آيا پارلمان شهري پايتخت بدون دريافت لايحه و مطالعه موافقت كرد؟

چراغ سبز به راه‌اندازي «تراموا» در پايتخت

۱۴۰۳/۰۳/۲۴ - ۰۰:۱۷:۳۸
کد خبر: ۳۱۴۵۴۲
چراغ سبز به راه‌اندازي «تراموا» در پايتخت

آنگونه كه خبرگزاري تسنيم گزارش كرده است، با موافقت شوراي شهر تهران، به زودي يك خط تراموا بدون ريل در پايتخت راه‌اندازي خواهد شد. اين در حالي است كه تا پيش از اين و طي 10 ماهه اخير، اعضاي شوراي شهر همواره بر لزوم دريافت طرح شهرداري در قالب لايحه احداث تراموا و مطالعه و بررسي آن تاكيد داشته‌اند و اتخاذ هر گونه تصميم را به آن موكول كرده بودند.

گروه راه و شهرسازي|

آنگونه كه خبرگزاري تسنيم گزارش كرده است، با موافقت شوراي شهر تهران، به زودي يك خط تراموا بدون ريل در پايتخت راه‌اندازي خواهد شد. اين در حالي است كه تا پيش از اين و طي 10 ماهه اخير، اعضاي شوراي شهر همواره بر لزوم دريافت طرح شهرداري در قالب لايحه احداث تراموا و مطالعه و بررسي آن تاكيد داشته‌اند و اتخاذ هر گونه تصميم را به آن موكول كرده بودند.از اين رو، هم اينك موافقت ناگهاني شورا با راه‌اندازي تراموا سوالات متعددي را در افكار عمومي ايجاد كرده است و اينگونه موافقت‌ها را ناشي از شرايط انتخاباتي كشور و تبليغاتي ارزيابي مي‌كند.

به گزارش اين خبرگزاري، موضوع احداث تراموا در پايتخت از مواردي است كه در اين دوره از مديريت شهري بارها از سوي عليرضا زاكاني، شهردار تهران و ساير مديران شهري مطرح شد اما هر بار اين مساله با مخالفت شورا همراه بود. اما در جلسه روز سه شنبه هفته جاري و در جريان ارايه گزارش از سوي محسن هرمزي؛ معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران به احداث يك خط تراموا در پايتخت اشاره شد. اين خط تراموا حدفاصل ميدان امام حسين (ع) تا تهرانپارس احداث و راه‌اندازي مي‌شود. پيش از اين احداث اين خط در شوراي عالي ترافيك به تصويب رسيده است. براساس توافق شهرداري تهران با چين قرار است در مرحله ابتدايي و به صورت آزمايشي يك رام قطار تراموا به صورت رايگان وارد پايتخت شود. بنا بر اعلام هرمزي؛ معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، خط ترامو در پايتخت بدون ريل خواهد بود و تا 3 ماه آينده اين رام قطار تراموا در اختيار شهرداري تهران قرار خواهد گرفت. به گزارش ايلنا، هرمزي افزود: احداث تراموا براي شهر تهران در طرح جامع حمل و نقل پايتخت مصوب و مسير آن مشخص شده و اكنون در مرحله انتخاب ناوگان هستيم. وي افزود: مقرر شده يك رام تراموا به صورت رايگان از چين در اختيار شهر تهران قرار گيرد. هرمزي گفت: از اين تراموا آزمايشي استفاده كرده و پس از انجام تست‌هاي اوليه، قرارداد خواهيم بست. آنگونه كه تسنيم گزارش كرده، در همين ارتباط شوراي شهر تهران با توجه به موارد اعلام شده از سوي معاون شهردار تهران براي احداث خط تراموا با شرايط ذكر شده موافقت خود را اعلام كرده است.

