«تعادل» شرايط بازار سرمايه را بررسي مي‌كند

وعده‌هاي دولت سيزدهم اجرايي مي‌شود؟

۱۴۰۳/۰۳/۲۴ - ۰۰:۰۷:۴۶
کد خبر: ۳۱۴۵۳۶
وعده‌هاي دولت سيزدهم اجرايي مي‌شود؟

بازار سرمايه آخرين روز كاري هفته را نيز با سرخ پوشي به پايان رساند تا دوباره شاهد خروج اعتماد بيشتر سهامداران از بورس باشيم. اين شرايط سرخ پوشي درحالي رخ مي‌دهد كه مسوولان سازمان بورس براي جلوگيري از ريزش بدون حد بازار دامنه نوسان را محدود كرده‌اند و همچنين وزير اقتصاد طي چند روز گذشته با چند وعده از اين بازار حمايت كرده كه به عقيده برخي از كارشناسان اين وعده‌ها پيش از انتخابات رياست جهموري اجرايي خواهد شد.

بازار سرمايه آخرين روز كاري هفته را نيز با سرخ پوشي به پايان رساند تا دوباره شاهد خروج اعتماد بيشتر سهامداران از بورس باشيم. اين شرايط سرخ پوشي درحالي رخ مي‌دهد كه مسوولان سازمان بورس براي جلوگيري از ريزش بدون حد بازار دامنه نوسان را محدود كرده‌اند و همچنين وزير اقتصاد طي چند روز گذشته با چند وعده از اين بازار حمايت كرده كه به عقيده برخي از كارشناسان اين وعده‌ها پيش از انتخابات رياست جهموري اجرايي خواهد شد.

احسان خاندوزي، وزير اقتصاد طي چند روز گذشته اعلام كرد كه در موضوع كمك به سودآوري صنايع بورسي با تاييد سرپرست محترم رياست‌جمهوري، چهار مصوبه در دستور كار قرار گرفت و مقرر شد:

مصوبه اول: درباره دستورالعمل قيمت محصولات پالايشي وزارت نفت به سرعت اصلاح دستورالعمل را ابلاغ كند. مصوبه دوم: درباره عدم خروج شركت‌هاي خودروسازي از بورس، مصوبه لازم به تاييد شوراي عالي هماهنگي اقتصادي سران برسد. مصوبه سوم: درباره كاهش نرخ سود بانكي، بانك مركزي به اقدامات نظارتي ادامه دهد.

مصوبه چهارم: درباره معافيت‌هاي مالياتي صنايع بورسي، مصوبه دولت براي پذيرش بار بودجه‌اي طرح مجلس شوراي اسلامي به سرعت اخذ شود.

بر اساس همين موضوع قرار است مصوبه سوم اجرايي شود و خودروسازان از بورس خارج شوند! روز گذشته وزارت امور اقتصادي و دارايي با صدور اطلاعيه‌اي اعلام كرد: بازار سهام از سال گذشته تحت تاثير تصميمات بخشي، سياست‌هاي انقباض شديد پولي و افزايش نرخ بهره، افزايش شكاف ميان نرخ ارز نيمايي و نرخ ارز بازار آزاد، قيمت‌گذاري دستوري و همچنين نحوه ابلاغ و عطف‌به‌ماسبق شدن دستورالعمل‌هاي ابلاغي، روز‌هاي سختي را پشت سر گذاشت. با اين حال اما وزارت اقتصاد و سازمان بورس علاوه بر مباحث توسعه‌اي و نظارتي، همواره به دنبال صيانت و حمايت از حقوق سهامداران بوده و براي بازگشت اعتماد سهامداران تلاش كرده است. در روز‌هاي اخير هم ستاد هماهنگي اقتصادي دولت براي كمك به سودآوري صنايع بورسي، چهار مصوبه مهم داشت؛ يكي از تصميمان مربوط به دستورالعمل قيمت محصولات پالايشي بود كه وزارت نفت بايد به سرعت اصلاح دستورالعمل را ابلاغ كند. در همين حال تصميم گرفته شد تا درباره عدم خروج شركت‌هاي خودروسازي از بورس، مصوبه لازم به تاييد شوراي عالي هماهنگي اقتصادي سران برسد. درباره كاهش نرخ سود بانكي، بانك مركزي به اقدامات نظارتي ادامه دهد و در نهايت درباره معافيت‌هاي مالياتي صنايع بورسي، مصوبه دولت براي پذيرش بار بودجه‌اي طرح مجلس شوراي اسلامي به سرعت اخذ شود. اصلاح «بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳» يكي از مهم‌ترين موضوعات پيگيري شده بود و پيگيري‌هاي بسياري از سوي وزارت اقتصاد و سازمان بورس انجام و در نهايت نامه پذيرش بار مالي اين اصلاحيه توسط سازمان برنامه و بودجه صادر شد.

 

مصوبات به كمك بورس می آيد؟

حدود 16 روز تا انتخابات رياست جمهوري باقي مانده و به نظر نمي‌رسد كه در اين مدت بازار بتواند تكان چنداني بخورد، صعود سنگين داشته باشد. در اصل حدود 8 روز كاري تا پايان كار دولت سيزدهم باقي مانده و در اين مدت دولت موقت نمي‌تواند كار چنداني براي بورس انجام داد؛ چراكه طي سه سال گذشته وضعيت بازار تغيير چنداني نداشته و هر روز شاهد يك نوع دستكاري در بازار و سرخ پوشي معاملات بوده‌ايم.

