پليس فتا مي‌گويد همستر تنها ۱۸ پرونده كلاهبرداري تاكنون داشته است

همستر، فيلترينگ را شكست داد

۱۴۰۳/۰۳/۲۴ - ۰۰:۳۱:۴۲
کد خبر: ۳۱۴۵۵۰
همستر، فيلترينگ را شكست داد

پس از آنكه بمب نات‌كوين تركيد و عده زيادي از افراد را در بهت و تحير فرو برد، حالا نوبت‌ به جايگزين‌هاي آن رسيده است. خيلي‌ها معتقدند كه بازي همستر كامبت و تپ سواپ جايگزين‌هاي جديد نات‌كوين هستند؛ اما بيشتر از همه، همستر كامبت حداقل بين كاربران ايراني شناخته‌شده‌تر است. بازي همستر تلگرام و كاربرانش را حسابي به جنب‌و‌جوش وا داشته است؛ آن هم در حالي كه تلگرام چند سالي است كه در ايران فيلتر شده. 

پس از آنكه بمب نات‌كوين تركيد و عده زيادي از افراد را در بهت و تحير فرو برد، حالا نوبت‌ به جايگزين‌هاي آن رسيده است. خيلي‌ها معتقدند كه بازي همستر كامبت و تپ سواپ جايگزين‌هاي جديد نات‌كوين هستند؛ اما بيشتر از همه، همستر كامبت حداقل بين كاربران ايراني شناخته‌شده‌تر است. بازي همستر تلگرام و كاربرانش را حسابي به جنب‌و‌جوش وا داشته است؛ آن هم در حالي كه تلگرام چند سالي است كه در ايران فيلتر شده. 

نات‌كوين براي ايردراپ‌هاي جديد حوزه رمزارز راه تازه‌اي را هموار كرده و حالا ميليون‌ها كاربر در مدت‌زمان كوتاهي به جمع همراهي‌كنندگان اين نوع ايردراپ‌ها پيوسته‌اند. بسياري از اين پروژه‌ها از خود نات‌كوين الهام گرفته‌اند و ايده كلي يكساني دارند. بايد گفت از آن‌جايي كه پروژه‌هاي اين سبكي اخيراً زياد شده‌اند، براي كسب درآمد از آنها تضميني وجود ندارد. همستر كامبت جديدترين ترند اين روزهاي تلگرام و اكسپلور اينستاگرام است كه كاربران ايراني را به‌خوبي سرگرم كرده است. مسلماً روياي كسب درآمد از بازي‌‌هاي تلگرامي ايده جذابي محسوب مي‌شود، آن هم براي ما ايراني‌ها كه بايد با شرايط اقتصادي سخت كنار بياييم. نات‌كوين به همه نشان داد كه اين ايده در عمل امكان‌پذير است و تنها مي‌توان با صرف چند دقيقه وقت در روز، به درآمد ميليوني دست يافت. اين‌بار بازي همستر تلگرام آمده تا راه نات‌كوين را ادامه دهد و حتي از آن بهتر باشد. پيوست مي‌گويد همه‌گيري همستر در ايران در حالي اتفاق مي‌افتد كه پيش‌تر بازي‌هايي مانند sims
، Clash of Clans حجم بالايي از توجه‌ها را جذب كردند و در ازاي اين توجه‌ها هيچ سهمي از درآمدزايي براي كاربر در نظر نمي‌گرفتند. يا حتي pokemon go باعث سوانح رانندگي در سطح شهر شد. با عرضه نات‌كوين اين روال تغيير محسوسي داشت. نات‌كوين با وايت‌پيپر واقعا سفيد خود لوح سفيدي را عرضه كرد كه به مخاطبان اجازه مي‌داد آرزوهاي خود را در آن بنويسند و در نهايت هم كاربران را با ايردراپ خوشحال كرد. همانطور كه در زمان عرضه نات‌كوين مشخص شد، همستر و ديگر بازي‌ها روي اين موج سوار شدند و سعي كردند كاربران جا مانده را جذب كنند. امروزه همستر مدعي است از مرز ۱۰۰ ميليون كاربر گذشته و با نگاهي به رفتار مردم در سطح شهر و اعلان‌هاي “username “ joined telegram به نظر مي‌رسد كاربران ايراني آن كم شمار نيستند.در اين ميان واكنش‌ها هم بزرگي جامعه ايراني همستر را تاييد مي‌كند و حتي برخلاف پاييز ۱۴۰۰ كه اينترنت با اختلال شديد مواجه شد و عملكرد صرافي‌ها، سرمايه ماينرها و دسترسي به دارايي براي كاربران در هاله‌اي از ابهام فرو رفت و كسي به اين موارد نپرداخت، عيسي زارع‌پور وزير ارتباطات نيز تاكيد مي‌كند: «همستر يك بازي جديد بدون پشتوانه است و مردم دل نبندند.»

