی کاهش می‌دهد. این سرمایه اضافی 
می تواند توسعه بالادستی را تسریع کند که در غیر این صورت ممکن است با تاخیر یا کمبود بودجه مواجه شود. شرکت‌های خصوصی، به ویژه شرکت‌های نفتی بین المللی و سرمایه‎‌گذاران خارجی با بازار مشخص برای نفت و گاز استخراجی و تنها با یک رابطه مالی جذاب تعبیه شده بین دولت ایران و این سرمایه‌گذاران، علاوه بر سرمایه‌گذاری مستقیم خود، دارای تخصص فنی پیشرفته، تجربه عملیاتی و فناوری های نوآورانه ای هستند که می‌توانند بهره‌وری و پایداری توسعه میادین نفت و گاز در ایران را افزایش دهند. همچنین مشارکت با شرکت‌های خارجی فرصت‌هایی را برای دسترسی به بازارهای جدید صادرات نفت و گاز به ویژه در شرایط تحریم فراهم می کند. سرمایه‌گذاران خارجی یا خود عمدتا دارای پالایشگاه یا پتروپالایشگاه جهت فرآوری نفت خام هستند یا روابط تجاری و کانال‌های بازاریابی خاص خود را برای تحویل منابع نفت و گاز ایران به مصرف‌کنندگان نهایی در سراسر جهان ایجاد خواهند کرد و مساله بازار را نیز با یک رابطه مالی جذاب‌تر به راحتی حل خواهیم کرد. نکته بسیار مهم این است که این تلاش‌ها مجزا از تلاش‌های دولت مستقر جهت بازاریابی و بازارسازی است.
محرابی در پایان افزود: جذب سرمایه‌گذاری خصوصی در توسعه منابع نفت و گاز ایران می‌تواند یک تغییر بازی باشد و صنعت را در یک لحظه مهم از چالش‌ها و فرصت‌ها به جلو سوق دهد. با بسیج شرکا و تخصص از سراسر جهان، ایران می تواند پتانسیل کامل دارایی‌های هیدروکربنی خود را باز کند و اطمینان حاصل کند که آنها همچنان به رشد اقتصادی و رفاه برای نسل‌های آینده ادامه می‌دهند. تصمیمات اتخاذ شده امروز، فردای استراتژیک ترین بخش اقتصادی ایران را رقم خواهد زد.

ارسال نظر