جلوگيري از واردات مازاد برنج و پرداخت مطالبات كشاورزان

۱۴۰۳/۰۳/۲۳ - ۰۱:۴۵:۰۷
کد خبر: ۳۱۴۴۸۸

تعدادي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي بر لزوم توجه به وضعيت برنج‌كاران و جلوگيري از واردات مازاد برنج تاكيد كرده و خواستار قيمت‌گذاري محصولات كشاورزي و پرداخت به موقع مطالبات كشاورزان شدند.

تعدادي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي بر لزوم توجه به وضعيت برنج‌كاران و جلوگيري از واردات مازاد برنج تاكيد كرده و خواستار قيمت‌گذاري محصولات كشاورزي و پرداخت به موقع مطالبات كشاورزان شدند.

به گزارش ايسنا، محمد سبزي، نماينده ساوه در جلسه علني امروز و در جريان بررسي گزارش وزير جهاد كشاورزي در مورد نحوه اجراي قانون خريد تضميني محصولات اساسي كشاورزي اظهار كرد: وقتي گندمكاران بدهي‌هاي‌شان را به موقع پرداخت نمي‌كنند، از آنها جريمه مي‌گيرند، اما چرا اين اتفاق درباره وزارت جهاد كشاورزي رخ نمي‌دهد كه جريمه تاخير و پرداخت مطالباتش را بدهد. وي با بيان اينكه توزيع كود بي‌نظم است، اظهار كرد: كشاورزان متضرر شده و تسهيلات حمايتي به آنها داده نشده كه در اثر خشكسالي با مشكل مواجه شده‌اند. سبزي از عملكرد وزارت جهاد كشاورزي در مديريت بازار مرغ قدرداني كرد و خواستار مديريت درست بازار گوشت شد. ابراهيم نجفي، نماينده آستانه اشرفيه در مجلس شوراي اسلامي گفت: خودكفايي و افزايش توليدات محصولات كشاورزي در قانون اساسي آمده است و مجلس يازدهم هم اصلاح قانون خريد تضميني محصولات كشاورزي را تصويب كرد لذا وزارت جهاد كشاورزي موظف به قيمت‌گذاري محصولات سه ماه قبل از فصل زراعي است. سوال اين است كه چرا اين اتفاق رخ نمي‌دهد؟

وي با تاكيد بر لزوم قيمت‌گذاري درست محصولات كشاورزي اظهار كرد كه بايد بر موضوع سموم باقي‌مانده در محصولات كشاورزي نظارت شود. محمد باقري، نماينده بناب در مجلس شوراي اسلامي گفت كه بايد وزارت جهاد كشاورزي اهتمامي براي تامين آب و برق كشاورزان داشته باشد. وي با بيان اينكه باید برنامه‌اي براي صادرات محصولات كشاورزي وجود داشته باشد، گفت: قطع صادرات محصولات كشاورزي درست نيست.

 

لاهوتي: واردات مازاد برنج توجيهي ندارد

مهرداد لاهوتي، نماينده لنگرود در مجلس شوراي اسلامي گفت: نياز مصرفي داخل كشور دو ميليون و ۸۰۰ هزار تن برنج است و ميزان توليد برنج به دو ميليون و ۴۰۰ هزار تن مي‌رسد لذا حداكثر ميزان واردات برنج يك ميليون تن است و بيشتر از آن هيچ توجيهي ندارد. وي با بيان اينكه توليد برنج براي كشاورزان به صرفه نيست، اظهار كرد: در اين شرايط شاهد مشكلاتي براي شاليكاران هم هستيم كه از جمله آن قطع برق چاه‌هاي كشاورزي است.

 

سليمي: چرا قيمت خريد برنج ۳۰ درصد كاهش پيدا كرده است

عليرضا سليمي نماينده محلات در مجلس شوراي اسلامي اجراي طرح كشت قراردادي و خريد توافقي را از جمله اقدامات خوب وزارت جهاد كشاورزي برشمرد و گفت: چرا امسال قيمت خريد برنج ۳۰ درصد كاهش پيدا كرده و از طرفي ديگر شاهد واردات بيش از يك ميليون تن برنج مازاد هستيم. وي تاكيد كرد كه بايد دولت از گندمكاران حمايت كند و بحث فروش محصولات به واسطه‌ها را تعيين تكليف نمايد. سلمان اسحاقي نيز در تذكري به وزير جهاد كشاورزي اظهار داشت: آقاي نيكبخت يكي از متوليان شعار سال شما هستيد. سوال من اين است روزي كه چاه‌هاي كشاورزي به دليل كمبود برق خاموش شد شما چگونه توانستيد اين موضوع را تاب آوريد؟ وي ادامه داد: ما مي‌توانيم در موضوع گوشت دام، صادركننده اول در منطقه باشيم. اسحاقي ادامه داد: امسال به خاطر بارندگي‌ها مراتع خوبي داشتيم و اگر طرح خوبي در اين زمينه اجرا شود، مي‌توان ميزان دام كشور را به شرايط خوبي رساند. از سوي ديگر از محل منابع اختلاس مي‌توان منابع نهاده‌هاي دامي را تامين كرد. اين نماينده مجلس در پايان تاكيد كرد: زعفران ايران در كشور حرف اول را مي‌زند اما متاسفانه با اسم كشور ما در دنيا عرضه نمي‌شود.

ارسال نظر