چرا عرضه اوراق دولتي باز هم بي‌مشتري ماند؟

۱۴۰۳/۰۳/۲۲ - ۰۱:۴۰:۴۰
کد خبر: ۳۱۴۴۰۹

ششمين حراج اوراق مالي اسلامي دولتي در روز جاري در شرايطي برگزار شد كه هيچ يك از اين اوراق فروش نرفت. همانطور كه در جدول زير مشخص است، چهار اوراق اراد 157، 158، 159، 160 كه در حراج امروز عرضه شد، هيچ خريداري نداشت. لازم به ذكر است نرخ بازده تا سر رسيد اوراق حراج امروز به ترتيب 28 درصد، 28.5 درصد، 28.7 و 29 درصد بود.

تسنيم| ششمين حراج اوراق مالي اسلامي دولتي در روز جاري در شرايطي برگزار شد كه هيچ يك از اين اوراق فروش نرفت. همانطور كه در جدول زير مشخص است، چهار اوراق اراد 157، 158، 159، 160 كه در حراج امروز عرضه شد، هيچ خريداري نداشت. لازم به ذكر است نرخ بازده تا سر رسيد اوراق حراج امروز به ترتيب 28 درصد، 28.5 درصد، 28.7 و 29 درصد بود.
در حراج ششم اوراق مالي اسلامي، نه از سوي بانك‌ها و نه از سوي صندوق‌هاي فعال در بازار سرمايه هيچ خريدي صورت نگرفت. كارشناسان و تحليل گران معتقدند يكي از دلايل اصلي عدم فروش اين اوراق، عدم مديريت واحد در تيم اقتصادي دولت و ناهماهنگي ميان اركان اقتصادي دولت در خصوص سياست مالي و پولي است.
بررسي‌ها نشان مي‌دهد در گذشته نيز چالش‌هايي كه در خصوص فروش نرفتن اوراق دولتي به وجود مي‌آمد با تعامل و همكاري بين بانك مركزي و ساير بانك‌ها رفع مي‌شد.
در همان مقطع در رسانه‌ها اعلام شد، بانك‌ها موظف شده‌اند بخشي از سپرده‌هاي خود را به صورت اوراق دولتي نگهداري كنند، اين موضوع باعث شد تا علاوه بر تسهيل فروش اوراق دولتي، دولت نيز با كسري بودجه مواجه نشود. در واقع بانك مركزي در آن زمان، از يك سو با ملزم كردن بانك‌ها به خريد اوراق دولتي به پوشش كسري بودجه و تامين منابع مالي آن كمك مي‌كرد و از سويي مانع افزايش غيرمنطقي نرخ بازدهي اوراق مي‌شد. اين در حالي است كه به نظر مي‌رسد فروش نرفتن اوراق دولتي در روز‌هاي اخير، ريشه در ناهماهنگي تيم اقتصادي دولت دارد، چرا كه به هر حال اتخاذ چنين سياست‌هايي مي‌توانست منجر به فروش رفتن اوراق عرضه شده شود. گفتني است هم‌اكنون نرخ بازدهي اوراق به 36 درصد رسيده و با نرخ‌هاي زير 30 هيچ جذابيتي براي صندوق‌ها و بانك‌ها وجود ندارد.

ارسال نظر