سقوط رمزارزها نگرانی‌هایی را درباره ثبات مالی جهانی برانگیخته است

عقب‌نشینی ارزهای دیجیتال

۱۴۰۳/۰۳/۲۳ - ۰۱:۳۴:۰۳
کد خبر: ۳۱۴۴۸۱
عقب‌نشینی ارزهای دیجیتال

قیمت بیت کوین روز جمعه از ۷۱,۹۰۰ دلار به ۶۸,۵۰۰ دلار سقوط کرد. این افت همزمان با انتشار گزارش خلاصه وضعیت اشتغال ایالات متحده رخ داد که یک گزارش اقتصادی است که به‌طور معمول بر احساسات بازار در سراسر طبقات دارایی مختلف، از جمله ارزهای دیجیتال تأثیر می‌گذارد.

قیمت بیت کوین روز جمعه از ۷۱,۹۰۰ دلار به ۶۸,۵۰۰ دلار سقوط کرد. این افت همزمان با انتشار گزارش خلاصه وضعیت اشتغال ایالات متحده رخ داد که یک گزارش اقتصادی است که به‌طور معمول بر احساسات بازار در سراسر طبقات دارایی مختلف، از جمله ارزهای دیجیتال تأثیر می‌گذارد. روز گذشته نیز قیمت بیت‌کوین به زیر 67 هزار دلار سقوط کرد و این در حالی است که براساس گزارش بانک جهانی، سقوط اخیر ارزش ارزهای دیجیتال، از جمله بیت کوین و اتریوم، نگرانی‌های جدی در مورد ثبات مالی جهانی را برانگیخته است. قیمت بیت کوین روز گذشته به زیر ۶۷,۰۰۰ دلار سقوط کرد و روند نزولی خود را ادامه داد. این افت قیمت پس از خروج ۶۵ میلیون دلار سرمایه از صندوق‌های قابل معامله در بورس بیت‌کوین آمریکا در روز دوشنبه رخ داد که اولین خروج از ۲۳ مه تا به امروز محسوب می‌شود. یک تحلیلگر ارز دیجیتال مشهور با نام مستعار کلد بلادد شیلر و نام کاربری ColdBloodShill در شبکه اجتماعی ایکس که دارای ۲۸۰,۰۰۰ دنبال‌کننده است، در یک تحلیل که برای مخاطبان خود در این پلتفرم منتشر کرده است، نگاهی عمیق به وضعیت فعلی بیت کوین در بحبوحه نوسانات شدید بازار انداخته است. به گزارش نیوزبی‌تی‌سی تحلیل این کارشناس که با عنوان «راهنمای نهایی تعصبات ساده بیت کوین» منتشر شده است، به بررسی واکنش‌های احساسی اخیر ناشی از تغییرات قیمتی بیت کوین می پردازد و چارچوبی استراتژیک برای تفسیر این تغییرات ارائه می‌دهد.

 

خرید یا فروش؟

قیمت بیت کوین روز جمعه از ۷۱,۹۰۰ دلار به ۶۸,۵۰۰ دلار سقوط کرد. این افت همزمان با انتشار گزارش خلاصه وضعیت اشتغال ایالات متحده رخ داد که یک گزارش اقتصادی است که به‌طور معمول بر احساسات بازار در سراسر طبقات دارایی مختلف، از جمله ارزهای دیجیتال تاثیر می‌گذارد. کلد بلادد شیلر در تحلیل خود بر واکنش احساسی اغراق‌آمیز در بازار ارزهای دیجیتال تاکید می‌کند و می‌نویسد: به راحتی می‌توان فراموش کرد که فقط یک کندل قرمز در روز جمعه باعث واکنش احساسی عظیمی در بحث‌های توییتر شد. تحلیل تکنیکال کلد بلادد شیلر از بیت کوین، علی‌رغم نوسانات اخیر قیمت، روند صعودی قوی را نشان می‌دهد. با این‌حال، او سطوح مقاومت و حمایت کلیدی را شناسایی می‌کند که برای درک حرکات آینده قیمت بیت کوین حیاتی هستند. سطح قیمت ۷۲ هزار دلار به عنوان یک مقاومت اصلی عمل می‌کند، به‌طوری که پنج بار مانع حرکت صعودی بیت کوین شده است، از جمله آخرین مورد در روز جمعه گذشته. کلد بلادد شیلر توضیح می‌دهد که قیمت فعلی بیت کوین در محدوده مقاومتی ۷۲ هزار دلار قرار دارد که نشان می‌دهد عبور از این سطح می‌تواند به‌طور بالقوه منجر به حرکت صعودی قابل توجهی شود. برعکس، سطوح حمایت در ۶۷,۰۰۰ دلار و سپس در ۶۱,۰۰۰ دلار برای حفظ سناریوی صعودی حیاتی تلقی می‌شوند. او هشدار می‌دهد: «بیت کوین نیاز به حفظ روند صعودی دارد، اگر ۶۷ هزار دلار را از دست بدهیم، دوباره وارد روند نزولی می شویم و این به عنوان یک قله پایین‌تر تایید می‌شود و در نتیجه شرایط منفی بازار ادامه می یابد.» به گفته او، از دست دادن سطح ۶۱,۰۰۰ دلار می‌تواند پایان چرخه صعودی فعلی را با پیامدهایی که می‌تواند به یک روند نزولی گسترده هفتگی منجر شود، نشان دهد.