 

از استيضاح تا موافقت بدون لايحه؟

به گزارش «تعادل»، در حالي تسنيم از موافقت شوراي شهر تهران با راه‌اندازي تراموا خبر داده است كه اين شورا طي 10 ماهه گذشته همواره بر ارسال لايحه احداث تراموا از سوي شهرداري تهران تاكيد داشته است و البته شهرداري نيز تا كنون چنين لايحه‌اي را به پارلمان شهري پايتخت ارسال نكرده است. بر اساس اين گزارش، شهردار تهران اگرچه در شهريور ۱۴۰۰ توانست با راي اكثريت قاطع اعضاي شوراي شهر بر مسند شهرداري پايتخت تكيه بزند اما پس از مدتي، در پي برخي اقدامات مانند استخدام اقوام و خويشان نزديك خود در راس برخي از شركت‌هاي زيرمجموعه شهرداري و حتي ناديده انگاشتن شوراي شهر تهران به عنوان نهاد قانونگذار و ناظر امور شهري در برخي از امور مانند انعقاد قرارداد احداث تراموا بدون كسب راي و نظر شوراي شهر، بخشي از حمايت اين شورا را از دست داد و حتي در سال 1402 در مواردي، برخي از اعضاي اين شورا نسبت به اقدامات زاكاني هشدار دادند و از «استيضاح» او سخن به ميان آوردند. در 28 فروردين سال جاري اما مهدي اقراريان، عضو شوراي اسلامي شهر تهران از فشار جدي به منتقدين عملكرد عليرضا زاكاني، شهردار تهران خبر داد و گفت: امروز شوراي شهر تهران به دو بخش موافقين و منتقدين زاكاني تقسيم شده است. ناصر اماني، عضو ديگر اين شورا نيز از توهين‌هاي توييتري برخي مديران شهرداري به خودش، اقراريان و نجفي خبرداد و خواستار برخورد با توهين‌كنندگان شد. بر اساس اين گزارش، احداث مسجد در پارك قيطريه طي ماه‌هاي اسفند 1402 و فروردين 1403 بيشترين انتقادها را نسبت به زاكاني در پي داشت. شيوه خريد انواع وسايل نقليه از چين نيز مورد انتقاد منتقدان او بوده است.

 

مخالفت ضمني با طرح احداث تراموا

مهدي چمران، رييس شوراي شهر تهران در 3 دي 1402 به‌طور ضمني طرح شهرداري پايتخت براي احداث «تراموا» را رد كرد. چمران گفت: وقتي در تهران مترو را به عنوان حمل و نقل انبوه بر داريم، تراموا وسيله گراني است و انبوه‌بر نيست، ترجيح مي‌دهيم از لحاظ بودجه به مترو بپردازيم. به گزارش «تعادل»، «تراموا» اگرچه به دوران شهرداري محمود احمدي‌نژاد در تهران برمي‌گردد، اما با روي كار آمدن اصولگرايان در مديريت شهري بار ديگر از سوي آنان مطرح شد. احداث خطوط لازم براي اين وسيله حمل و نقل عمومي از شهريورماه سال 1402 با انعقاد قرار داد همكاري ميان شهرداري تهران و وزارت دفاع جدي‌تر از قبل عنوان و پيگيري شد. در ابتدا شوراي شهر تهران از اين طرح استقبال كرد. اما پس از برگزاري نشست‌هاي تخصصي، جمع‌بندي اين شورا از جلسات ياد شده، لزوم عبور از تراموا و پرداختن به مترو است. البته شهرداري تاكنون طرحي به اين شورا ارايه نكرده است. در عين حال، در نخستين روزهاي ديماه سال 1402، خبري روي خروجي خبرگزاري‌ها قرار گرفت، مبني بر اينكه احداث تراموا منتظر تاييد وزارت كشور است. در چنين شرايطي بود كه چمران در حاشيه دويست و دومين جلسه علني شوراي اسلامي شهر تهران در جمع خبرنگاران با بيان اينكه موضوع «تراموا» هنوز به صورت رسمي به شورا نيامده است، تاكيد كرد: بايد اين مصوبه ابتدا در كميسيون حمل و نقل و سپس شورا بررسي شود و اگر راه ديگري طي شود، اشتباه است. رييس شوراي شهر تهران در اين رابطه گفت: «تراموا» وسيله گراني است و انبوه‌بر نيست، ترجيح مي‌دهيم از لحاظ بودجه به مترو بپردازيم.

