سرپرست وزارت امور خارجه:

روابط با عربستان در مسير صحيح قرار دارد

۱۴۰۳/۰۳/۲۳ - ۰۰:۴۹:۴۵
کد خبر: ۳۱۴۴۵۴
روابط با عربستان در مسير صحيح قرار دارد

سرپرست وزارت خارجه ايران در اظهاراتي گفت كه روابط جمهوري اسلامي ايران و عربستان سعودي در مسير درست حركت مي‌كند و درحال گسترش است. علي باقري، سرپرست وزارت خارجه ايران در ادامه تاكيد كرد: با موافقت ۲ طرف سازوكاري را براي بهبود روابط ۲ كشور به كار گرفتيم و اميدواريم كه اين روابط در آينده بهبود يابد.

سرپرست وزارت خارجه ايران در اظهاراتي گفت كه روابط جمهوري اسلامي ايران و عربستان سعودي در مسير درست حركت مي‌كند و درحال گسترش است. علي باقري، سرپرست وزارت خارجه ايران در ادامه تاكيد كرد: با موافقت ۲ طرف سازوكاري را براي بهبود روابط ۲ كشور به كار گرفتيم و اميدواريم كه اين روابط در آينده بهبود يابد.
وي در گفت‌وگو با خبرگزاري اسپوتنيك افزود: همكاري ميان ۲ كشور به ‌ويژه در سطح وزراي خارجه تداوم دارد و اين همكاري ۲ جانبه منجر به از بين رفتن هرگونه سوءتفاهم و ايجاد زمينه براي همكاري‌ها شد. باقري تاكيد كرد: برخي كشورها با طرح اتهاماتي عليه برنامه هسته‌اي ايران مي‌خواهند آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را به مكاني براي تسويه حساب‌هاي سياسي با تهران تبديل كنند. ايران عضو مسوول در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي است و تمام فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران تحت نظارت آژانس است بنابراين هركشوري كه نسبت به فعاليت هسته‌اي ايران نگراني‌هايي دارد در واقع به مكانيزم آژانس مشكوك است و اين مكانيزم را نمي‌پذيرد. كشورهايي كه عليه برنامه هسته‌اي ايران اتهاماتي مطرح مي‌كنند همان كشورهايي هستند كه در زمينه‌هاي ديگر از ايران شكست خوردند. اين كشورها مي‌خواهند آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را به ميداني براي تسويه حساب سياسي با تهران تبديل كنند اما آنها با اين اقدامات به جايگاه فني و حرفه‌اي آژانس آسيب مي‌زنند. وي افزود: كشورهاي مستقل جهان بايد با اين خط‌مشي كه برخي كشورهاي غربي آن را درپيش گرفته‌اند مقابله كنند و اين مساله در واقع سوءاستفاده از توانايي فني و تخصصي آژانس در راستاي تحقق اهداف سياسي غير مشروع است. سرپرست وزارت خارجه ايران در بخش ديگري تاكيد كرد: مجموعه بريكس و سازمان شانگهاي فوايدي براي كشورهاي عضو دارد و ايران از زماني كه عضو رسمي بريكس شد توانست از امكانات مختلف اين مجموعه براي تحقق اهداف خود استفاده كند. مجموعه بريكس و سازمان همكاري شانگهاي بيش از هر زمان ديگري زمينه‌هايي را فراهم مي‌كنند تا ايران بتواند منافع خود را تامين كند. از جمله اموري كه مي‌توان به آن اشاره كرد پيشنهاد رييس‌جمهور شهيد ما به دولت آفريقاي جنوبي است. در مرحله‌اي كه اين كشور رياست مجموعه بريكس را برعهده داشت؛ شهيد رييسي پيشنهاد برگزاري نشست سران بريكس درمورد اوضاع غزه را داد و اين نشست برگزار شد اين درحالي است كه يك مجموعه اقتصادي و تجاري سابقه ورود كردن به مساله مهم بين‌المللي و غير اقتصادي و تجاري مانند مساله غزه را ندارد اما اين امر محقق شد.
