«تعادل» روند بازار سرمایه را بررسی می‌کند

لحظه شماری بورس برای تابستان

۱۴۰۳/۰۳/۲۶ - ۰۱:۵۱:۳۵
کد خبر: ۳۱۴۶۲۰
لحظه شماری بورس برای تابستان

هر هفته بازدهی معاملات بورس تهران، بدتر از هفته پیشین می‌شود و شاهد بازدهی‌های منفی در بازار سرمایه هستیم. طی هفته معاملاتی اخیر نیز بورس تهران نتوانست شرایط خوبی را برای سهامداران رقم بزند و شاهد سرخ پوشی یکپارچه معاملات بودیم و در نهایت هفته با بازدهی منفی کمتر از یک درصد بسته شد.

هر هفته بازدهی معاملات بورس تهران، بدتر از هفته پیشین می‌شود و شاهد بازدهی‌های منفی در بازار سرمایه هستیم. طی هفته معاملاتی اخیر نیز بورس تهران نتوانست شرایط خوبی را برای سهامداران رقم بزند و شاهد سرخ پوشی یکپارچه معاملات بودیم و در نهایت هفته با بازدهی منفی کمتر از یک درصد بسته شد. البته به عقیده برخی از کارشناسان، بورس در انتظار انتخابات است و پس از انتخاب سکاندار جدید کشور می‌تواند به اخبار و شرایط بها دهد و مسیر جدید خود را آغاز کند. درحال حاضر اکثر فعالان بورسی از مسعود پزشکیان حمایت می‌کنند و عقیده دارند که وی می‌تواند شرایط اقتصادی کشور خصوصا بازار سرمایه را تکان دهد. به جز مساله انتخابات که روز 8 تیر ماه برگزار می‌شود؛ بازار سرمایه به مسائل دیگری نیز بها می‌دهد. برای نمونه قرار است در مصوبه 4 بندی از بازار سرمایه حمایت شود و چند فعال بورسی معتقدند که این موضوع می‌تواند مثبت شدن خودرویی‌ها یعنی لیدر بازار را در پی داشته باشد که در نهایت کلیت تالار شیشه‌ای معاملات سبز خواهد شد. از سوی دیگر نرخ سود به یک عامل کمرشکن برای بازار سرمایه تبدیل شده و بانک مرکزی تا به امروز به صورت رسمی سه هشدار برای کاهش نرخ سود داده است. بانک مرکزی در نامه‌ای خطاب به تمامی بانک‌ها حداکثر سود تسهیلات را 22.5 درصد اعلام کرده است، این موضوع به رشد بازارسرمایه کمک بزرگی می‌کند؛ اما اقدام بهتری که می‌توان انجام داد این است که با استفاده از «عملیات اوراق باز» شرایطی را فراهم کرد تا روند بازدهی اوراق اخزا کاهش داشته باشد. با این اقدام بازارسرمایه جذاب‌تر و نقدینگی به سمت تولید هدایت می‌شود.

شاید هزاران بار باید به این نکته اشاره کرد که بازار سرمایه بسیار ارزان است و قیمت‌ سهام بورسی درحال حاضر بسیار ارزنده است و بورس نسبت به بازارهای موازی یک جاماندگی چند ساله دارد و با وجود این شرایط به نظر می‌رسد در صورت کاهش سود بدون ریسک و مدیریت سود اوراق اخزا از سوی بانک‌مرکزی، همچنین کاهش فاصله قیمت ارز آزاد و ارز نیمایی در کنار چهار مصوبه اخیر وزارت اقتصاد، بازار سرمایه تا پایان سال از پتانسیل بالایی برای رشد برخوردار باشد. با تمامی این تفاسیر زمان چندانی از کار دولت سیزدهم باقی نمانده و نمی‌توان امیدوار بود که مسوولان این دولت معجزه‌ای که قرار بود در سه سال انجام دهند در چند روز به ثمر برسانند و همه چیز تغییر کند. تنها امیدواری این است که حداقل تا پایان کار دولت سیزدهم مولفه‌های بورسی تاثیرگذار روی بازار سرمایه تغییر چندانی نکند؛ به نوعی اقتصاد و سیاست کشور یک ثبات نسبی داشته باشند تا زمانی که دولت آتی روی کار می‌آید و با توجه به موضع شرایط خود تصمیمات جدیدی برای اقتصاد می‌گیرد. در اصل اگر شرایط اقتصادی و سیاسی کشور تغییر کند یک دو دستگی به وجود می آید چراکه زمان کمی به پایان دولت مانده و در این مدت تنها به نقدینگی سرمایه گذاران زیان وارد می‌شود.

تالار شیشه‌ای در یک نگاه

شاخص کل در آخرین روز کاری هفته به رقم 2 میلیون و 75 هزار و 492 واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل 6 هزار و 34 واحد پایین‌تر ایستاد و بازدهی هفته شاخص بورس منفی 0.3 درصد شد. شاخص هم وزن نیز در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 6 هزار و 161 واحد پایین‌تر ایستاد و بازدهی منفی 0.9 درصدی را ثبت کرد. شاخص کل بورس تهران در روز شنبه 18 هزار و 545 واحد ریزش کرد. شاخص یکشنبه 2 هزار و 925 واحد پایین آمد. اما شاخص روز دوشنبه 16 هزار و 194 واحد رشد کرد و روز سه‌شنبه 2 هزار و 930 واحد رشد کرد. در روز چهارشنبه نیز شاخص کل 5 هزار و 804 واحد افت کرد. در این هفته، میانگین ارزش معاملات بازار سهام 95 هزار و 583 میلیارد تومان بود. میانگین ارزش معاملات خرد بورس نیز 2 هزار و 664 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 2 هزار و 837 میلیاردی هفته پیشین، کاهش 6 درصدی داشته است.