 

مديريت كلاهبرداري با پاسخ درست به نياز كاربران

پليس فتا مي‌گويد همستر تنها ۱۸ پرونده كلاهبرداري تاكنون داشته است. دليل اين موضوع را شايد بتوان در موجوديت‌هايي به نام صرافي ارزديجيتال جست‌وجو كرد. بازارهايي كه از شكل‌گيري بازارهاي ثانويه و سياه جلوگيري و نياز اطلاعاتي و معاملاتي كاربران را برطرف مي‌كنند. البته همستر كامبت روي بستر تلگرام عرضه شده است. بستري كه سال‌هاست در ايران با فيلترينگ همراه است و امروزه تقريبا همه كاربران داخلي شاهد ورود موج قابل توجهي از ليست مخاطبان خود به اين پيام‌رسان هستند. هرچند همچنان كاربران براي بازي همستر نياز به VPN و ابزارهاي تغيير آي‌پي دارند.داده‌هاي گوگل هم نشان مي‌دهد همستر چگونه با اختلاف از كليدواژه‌هاي پر تكراري مانند «دلار»، «VPN» يا «فيلترشكن» عبور كرده است و در زماني كه تيم توسعه همستر هيچ برنامه زماني مشخصي براي عرضه توكن نداده، مردم حاضرند صدها هزار تومان براي VPN و انجام اين بازي خرج كنند.

 

روند سرچ كليد واژه‌هاي «همستر»، «دلار» «VPN» و «فيلترشكن» در گوگل

اين نياز مخاطبان كه مي‌تواند با مشكلات متعددي مانند كلاهبرداري، بازارهاي سياه و از بين رفتن دارايي و اطلاعات حساس كاربران در رابطه با توكن همستر مواجه شود، در نبود برنامه مشخص توسط دولت، توسط صرافي‌هاي ارزديجيتال پردازش مي‌شود. اعلام مي‌شود جامعه رمزارزي ايران ميليون‌ها كاربر دارد و كانال‌هاي ارتباطي صرافي‌ها و رسانه‌ها هم از مهم‌ترين ابزارهاي اطلاع‌رساني براي آنها به حساب مي‌آيد. در اين ميان رويكردها متفاوت است. برخي از رسانه‌ها يا به صورت مستقيم با صرافي‌ها همكاري مي‌كنند و يا برخي ديگر از طريق رپورتاژ. كانال‌هاي صرافي‌ها هم برخلاف روند مرسوم در پلتفرم‌هاي بين‌المللي وارد حوزه خبررساني شده‌اند و با اپيدمي همستر، به نظر مي‌رسد نقش خود را اطلاع‌رساني در مورد تسك‌ها، اخبار و كدهاي مورس اين بازي تعريف كرده‌اند.

 

صرافي‌ها روي موج اخبار و حواشي همستر

صبحت‌هايي وجود دارد كه هزينه هر كاربر براي صرافي‌هاي داخلي حدود ۵ ميليون تومان تمام مي‌شود. عددي كه با ظهور نات‌كوين و همستر، هزينه تمام شده جذب يك كاربر را بسيار كاهش مي‌دهد. اما در مقابل خطر تبديل شدن صرافي‌ها به تريبون‌هاي پروموت كردن پروژه‌هاي كلاهبرداري مانند كريپتولند را دوچندان مي‌كند.

هرچند نقش صرافي‌هاي داخلي در كنترل شرايط و كاهش احتمال شكل‌گيري كلاهبرداري و بازار سياه مشخص است، اما چه سازوكاري وجود دارد كه يك صرافي بتواند توكني را ليست يا تبليغاتي براي آن انجام دهد؟ مرتضي موذني رييس كارگروه تبادل انجمن بلاك‌چين در پاسخ به اين سوال به پيوست مي‌گويد: در حال حاضر عملا شرايط و ضوابطي براي پلتفرم‌ها در ليست و تبليغات روي توكن‌ها وجود ندارد و صرافي‌ها باتوجه به مسووليت اجتماعي و اعتباري كه در ميان كاربران خود دارند، اقدام به ليست يا تبليغات مي‌كنند. در حال حاضر همستر شامل توكن نمي‌شود و ارزديجيتالي براي آن وجود ندارد. اطلاع‌رساني صرافي‌ها در اين زمينه شايد كمك كننده باشد اما بايد در نظر داشت مواردي مانند پاي‌نتورك يا حتي توكن BRG كريپتولند هم در ابتدا بدون مشكل به نظر مي‌رسيدند. موذني معتقد است با اجراي SRO اين روند دچار تغيير مي‌شود.

به گفته او: تشكل‌ها امكان سركشي پيدا مي‌كنند و مي‌توانند دستور به حذف توكن‌ها مشكوك به كلاهبرداري بدهند. همچنين موذني در رابطه با پست‌هاي صرافي‌ها در مورد همستر كه هنوز توكني براي آن وجود ندارد گفت: يك بازار آزاد قيمت را بر اساس عرضه و تقاضا مشخص مي‌كند. در دنيا رسانه‌هاي وابسته‌اي مانند كوين‌تلگراف اين اطلاع‌رساني‌ها را انجام مي‌دهند. او در ادامه گفت: در بحث ماركتينگ صرافي‌ها در بخش بلاگ توليد محتوا مي‌كنند يا رسانه‌اي را خريداري مي‌كنند و يا با رسانه‌ها قراردادهايي را امضا مي‌كنند و نمونه‌هاي همه آنها در ايران هم وجود دارد. به اين ترتيب صرافي‌هايي كه محتواهايي با نام خودشان منتشر نمي‌كنند، انگشت اتهامي هم سمت آنها از سوي كاربران گرفته نمي‌شود. البته موذني به نياز ماندن صرافي‌ها در سرچ گوگل اشاره مي‌كند. به گفته او: نمي‌توان گفت محتواهاي صرافي‌ها الزاما بابت فروش است و مي‌تواند به واسطه ماندن در رتبه‌هاي بالاي سرچ گوگل باشد.