وي ادامه داد: ايران قصد دارد معاملات مالي خود با دلار را كنار بگذارد تا بتواند با تاثير بيشتري با تحريم‌هاي غربي مقابله كند. ايران در انجام اين كار جدي است و اين اراده نزد كشورهاي عضو بريكس نيز وجود دارد بنابراين، اين همراهي مي‌تواند منافع ايران را به‌طور جدي تضمين كند.
او با تاكيد بر اينكه « هرگونه نگراني از فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران بي‌اساس است»، گفت: برخي كشورها با طرح اتهاماتي عليه برنامه هسته‌اي ايران مي‌خواهند آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را به مكاني براي تسويه‌حساب‌هاي سياسي با تهران تبديل كنند. ايران عضو مسوول در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي است و تمام فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران تحت نظارت آژانس است، بنابراين هر كشوري كه نسبت به فعاليت هسته‌اي ايران نگراني‌هايي دارد، در واقع به مكانيزم آژانس مشكوك است و اين مكانيزم را نمي‌پذيرد.
باقري با بيان اينكه كشورهايي كه عليه برنامه هسته‌اي ايران اتهاماتي مطرح مي‌كنند، همان كشورهايي هستند كه در زمينه‌هاي ديگر از ايران شكست خوردند، گفت: اين كشورها مي‌خواهند آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را به ميداني براي تسويه حساب سياسي با تهران تبديل كنند اما آنها با اين اقدامات به جايگاه فني و حرفه‌اي آژانس آسيب مي‌زنند. سرپرست وزارت خارجه ايران افزود: كشورهاي مستقل جهان بايد با اين خط‌مشي كه برخي كشورهاي غربي آن را درپيش گرفته‌اند مقابله كنند و اين مساله در واقع سوءاستفاده از توانايي فني و تخصصي آژانس در راستاي تحقق اهداف سياسي غير مشروع است. باقري در بخش ديگري از اين مصاحبه درباره مزاياي عضويت ايران در سازمان‌هايي نظير بريكس و شانگهاي گفت: مجموعه بريكس و سازمان شانگهاي فوايدي براي كشورهاي عضو دارد و ايران از زماني كه عضو رسمي بريكس شد توانست از امكانات مختلف اين مجموعه براي تحقق اهداف خود استفاده كند. باقري درباره روابط تهران-مسكو نيز گفت ايران و روسيه از تهديدهاي مشترك كشورهاي ثالث عليه اين ۲ كشور، فرصت‌هاي مشتركي براي توسعه روابط ايجاد كرده‌اند. سرپرست وزارت خارجه ايران در مورد وضعيت كنوني روابط سياسي بين تهران و مسكو گفت: ايران و روسيه ۲ همسايه هستند كه روابط تاريخي و ريشه‌داري با هم دارند. در طول سال‌هاي گذشته عرصه‌هاي روابط بين ايران و روسيه بسيار گسترش پيدا كرده، اما نكته مهم اين است كه تهديدهاي مشترك عليه اين ۲ كشور، فرصت‌هاي مشتركي را پيش روي ۲ كشور قرار داده است و بر اين اساس هر ۲ كشور عزم جدي و راسخ دارند تا در زمينه‌هاي مختلف همكاري‌هاي دوجانبه خود را توسعه دهند. از اين رو روند رو به رشد همكاري‌هاي ۲ كشور نشان‌دهنده اين است كه رهبران ۲ كشور عزم راسخ دارند تا مناسبات بين ۲ كشور را مستحكم كنند و از همه فرصت‌ها براي انتفاع ۲ كشور و ۲ ملت بهره بگيرند.
او گفت: موضوع ايجاد پول مشترك و سيستم دلارزدايي از تبادلات تجاري و اقتصادي كشورهاي عضو مجموعه بريكس يك راهبردي است كه در دستور كار جدي كشورهاي عضو قرار دارد. عضويت ايران در بريكس در واقع برآمده از يك عقلانيت راهبردي در عرصه سياست خارجه جمهوري اسلامي ايران است.

ارسال نظر