دولت فعلي با وعده حمايت از بورس و ترميم زيان سرمايه‌گذاران روي كار آمد؛ اما تا به امروز به جاي ترميم روزهاي سخت شاهد تلخ كردن روزهاي سبز بوده‌ايم. براي نمونه در ارديبهشت ماه سال اخير كه معاون اول رييس‌جمهور كه اكنون به صورت موقت كشور را اداره مي‌كند به صورت پنهاني نرخ خوراك پتروشيمي‌ها را تصويب كرد و باعث شد بازار سرمايه ريزش بسيار سنگيني داشته باشد و در نهايت پس از 51 روز سود يك عده خاص و زيان مردم بالاخره مشخص شد كه تالار شيشه‌اي معاملات به علت پنهان كاري و ايجاد رانت نزولي شده است. به جز اين موارد از زمان شهادت رييس‌جمهور تا به امروز شاهد محدوديت و ريزش در بازار سرمايه بوده‌ايم. از روز شهادت رييس دولت سيزدهم تا به امروز به علت اينكه اجازه ريزش عميق به بازار داده نشود، دامنه نوسان محدود شد ولي محدوديت دامنه نوسان نيز نتوانست شرايط را تغيير دهد و بازار را سبزپوش كند تنها سرعت خروج نقدينگي از بازار كاهش يافت. حال وزير اقتصاد براي جبران اين شرايط و ترميم بازار 4 وعده براي ترميم بازار سهام داده است؛ اما با توجه به مهلت كم باقي مانده از كار دولت سيزدهم و همچنين وضعيت بازار سهام به نظر نمي‌رسد كه شاهد تغييرات عظيم در معاملات باشيم و بورس بتواند با وعده‌ها مثبت و سبزپوش شود.

 

بازار از دريچه معاملات

طي معاملات آخرين روز كاري هفته يعني چهارشنبه، شاخص كل بورس تهران 5 هزار و 804 واحد نسبت به روز كاري گذشته پايين‌تر ايستاد و به سطح 2 ميليون و 75 هزار و 492 واحد رسيد. شاخص كل هم‌وزن بورس نيز با ريزش 2 هزار و 2 واحدي در رقم 672 هزار و 968 واحدي ايستاد. شاخص كل فرابورس با افت 78 واحدي به رقم 22 هزار و 206 واحد رسيد. همچنين شاخص هم وزن فرابورس با كاهش 672 واحد به سطح 117 هزار و 227 واحد رسيد. روز چهارشنبه خالص تغيير مالكيت حقوقي به حقيقي بازار براي هشتمين روز متوالي منفي شد و 411 ميليارد تومان پول حقيقي از بازار سهام خارج شد. روز اخير نماد وبملت بيشترين خروج پول حقيقي را داشت كه ارزش آن 103 ميليارد تومان بود. پس از وبملت، نمادهاي فملي، فولاد، خودرو و خساپا بيشترين خروج پول حقيقي را داشتند. در سوي ديگر، بيشترين ورود پول حقيقي به نمادهاي وبصادر، غفارس، وخاور، دابور و ثباغ تعلق داشت.در روزي كه گذشت نمادهاي فولاد، واميد و فملي نمادهاي قرمز پوش بورس بودند كه بيشترين اثر را در افت شاخص كل بورس داشتند. در سوي ديگر نمادهاي وبملت، وبصادر و وتجارت از نمادهاي سبز بودند كه اثر مثبت بر شاخص داشتند. در فرابورس نيز نمادهاي زاگرس، خاور و انتخاب بيشترين اثر كاهنده را بر شاخص داشتند و نمادهاي تجلي، سامان و ساوه نمادهايي هستند كه اثر افزايشي بر شاخص كل فرابورس داشتند.در بين نمادهاي پرتراكنش بورس نيز نماد وبملت بيشترين تراكنش را داشت و وتجارت و فولاد در رتبه‌هاي بعدي قرار گرفتند. در فرابورس نيز شفام، خاور و غويتا بيشترين تراكنش را داشتند. روز چهارشنبه ارزش معاملات كل بازار سهام به 11 هزار و 820 ميليارد تومان رسيد. ارزش معاملات اوراق بدهي در بازار ثانويه 5 هزار و 739 ميليارد تومان بود كه 49 درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اين روز تشكيل مي‌دهد. ارزش معاملات خرد نيز با كاهش 15 درصدي به نسبت روز معاملاتي قبل به رقم 2 هزار و 603 ميليارد تومان رسيد. در معاملات اين روز نيز نماد وبملت بيشترين ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد كه ارزش معاملات آن 234 ميليارد تومان بود. پس از وبملت، وتجارت بيشترين ارزش معاملات را داشت و فملي رتبه سوم بيشترين ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد فولاد و واميد در رتبه‌هاي بعدي بيشترين ارزش معاملات قرار گرفتند. در حجم معاملات نيز سهام وبملت با تعداد يك ميليارد و 39 ميليون و 51 هزار و 83 سهم در صدر قرار گرفته است. وتجارت در رتبه دوم بيشترين حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به ذوب تعلق داشت. دو نماد شستا و وبصادر نيز در رتبه‌هاي بعدي بيشترين حجم معاملات بازار قرار داشتند. در معاملات چهارشنبه، 50 نماد صف خريد داشتند و 300 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌هاي خريد با افت 25 درصدي نسبت به روز كاري قبل به 157 ميليارد تومان كاهش يافت و مجموع ارزش صف‌هاي فروش نيز با افزايش 18 درصدي به 546 ميليارد تومان رسيد.

ارسال نظر