مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران:

بنزين سه نرخي نمي‌شود

۱۴۰۳/۰۳/۲۳ - ۰۰:۵۹:۴۸
کد خبر: ۳۱۴۴۵۹
بنزين سه نرخي نمي‌شود

مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران با اشاره به مصرف روزانه ۷۰ ميليون ليتر در دوره كرونا گفت: اين در حالي بود كه ميزان توليد بنزين در آن ايام، بيش از روزانه ۹۰ ميليون ليتر بود كه با افزايش جهشي و به‌يك‌باره مصرف به بيش از ۱۰۰ ميليون ليتر پس از كنترل شيوع ويروس كرونا، ‌عملاً امكان صادرات بنزين از بين رفت.

مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران با اشاره به مصرف روزانه ۷۰ ميليون ليتر در دوره كرونا گفت: اين در حالي بود كه ميزان توليد بنزين در آن ايام، بيش از روزانه ۹۰ ميليون ليتر بود كه با افزايش جهشي و به‌يك‌باره مصرف به بيش از ۱۰۰ ميليون ليتر پس از كنترل شيوع ويروس كرونا، ‌عملاً امكان صادرات بنزين از بين رفت.
 به گزارش جهان اقتصاد، جليل سالاري (سه‌شنبه، ۲۲ خرداد) در نشست با نمايندگان رسانه‌هاي خبري در محل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي، با ارايه گزارشي كامل از عملكرد اين شركت در طول دوره ۱۰۰۰ روزه فعاليت دولت سيزدهم گفت: با افزايش روزافزون مصرف بنزين پس از استقرار دولت سيزدهم كه با مهار ويروس كرونا هم‌زمان شده بود، در سال ۱۴۰۰، ۴ ميليون تراز مثبت بين توليد و مصرف بنزين كشور وجود داشت كه تلاش كرديم در چنين شرايطي بنزين موردنياز كشور را تأمين كنيم. پس از آن نيز با افزايش تعداد خودروها بدون خروج خودروهاي فرسوده، اين ميزان باز هم به‌شكلي جهشي افزايش يافت، تا جايي كه اين عدد هم‌اكنون به‌طور ميانگين به روزانه حدود ۱۲۰ ميليون ليتر رسيده است.
وي با اشاره به تعميرات اساسي پالايشگاه ستاره خليج‌فارس افزود: اين پالايشگاه به عنوان يكي از مهم‌ترين مبادي توليد بنزين كشور كه نزديك به نيمي از بنزين كشور را توليد مي‌كند، به حدود سه دوره تعميرات اساسي نياز داشت كه در اين دولت بدون لطمه به توليد بنزين و بدون كوچك‌ترين وقفه در عمليات توزيع بنزين كشور، با موفقيت‌ اجرايي شد.
معاون وزير نفت در امور پالايش تأكيد كرد: واحد گوگردزدايي پالايشگاه اصفهان نيز در مسير بهره‌برداري دچار اشكالاتي مهم در حوزه ايمني بود كه پس از رفع اين چالش‌ها در نقاط متعدد (در صورت بهره‌برداري، با وجود عيوب متعدد در نقاط مختلف مخاطراتي را به همراه داشت) كه ظرف مدت‌زمان چهار ماه اجرايي شد، اين طرح نيز به بهره‌برداري رسيد و با راه‌اندازي آن حدود ۲۰ ميليون ليتر به ظرفيت نفت‌گاز يورو ۵ كشور افزوده شد.
سالاري با اشاره به اينكه با اجراي اقدام‌هايي كه در نهادهاي توسعه‌اي شركت انجام شد، شركت را از شرايط زيان‌دهي خارج كردند، گفت: در زمان تحويل دولت سيزدهم در سال ۱۴۰۰، تعهدات صادرات بنزين ما ۷۴۴ ميليون ليتر معادل ۲۱ كشتي بود و به حل‌وفصل و تعيين‌تكليف نياز داشت، همچنين ۲۷ فقره صادرات بدون پشتوانه انجام شده بود كه معادل ۵۸ كشتي بود كه آن هم بخشي از تعهدات بود. افزون ‌بر آن، ۱۱ كشتي بنزين نيز فروش رفته بود كه مجبور شديم تعهدهاي آن را باطل كنيم. وي همچنين با اشاره به توسعه زيرساخت‌هاي سامانه هوشمند سوخت در كشور با استقرار دولت سيزدهم به ويژه پس