 

کاهش ارزش ارزهای دیجیتال  باعث نگرانی در مورد ثبات مالی جهانی می‌شود

براساس گزارش بانک جهانی، سقوط اخیر ارزش ارزهای دیجیتال، از جمله بیت کوین و اتریوم، نگرانی‌های جدی در مورد ثبات مالی جهانی را برانگیخته است. ارائه‌دهندگان خدمات مالی حوزه ارز دیجیتال مانند صرافی‌ها و ارائه‌دهندگان کیف پول الکترونیکی، با کاهش شدید ارزش و نقدینگی مواجه شده‌اند. این وضعیت می‌تواند منجر به بی‌ثباتی در بازارهای مالی شود و اعتماد عمومی را تضعیف کند. با این‌حال، بانک جهانی تاکید کرد که پیامدهای نهایی این رویداد هنوز نامشخص است و نیازمند پایش و تحلیل بیشتری است.

 

کاهش نرخ بهره فدرال رزرو  در ماه جولای منتفی است

این درحالی است که جی پی مورگان و سیتی بنک مواضع خود را در مورد کاهش احتمالی نرخ بهره توسط فدرال رزرو در ماه جولای تغییر داده‌اند. هر دو شرکت اکنون جدول زمانی کاهش نرخ بهره را تمدید کرده‌اند. بازار کریپتو نیز در میان شک‌وتردیدها در آستانه نشست آتی فدرال رزرو و انتشار دات پلات در روز چهارشنبه رو به نزول است. این تغییر دیدگاه به دنبال آخرین داده‌های شغلی ایالات متحده صورت گرفت. گزارش شغلی که بالاتر از پیش‌بینی‌ها اعلام شد، باعث تضعیف احساسات نسبت به کاهش احتمالی نرخ بهره توسط فدرال رزرو شد. اکنون اکثر اقتصاددانان انتظار دارند که فدرال رزرو با اولین کاهش در ماه سپتامبر و دومی در دسامبر، وضعیت موجود را حفظ کند. با این حال، برخی به تنها یک کاهش نرخ بهره در سال جاری اعتقاد دارند. در ابتدای سال ۲۰۲۴، بسیاری از تحلیلگران چندین کاهش نرخ‌ را برای تقویت بازارهای مالی پیش‌بینی کرده بودند، اما فشار تورم همچنان یکی از شاخص‌های کلیدی تغییرات نرخ بهره است. اکثر موسسات مالی مانند جی پی مورگان دو کاهش نرخ را پیش‌بینی کردند که با واکنش‌های صعودی بازارهای مالی مواجه شد. در سه ماهه اول ۲۰۲۴، بازار سهام و دارایی‌های ارز دیجیتال به خاطر پیش‌بینی چندین مرتبه کاهش نرخ بهره، افزایش یافتند. اما اکنون اوضاع تغییر کرده و داده‌های اقتصادی واقعیت موجود را بهتر نشان می‌دهند. شایان ذکر است، رکورد ۱۹ روزه جریان ورودی که جمعه گذشته به پایان رسید، باعث شد بیش از ۴ میلیارد دلار در جریان خالص ورودی جمع‌آوری شود. یازده ETF اسپات بیت کوین از زمان آغاز به کار خود در ماه ژانویه مجموع ورودی خالص ۱۵.۶۲ میلیارد دلار را ثبت کرده‌اند. اکنون بازار منتظر انتشار شاخص قیمت مصرف‌کننده ایالات متحده (CPI) است که معیاری کلیدی برای تورم به شمار می‌رود و همچنین نشست کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) که نتایج هر دو روز چهارشنبه منتشر خواهد شد. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند که شاخص CPI افزایشی نخواهد داشت.

اما اینکه چرا بازار در آستانه انتشار این داده‌ها در حال ریزش است سوالی است که فردا به پاسخ قطعی آن خواهیم رسید. به هر حال واکنش زودهنگام بازار نسبت به اینگونه داده‌ها طبیعی است و احتمالا این بار هم ریزش بازار بیت کوین واکنشی نسبت به عدم تغییر نرخ بهره خواهد بود که قبلا انتظار می‌رفت در ماه جولای انجام شود.

 

تحولاتی در جهت افزایش  قیمت بیت کوین ادامه دارد

معامله‌گرانی که از معاملات اهرمی برای رشد سریع دارایی‌های خود استفاده می‌کنند، به نقدینگی‌های بزرگ‌تر در بازار کریپتو کمک می‌کنند اما تحولاتی که می‌تواند از افزایش بیت‌کوین حمایت کند همچنان وجود دارد. فدرال رزرو ایالات‌متحده ممکن است کاهش نرخ بهره را ۲ روز دیگر اعلام کند. سایر بانک‌های مرکزی گروه هفت، ازجمله بانک کانادا و بانک مرکزی اروپا هفته گذشته کاهش نرخ بهره را اعلام کردند. کاهش نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی گروه هفت را می‌توان به عنوان مراحل رشد قابل‌توجهی برای ارزهای دیجیتال به رهبری بیت‌کوین و سایر دارایی‌های پرخطر در نظر گرفت. سرمایه‌گذاران نهادی ممکن است از این کاهش نرخ بهره به عنوان فرصتی برای ارزیابی دارایی‌های پرخطر استفاده کنند. به نقل از کریپتوکارنسی، فرصت سرمایه‌گذاری ارائه شده به این گروه از سرمایه‌گذاران نیز از طریق پیشنهادات صندوق‌های قابل معامله در بورس بیت‌کوین در ۱۰ ژانویه ارائه شد. اگر کاهش نرخ بهره منجر به افزایش صندوق‌های بیت‌کوین شود، قیمت بیت‌کوین ممکن است بهبود یابد.

ارسال نظر