 

دور زدن شورا ممنوع است

در همان روز نيز جعفر تشكري هاشمي، رييس كميسيون حمل و نقل شوراي شهر تهران از ارسال لايحه بازنگري در طرح جامع حمل و نقل شهر تهران به وزارت كشور پيش از تصويب در شوراي شهر گلايه كرد. تشكري هاشمي در تذكر پيش از دستور خود در جلسه شوراي شهر تهران با بيان اينكه اخيرا خبرگزاري‌ها به قول معاون حمل و نقل شهرداري تهران خبري را مخابره كردند كه طرح جامع ترافيك تهران، جهت سير مراحل تصويب به وزارت كشور ارسال شده است، گفت: همين طور گفته شده كه تراموا نيز پيش بيني شده و اگر طرح جامع تصويب شود، تراموا نيز در تهران اجرا خواهد شد و حتي طراحي روسازي تراموا نيز انجام شده است و علاوه بر اين اعلام شده كه كريدور تهرانپارس_آزادي را در نظر گرفتند. وي با بيان اينكه ما در برنامه چهارم توسعه شهرداري تهران اعلام كرديم كه ارايه كليه محورهاي بازنگري در طرح جامع حمل و نقل و طرح جامع حمل ونقل ريلي به شوراي شهر، پيش از تصويب به شوراي عالي ترافيك كشور ارايه شود، گفت: همچنين در اين برنامه، مطالعه و امكان سنجي «ال آر تي و تراموا» منوط به شوراي شهر و شوراي ترافيك است و تكاليف را مشخص كرديم و انتظار بود كه لايحه پيش از ارسال به شوراي عالي ترافيك، به شوراي شهر ارايه مي‌شد و تا اين لحظه اين لايحه ارسال نشده است. به گفته تشكري هاشمي، تذكر بنده به شهردار تهران اين است كه ارسال لايحه دير شده و اگر مي‌گفتند لايحه آماده نيست مي‌گفتيم باشد و صبر مي‌كرديم اما حالا كه لايحه را به شوراي عالي ترافيك كشور، فرستادند معنا ندارد كه بندهاي برنامه چهارم توسعه سانسور شود و ارسال نشود.اين درحالي است كه ما از مستنداتي كه از لايحه ارسالي متوجه شديم واجد ايرادات اساسي است و بايد رفع كنند، هنوز اين لايحه رفع ايراد نشده است.

 

هزينه هزاران ميليارد تومان بدون نظر شورا!!

رييس كميسيون حمل و نقل شوراي شهر تهران با بيان اينكه بايد روند احداث «تراموا» مورد بررسي قرار گيرد و ده‌ها هزار ميليارد تومان پول را نمي‌توان بدون نظر شورا و بررسي دقيق در شورا، اجازه هزينه بدهيم، گفت: مردم پول خود را به شهرداري مي‌دهند كه در فضايي درست هزينه شود و انتظار داريم به فوريت مطالعات «تراموا» در شوراي شهر تهران ارايه شود. بايد پول را به جا و مناسب هزينه كرد. ما نگفتيم موافقيم يا مخالف؛ بلكه گفتيم كار بدون مطالعه و دور زدن شورا ممنوع است. چمران نيز در واكنش به اين تذكر گفت: قطعا بايد قبل از ارسال طرح يا لايحه به شوراي عالي ترافيك، موضوع در شوراي شهر تهران تصويب شود، البته من نمي‌دانم كه لايحه را فرستادند يا نه؟ اما اگر فرستادند؛ بيش فعال بودند و اگر در اينجا تصويب نشده باشد، اعتباري ندارد.

ارسال نظر