میانگین ارزش صف‌های فروش در هفته اخیر 632 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته‌ پیشین 177 میلیارد تومان بیشتر بود و رشد 39 درصدی داشته است. بالاترین رقم هفته هزار و 67 میلیارد تومان بود که در روز شنبه ثبت شد و کمترین رقم 381 میلیارد تومان بود که در روز ‌‌دوشنبه ثبت شد.

میانگین ارزش صف‌های خرید در هفته اخیر 262 میلیارد تومان بود که از میانگین هفته گذشته 72 میلیارد تومان بیشتر بود. در این هفته، میانگین ارزش صف‌های خرید 38 درصد افزایش یافته است. بالاترین رقم هفته 554 میلیارد تومان بود و در روز ‌دوشنبه ثبت شد، پایین‌ترین رقم به روز ‌شنبه برمی‌گردد که 140 میلیارد تومان بود.

در اولین روز معاملاتی هفته، 509 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. روز یکشنبه نیز 406 میلیارد تومان خارج شد. روز دوشنبه این رقم به 81 میلیارد تومان رسید. در روز سه‌شنبه نیز 375 میلیارد تومان پول حقیقی خارج شد.

در آخرین روز معاملاتی هفته برای هشتمین روز متوالی پول حقیقی خارج شد که ارزش آن 411 میلیارد تومان بود. در مجموع کل هفته هزار و 782 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی 356 میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین 59 درصد افزایش یافته است.

 

بورس کالا در هفته اخیر

آمار معاملات بازار فیزیکی بورس کالای ایران نشان می‌دهد در هفته منتهی به ۲۵ خرداد ۴۰۴ شرکت در تالارها و بازار فرعی کالا و محصولشان را عرضه کردند که به معامله ۲.۶۶ میلیون تن انواع کالا و محصول به ارزش ۲۶.۵ هزار میلیارد تومان منتهی شد. ارزش معاملات ۱۰ شرکت برتر ۸.۹۸ هزار میلیارد تومان برآورد شد. بورس کالای ایران برترین های بورس کالا در هفته منتهی به ۲۵ خرداد را براساس ارزش فروش شرکت ها در بازار فیزیکی اعلام کرد. جزییات رتبه‌بندی جایگاه شرکت‌ها از لحاظ فروش به شرح زیر است: ملی صنایع مس ایران (فملی) با ثبت معامله ۶ هزار و ۱۵ تن مس کاتد، مس کم عیار، مس مفتول، اکسید مولیبدن و کنسانتره فلزات گرانبها به ارزش ۲ هزار و ۵۵۸ میلیارد تومان در رتبه نخست ایستاد. فولاد خوزستان (فخوز) با فروش ۶۱ هزار و ۸۰ تن شمش بلوم، آهن اسفنجی و تختال به ارزش یک هزار و ۱۷۷ میلیارد تومان، دوم شد. فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با فروش ۲۳ هزار و ۹۰۰ تن ورق سرد لوازم خانگی، ورق رنگی و ورق گالوانیزه به ارزش ۹۵۵ میلیارد تومان، سوم شد.

معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با ثبت معامله ۹۰ هزار و ۱۶۰ تن کنسانتره سنگ آهن، شمش بلوم و آرگون به ارزش ۷۳۹ میلیارد تومان در رتبه چهارم ایستاد. معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با فروش ۱۴۰ هزار تن گندله سنگ آهن به ارزش ۷۲۴ میلیارد تومان پنجم شد. معدنی و صنعتی گهرزمین (کگهر) با ثبت معامله ۱۳۱ هزار تن گندله و کنسانتره سنگ آهن به ارزش یک ۶۳۰ میلیارد تومان، ششم شد. پتروشیمی تندگویان (شگویا) با فروش ۱۲ هزار و ۸۹۶ تن پلی اتیلن ترفتالات نساجی و بطری و نخ پلی استر در گریدهای مختلف به ارزش ۶۰۴ میلیارد تومان در رتبه هفتم ایستاد. جهان فولاد سیرجان (فجهان) با ثبت معامله ۲۴ هزار و ۴۰ تن میلگرد، شمش بلوم و آرگون به ارزش ۵۵۲ میلیارد تومان هشتم شد. مجتمع فولاد گیلان ۱۶ هزار و ۶۹۸ تن ورق گرم به ارزش ۵۲۶ میلیارد تومان فروخت نهم شد. مجتمع فولاد خراسان (فخاس) با فروش ۳۱ هزار و ۵۰ تن آهن اسفنجی، میلگرد و شمش بلوم و ثبت ارزش ۵۱۹ میلیارد تومان دهم شد.

ارسال نظر