نرخ خوراك پالايشگاه‌ها پاشنه آشيل فعلي بورس

۱۴۰۳/۰۳/۲۲ - ۰۱:۴۲:۰۷
کد خبر: ۳۱۴۴۱۱

محسن خدابخش، عضو سابق هيات‌مديره سازمان بورس و اوراق بهادار به نقش نرخ خوراك صنايع بر روند معاملات بورس اشاره كرد و گفت: موضوع مربوط به نرخ خوراك به عنوان مساله‌اي مهم تلقي‌مي‌شود كه با تاثير چشمگير بر روند بازار همراه بوده و به‌شدت روند اين بازار را تحت تاثير خود قرار مي‌دهد.

محسن خدابخش، عضو سابق هيات‌مديره سازمان بورس و اوراق بهادار به نقش نرخ خوراك صنايع بر روند معاملات بورس اشاره كرد و گفت: موضوع مربوط به نرخ خوراك به عنوان مساله‌اي مهم تلقي‌مي‌شود كه با تاثير چشمگير بر روند بازار همراه بوده و به‌شدت روند اين بازار را تحت تاثير خود قرار مي‌دهد.
وي اظهار داشت: تصميمات اتخاذ شده درخصوص نرخ خوراك پالايشگاه‌ها به عنوان پاشنه آشيل فعلي بازار تلقي مي‌شود كه اين اتفاق تاثيرگذار بر فعاليت شركت‌ها و نيز كاهش حاشيه سود شركت‌ها بوده است. خدابخش ادامه داد: انجام هر گونه اقدامي كه با كاهش حاشيه سود شركت‌ها همراه شود، منجر به تغيير روند بازار و ضرر و زيان سهامداران خواهد شد كه اين اتفاق به نفع بورس نيست و زمينه‌ساز خروج چشمگير سرمايه‌هاي مردم از اين بازار و ورود آن به بازارهايي مي‌شود كه نمي‌توانند نقش چنداني را در بهبود فعاليت‌هاي واحدهاي توليدي داشته باشند. عضو سابق هيات‌مديره سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان كرد: بهتر است اتخاذ تصميماتي مانند «بند س تبصره ۶ قانون بودجه» و «نرخ خوراك صنايع» كه منجر به تغيير كلي روند بازار مي‌شوند به صورت تدريجي و بلندمدت باشد و به هيچ عنوان نبايد اجرا و اطلاع‌رساني آن به گونه‌اي انجام شود كه ترس سهامداران از سرمايه‌گذاري در بازار سهام را با خود به همراه داشته باشد.
وي ادامه داد: سهامداران با پيش فرض‌هاي حاكم بر بازار اقدام به سرمايه‌گذاري در سهام شركت‌هاي مختلف مي‌كنند، بنابراين اتخاذ تصميمات يك‌باره از سوي مسوولان سبب از بين رفتن اعتماد سهامداران و خروج سرمايه‌هاي‌شان از اين بازار مي‌شود.
خدابخش خاطرنشان كرد: با توجه به چنين مساله‌اي بايد اقدامي صورت گيرد تا مذاكرات لازم جهت بازگشت فرمول نرخ خوراك پالايشگاه‌ها همچون گذشته انجام شود، بنابراين بايد تلاش كرد تا هر چه سريع‌تر زمينه اصلاح نرخ خوراك صنايع فراهم و حاشيه سود شركت‌ها حفظ شود.
عضو سابق هيات‌مديره سازمان بورس و اوراق بهادار تصريح كرد: در وضعيت فعلي بازار، اصلاح نرخ خوراك پالايشگاه‌ها و به مراتب افزايش حاشيه سود شركت‌ها به نفع معاملات بازار است كه اين امر به‌طور حتم زمينه‌ساز تغيير روند بازار و بازگشت اعتماد به سهامداران خواهد بود.