از حمله سايبري گفت: وقتي وارد مجموعه شديم فقط ۹ هزار قطعه كارت سوخت موجود بود كه افزون بر تأمين كارت و بومي‌سازي آن و صدور و تحويل حدود ۴ ميليون قطعه كارت سوخت المثني، زمان انتظار صدور كارت سوخت نيز به ميزان قابل ملاحظه‌اي كاهش يافت، همچنين افزون بر بومي‌سازي كارت‌خوان‌ها و ديگر تجهيزات سامانه هوشمند سوخت، كارگاه‌هاي تعميرات تجهيزات سامانه هوشمند سوخت را در سراسر كشور راه‌اندازي كرديم. معاون وزير نفت در امور پالايش همچنين با اشاره به اقدام‌هاي انجام‌شده به‌منظور شفاف‌سازي واگذاري‌ها افزود: نزديك يك‌ميليارد يورو پروژه در شركت‌هاي پالايشي را تعيين‌تكليف كرديم و با اقدام‌هايي كه در نهادهاي توسعه‌اي شركت انجام شد، شركت را از شرايط ضرردهي خارج كرديم. سالاري با اشاره به اجراي پروژه‌هاي فراسرزميني براي نخستين‌بار از سوي شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي در صنعت نفت گفت: طي ۶ سال گذشته افزون بر اجراي پروژه‌هاي فراسرزميني و صدور خدمات فني - مهندسي در قالب اين پروژه با استفاده از ظرفيت شركت‌هاي دانش‌بنيان داخلي، دانش فني طرح‌هاي ارتقاي كيفي را با كمك‌ دانش‌بنيان‌ها در كشور بومي‌سازي كرديم. 
وي همچنين به توسعه زيرساخت‌هاي صنعت انتقال با بهره‌برداري از پروژه‌هاي جديد خط لوله و نيز توسعه حمل‌ونقل ريلي فرآورده در دولت سيزدهم اشاره كرد و افزود: با توجه به شكاف قيمتي قابل توجه فرآورده با كشورهاي همسايه، تعرضات زيادي به خطوط لوله كشور داشتيم، اما با تلاش شبانه‌روزي همكاران من، هيچ كمبودي در تأمين و تحويل سوخت كشور وجود نداشت.
 مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي تأكيد كرد: كيفي‌سازي فرآورده را در دستور كار قرار داديم و امروز بيش از ۸۵ تا ۹۰ درصد فرآورده توليدي در كشور با استاندارد يورو ۴ و ۵ توليد مي‌شود، همچنين براي نخستين‌بار در كشور دانش فني طرح‌هاي ارتقاي كيفي نفت‌كوره را در كشور بومي‌سازي و از طريق شركت‌هاي دانش‌بنيان داخلي و برگزاري جلسات متعدد كارشناسي، اجراي اين طرح‌ها را در واحدهاي پالايشي به‌دقت رصد و پيگيري كرديم. سالاري با اعلام اينكه امسال حدود هزار و ۱۰۰ كيلومتر خط لوله جديد به بهره‌برداري مي‌رسد كه روند عرضه و دسترسي به فرآورده در كشور را به مقدار قابل ملاحظه‌اي تسهيل خواهد كرد، گفت: با احتساب اين خطوط، طول خطوط لوله نفت و فرآورده كشور به نزديك ۱۶ هزار كيلومتر خواهد رسيد. وي همچنين با اشاره به اقدام‌هاي شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي براي مبارزه با قاچاق سوخت با تعريف بيش از ۹ اقدام در حوزه مبارزه با قاچاق سوخت و به‌كارگيري سياست‌هاي غيرقيمتي به‌منظور مصرف بهينه سوخت در كشور و جلوگيري از هدررفت سرمايه ملي، بيان كرد: در همه حوزه‌ها با احتساب بخش نيروگاهي، سالانه معادل حدود ۹ ميليارد دلار عرضه خارج از شبكه سوخت در كشور داريم كه به‌منظور مقابله با اين عرضه خارج از شبكه، همكاران من در شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ۹ طرح مهم را اجرايي كردند كه نقش مهمي در مبارزه جدي با قاچاق سوخت داشته است. پيش‌بيني مي‌كنيم با اجراي اين طرح‌ها از اتلاف و قاچاق روزانه ۱۰ ميليون ليتر فرآورده در كشور جلوگيري شود.

ارسال نظر