آمادگي هواشناسي ايران براي همكاري مشترك با تاجيكستان

۱۴۰۳/۰۳/۲۳ - ۰۱:۱۲:۲۷
کد خبر: ۳۱۴۴۷۹

رييس سازمان هواشناسي كشور در ديدار عضو كابينه دولت تاجيكستان و تعدادي از اعضاي كميته دولتي مديريت زمين و ژئودزي اين كشور، از آمادگي هواشناسي ايران براي همكاري مشترك با تاجيكستان خبر داد.

رييس سازمان هواشناسي كشور در ديدار عضو كابينه دولت تاجيكستان و تعدادي از اعضاي كميته دولتي مديريت زمين و ژئودزي اين كشور، از آمادگي هواشناسي ايران براي همكاري مشترك با تاجيكستان خبر داد. به گزارش مهر، سحر تاج بخش مسلمان رييس سازمان هواشناسي در بازديد عضو كابينه دولت تاجيكستان و جمعي از اعضاي كميته دولتي مديريت زمين و ژئودزي اين كشور از ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي سازمان هواشناسي ايران، به تشريح وضعيت اقليم ايران و آسيا در سال ۲۰۲۳ پرداخت و گفت: شايد مهم‌ترين موضوعي كه امروز مساله اطلاعات هواشناسي و اقليم را در دنيا تحت تأثير قرار داده، مساله تغيير اقليم و رخدادهاي ناشي از آن است؛ موضعي كه اهميتي زيادي در دنيا دارد. آخرين گزارش سازمان جهاني هواشناسي از وضعيت اقليم قاره آسيا نشان مي‌دهد كه تغييرات قابل توجهي در پارامترهاي دما و بارش اين قاره رخ داده است. تاج بخش مسلمان افزود: بر اساس اين گزارش بخش زيادي از ايران، تاجيكستان، افغانستان و.. شاهد افزايش قابل توجه دما نسبت به بلندمدت بودند. علاوه بر ناهنجاري دماي، ميزان تغييرات بارش آسيا نيز قابل توجه بوده است. سطح پوشش برف آسيا نيز در سال گذشته تغييرات مهمي داشته است كه از جمله آن مي‌توان به كاهش سطح پوشش برف در ارتفاعات ايران و بسياري از بخش‌هاي منطقه اشاره كرد. رييس سازمان هواشناسي كشور گفت: تغييرات اقليم براي تاجيكستان به دليل داشتن يخچال‌هاي طبيعي، بسيار با اهميت است چراكه افزايش دماي هوا سبب ذوب شدن يخچال‌ها و كاهش مساحت آنها مي‌شود.بر اساس گزارش‌هاي بين‌المللي ۹۶ درصد از مخاطراتي كه مردم را تهديد مي‌كند، مربوط به رخدادهاي جوي به ويژه سيل، توفان، انواع وزش باد، خشكسالي و … است. وي در بخش ديگري به تلاش‌هاي سازمان ملل براي كاهش خطرات ناشي از پديده‌هاي مخرب جوي اشاره كرد و گفت: سازمان ملل متحد تلاش مي‌كند با استفاده از چارچوب سنداي، مديريت بحران‌هاي جوي را بهبود دهد. چارچوب سنداي از مهم‌ترين ابزارها براي بهبود مديريت بحران از جمله مديريت بحران آب و هوايي است كه هفت هدف دارد و كشورها تا سال ۲۰۳۰ بايد آنها را اجرايي كنند. تاج بخش مسلمان اضافه كرد: يكي از اهداف اين چارچوب افزايش دسترسي به سامانه‌هاي هشدار سريع چند مخاطره‌اي براي كاهش ريسك بلايا و دسترسي به اطلاعات جوي است تا جان و مال مردم از خطر مخاطرات جوي حفظ شود. با استفاده از مدل‌هاي چند مخاطره‌اي مي‌توان خطرناك‌ترين و فراوان‌ترين رويدادهاي مخاطره‌آميز را به موقع 
پيش بيني و براي مديريت آن چاره‌انديشي كرد. معاون وزير راه و شهرسازي با تاكيد بر اينكه سيستم‌هاي هشدار تأثير محور چهار مولفه دارد كه صرفاً دو مورد آن مربوط به هواشناسي است، گفت: لايه‌هاي اطلاعاتي مختلفي براي اين سيستم‌ها نياز است تا بتوان تأثير پديده‌هاي هواشناسي بر مناطق يا سازه‌هاي مختلف را پيش بيني كرد.

ارسال نظر