وي اظهار داشت: طي چند وقت گذشته مسائل مختلفي روند اين بازار را تحت تاثير قرار داد كه اين مسائل در كنار نرخ خوراك پالايشگاه‌ها منجر به تحت تاثير قرار گرفتن بازار و كاهش حاشيه سود شركت‌ها شد. خدابخش با بيان اينكه افزايش هزينه‌هاي انرژي از ديگر مسائلي است كه باعث تغيير روند بازار، تاثير آن بر قيمت سهام شركت‌ها و افت شاخص بورس شد، گفت: اين اتفاق در بلندمدت باعث خروج سرمايه‌گذار از بازار سهام مي‌شود، زيرا سود مناسبي كه متناسب با نرخ سود بدون بهره باشد عايد اين شركت نمي‌شود. عضو سابق هيات‌مديره سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام اينكه «بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳» به عنوان مساله‌اي بسيار مهم تلقي مي‌شود كه اخيرا باعث افزايش نوسانات حاكم در بازار سهام شد، تاكيد كرد: متاسفانه هميشه بازار تحت تاثير سياست‌هاي مهم اتخاذ شده مانند تصميمات مالياتي با روند نزولي همراه مي‌شود كه اين اتفاق سرمايه اجتماعي را نشانه مي‌گيرد و باعث سخت شدن بازگشت اعتماد به سهامداران خواهد شد. وي معتقد است كه سرمايه فرار است، بنابراين اتخاذ اين تصميمات باعث ورود سرمايه‌هاي مردم به بازاري مي‌شود كه بتوانند سود بيشتري را از آن خود كند.
خدابخش اصلي‌ترين مشكل فعلي بازار سرمايه را اعتماد از بين رفته سهامداران عنوان كرد و گفت: در صورت پيگيري‌هاي لازم از سوي مسوولان براي انجام اقداماتي مانند اصلاح «بند س تبصره ۶ قانون بودجه» و اصلاح نرخ خوراك صنايع شاهد اثر آن بر بازار و بازگشت اعتماد به سهامداران براي سرمايه‌گذاري مجدد در بازار خواهيم بود.
عضو سابق هيات‌مديره سازمان بورس و اوراق بهادار، توجه به سرمايه اجتماعي را موضوعي مهم در بازار دانست و افزود: بايد اقدامي صورت گيرد تا از ابتدا شاهد انجام سياست‌گذاري‌ها باشيم و از اين طريق سرمايه‌گذار بداند كه با چه 
پيش فرض‌هايي قرار است اقدام به سرمايه‌گذاري كند و بازدهي لازم را به دست آورد. وي با اعلام اينكه سازمان بورس و اوراق بهادار هميشه پيگير بهبود وضع حاكم بر بازار بوده و در وضعيت فعلي هم پيگيري‌هاي خوبي از سوي اين سازمان براي رفع مشكل نرخ خوراك صنايع و اصلاح «بند س تبصره ۶ قانون بودجه» صورت گرفته، اظهار داشت: گاهي بهبود برخي از مسائل خارج از اختيار و توان سازمان بورس بوده كه در اين زمينه بايد نهادهايي مانند بانك مركزي براي بهبود وضع حاكم كمك‌كننده باشند. خدابخش ادامه داد: اكنون با توجه به پيگيري‌هاي سازمان بورس به موفقيت‌هايي در خصوص مشكلات حاكم بر بازار دست پيدا كرده‌ايم و اقدامات خوبي در حال انجام استعضو سابق هيات‌مديره سازمان بورس و اوراق بهادار تاكيد كرد: بهتر است در بحث اقتصادي به يك ثباتي دست پيدا كنيم كه حاصل تعامل بانك مركزي، وزارت صمت، نفت، اقتصاد و دارايي و سازمان برنامه و بودجه باشد، اين نهادها بايد با كمك يكديگر تلاش زيادي را در بهبود وضعيت بازار و كاهش اتخاذ تصميمات منفي به كار بگيرند.

ارسال نظر